کد خبر: ۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 11
شفاآنلاین-یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی در خصوص گسترش ویروس ابولا در شرق آسیا با توجه به میزان جابجایی در منطقه و کارگران مهاجر هشدار داد.
به گزارش شفا آنلاین،'شین یونگ سو' مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای غرب اقیانوس آرام روز شنبه شرق آسیا را 'کانون' بیماری های در حال ظهور از جمله 'سارس' و آنفلوانزای مرغی دانست و نسبت به گسترش ویروس ابولا هشدار داد.

به گزارش تارنمای 'جاکارتا پست'، وی گفت که البته با توجه به تجربه منطقه در خصوص بیماری سارس و آنفلوانزای مرغی این منطقه آماده تر از دیگر مناطق برای آموزش عمومی و نظارت قوی و شفاف است.

شیوع سندرم حاد تنفسی و یا سارس در جنوب چین طی سال 2002 میلادی آغاز شد و حدود هشت هزار نفر را در جهان آلوده کرد و براثر آن 800 نفر جان خود را از دست دادند.

با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت، شیوع ویروس ابولا در حال حاضر جان بیش از چهار هزار نفر را که اکثریت قریب به اتفاق آن ها در گینه، لیبریا و سیرالئون بسر می برده اند، گرفته است.

شین گفت که کشورهای شرق آسیا با توجه به زیرساخت های قوی آمادگی مقابله با ابولا را دارند و هر کدام دارای مرکز عملیاتی اضطراری مرتبط با دفتر منطقه ای در مانیل پایتخت فیلیپین و ستاد سازمان جهانی بهداشت در در ژنو هستند.

وی با توجه به میزان بالای سفرهای اقتصادی و تجاری به منطقه شرق آسیا مانند سنگاپور، هنگ کنگ و فیلیپین، گفت که این شرایط امکان انتقال ویروس ابولا به شرق آسیا را افزایش می دهد، اما منطقه آمادگی بهتری نسبت به دیگر مناطق دارد.

'لی ایلان' مدیر امنیت بهداشت و اورژانس دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که واکسن ابولا هم اکنون در آمریکا و انگلستان در مرحله کارآزمایی بالینی انسانی است و واکسن ممکن است تا ژانویه سال آینده میلادی در مقیاس محدود آماده شود.

'انریکه اونا' وزیر بهداشت فیلیپین نیز گفت که این کشور در نظر دارد به کشورهای غرب آفریقا که با کمبود نیروی بهداشتی مواجه است برای مقابله با ابولا نیروی مرتبط با بهداشت اعزام کند.

کشورهای جنوب شرق آسیا نیز با گسترش ویروس ابولا در برخی مناطق جهان، مقابله با این ویروس مرگبار و تامین امنیت بهداشتی در مبادی ورودی این کشورها را افزایش داده اند.

مقامات بهداشتی فیلیپین که پیش از این تجربه ابولا را در این کشور داشته اند ضمن اطلاع رسانی در مورد این ویروس کشنده با آزمایش مسافرانی که از مقصد آفریقا به این کشور وارد می شوند در تلاشند از ورود این ویروس جلوگیری کنند.

وجود ویروس ابولا در فیلیپین پیش از این در سال های 1989 میلادی، 1990 و 1996 در یک مرکز صادرات میمون شناسایی شد که بر اثر آن سه فیلیپینی به این ویروس آلوده شده بودند.

در سال 2008 میلادی نیز مواردی از این ویروس در بین خوک ها در فیلیپین مشاهده شد که مقامات بهداشتی این کشور با همکاری مقامات بهداشت جهانی در شناسایی و کنترل آن موفق شدند.

پژوهشگران اندونزی نیز سال 2012 میلادی شواهدی بر وجود ویروس ابولا در چند اورانگوتان در جزیره کالیمانتان یافتند.

ویروس ابولا یا ایبولا از کشنده ترین ویروس هایی است که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می شود. ابولا به طور مرگباری در میان انسان ها و میمون ها در آفریقا شایع است.

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت شمار قربانیان ویروس مهلک ابولا در حال حاضر به چهار هزار و 33 نفر رسید که همه آنها به جز 9 نفر در سه کشور آفریقایی لیبریا، سیرالئون و گینه جان خود را از دست داده اند.

در مجموع هشت هزار و 399 مورد تاییدشده و یا مشکوک ابتلا به ابولا در هفت کشور جهان به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: