کد خبر: ۳۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 07
شفاآنلاین-با دگرگون شدن سبک زندگی و کم رنگ تر شدن پایبندی به آداب و رسوم در دهه های اخیر، طلاق نیز با هویت های گوناگون در جامعه رواج یافته و هر روز در حال افزایش می باشد.
به گزارش شفا آنلاین،زمانی طلاق به عنوان یک پدیده قبیح در جامعه و در بین مردم شناخته می شد و افرادی که به نوعی مجبور به جدایی می شدند با نگرانی و ترس از نگاه های سنگین جامعه گذران عمر می کردند.

ولی هم اکنون به دلایل مختلف، این پدیده مذموم اجتماعی در بین مردم عادی شده و هر روز زنان و مردان با گسستن پیوند زناشویی و بدون نگرانی و هراس از آینده، راه دیگری را برای زندگی خود برمی گزینند.

اما در این میان چیزی که نگران کننده تر است شکسته شدن قبح طلاق و شیوع روز افزون طلاق از نوع توافقی آن است، طلاقی که در آن زن و مردم به دلخواه خود و به اصطلاح مدنی از هم جدا می شوند و این موضوع باعث شده که دانسته و ندانسته حق و حقوق یک یا هردو زوج و حتی فرزندان ضایع شود.

در گذشته اکثر طلاق ها به نوعی اجباری بود و یکی از زوجین از این پیشامد ناراضی بود و این نوع جدایی با امید رفع مشکلات، دانسته از سوی ریش سفیدان خانواده و محاکم قضایی طول داده می شد اما اکنون رفتارهای شبه روشنفکرانه و توافق در مسیر جدایی از سوی هر دو زوج دیگر مجالی برای آشتی و جلوگیری از فروریخت نهاد خانواده باقی نگذاشته است.

 در برخی از مناطق کشور پدیده زشتی با عنوان جشن طلاق رواج یافته و به مانند کیک عروسی و یا تولد ، کیک طلاق نیز رونق گرفته است.

در استان اردبیل هم که هنوز خانواده ها به سختی در تلاش برای حفظ آداب و رسوم گذشتگان خود هستند ، طلاق در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است و موضوع نگران کننده در این باره رواج طلاق های توافقی در آن می باشد.

رئیس شعبه 10 دادگاه عمومی ، حقوقی خانواده دادگستری شهرستان اردبیل گفت: نیمی از در خواست های طلاق در دادگاه های استان اردبیل از نوع طلاق توافقی بوده و تاسف بار اینکه اغلب آنها نیز از سوی زنان طرح شده است .

مرحمت شهباززاده با اشاره به علل مختلف طلاق توافقی در استان اردبیل افزود: بسیاری از زوجین علت اصلی طلاق توافقی را پنهان می کنند ، اما مهم ترین علتی که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد معلق ماندن جامعه ما در سنت و مدرنیته است.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته این مردان بودند که به سمت ارتباط خارج از خانواده سوق پیدا می کرند ولی هم اکنون زنان نیز در این وادی ها بوده و بیشتر از خانواده به بیرون و دوستان همجنس و حتی غیرهمجنس خود اهمیت می دهند و این امر موجب تخریب روابط سالم در خانواده ها و در نهایت طلاق می شود.

وی اعتیاد به مواد مخدر را یکی دیگر از علل طلاق توافقی عنوان کرد و گفت: گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله کراک ، شیشه و هروئین در جامعه بیشتر شده و این موضوع با گذشت زمان باعث ناتوانی جنسی زوج ها شده و در نهایت آنها را به طلاق توافقی سوق می دهد.

شهباززاده چشم و همچشمی بانوان در خصوص خرید لباس و وسایل منزل را از جمله علت طلاق دانست و افزود: این موضوع باعث بروز اختلافات زیادی در بین زوجین شده و به طلاق منجر می شود.

وی با بیان اینکه 50 درصد طلاق های توافقی در سال اول زندگی انجام می شود ، گفت: در طلاق های توافقی زنان به مراتب بیشتر از مردان دچار لطمه مادی و معنوی شده و به حق و حقوق واقعی خود نمی رسند.

میرناصر داوودزاده یک کارشناس اجتماعی با اشاره به شکسته شدن قبح طلاق در جامعه گفت: در گذشته فردی که طلاق می گرفت و یا طلاق می داد به دلیل طرد شدن از جامعه آن را پنهان می کرد ولی هم اکنون زوج ها در آشکار کردن آن پیشقدم می شوند.

داوودزاده در بیان علل طلاق اظهار کرد: 10 درصد از مردم اهل ازدواج نیستند و این افراد نمی توانند در ازدواج دایم دوام بیاورند. ازدواج این قبیل افراد به طلاق منجر شده و خود به خود باعث افزایش طلاق در جامعه می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از زوج ها نیز پس ازسه سال زندگی مشترک به اشتباه خود پی برده و متوجه می شوند فردی که برای همسری برگزیده اند ، مناسب آنها نیست و به طلاق اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه ازدواج عاقلانه باعث بالا رفتن شناخت می شود ، ادامه داد : خانواده شامل چهارنوع است که سه نوع از این خانواده ها دارای مشکل و تنها یکی از انواع خانواده ها بدون مشکل و ایده آل است.

وی افزود: ازدواج اگر عاقلانه انجام بگیرد شناخت بیشتر شده و زندگی عاشقانه در آن خانواده حاکم خواهد شد.

وی علت عمده طلاق های عاطفی در خانواده ها را نبود ازدواج عاقلانه توام با دانایی و محبت دانست و گفت: اگر زوجین افرادی دانا و مهربان باشند آن خانواده با مشکلات کمتری مواجه شده و در نتیجه زندگی موفق تری خواهند داشت.

داوودزاده نابرابری جنسی را یکی دیگر از علل طلاق در خانواده ها ذکر کرد و افزود: ازدواج در گذشته هدف بود ولی این کارکرد هم اکنون تغییر شکل یافته و هم اکنون به ابزاری برای لذت بردن از زندگی و رسیدن به تکامل و خوشبختی تبدیل شده است.

این کارشناس بیان کرد: هم اکنون اگر یکی از زوجین ببیند ازدواج مانعی برای تکامل و خوشبختی وی شده است اقدام به جدایی می کند .

او با اشاره به فراگیری طلاق توافقی در جامعه این نوع طلاق را به ضرر زنان دانست و گفت: زنان در این نوع طلاق برای رهایی از زندگی مشترک از حق و حقوق مادی و معنوی خود گذشته و این عامل باعث می شود زیان بیشتری را تحمل کنند.

داوودزاده با بیان اینکه یکی از علل افزایش طلاق و به تبع طلاق توافقی کاهش تحمل در بین زوجین است ، افزود: برآورده نشدن انتظارها از سوی زن و یا مرد باعث کاهش آستانه تحمل در افراد شده و برای رهایی از این وضعیت به طلاق توافقی روی می آورند.

وی گفت: از دست رفتن جهت و هدف در زندگی مشترک ، نداشتن امنیت و آزادی یکی از زوجین در زندگی به خصوص زن ، نداشتن فرزند ، تمام شدن عشق ، سردمزاجی یکی از زوجین و اختلافات فرهنگی و مذهبی از دیگر علل طلاق توافقی است.

یک روانشناس در خصوص طلاق توافقی نیز می گوید: زمانی که زوجین به فکر خاتمه دادن به ازدواج خود هستند و ناراضی از زندگی مشترک شان جهت جدایی به توافق می رسند و اقدام قانونی می نمایند .

افسانه عزیزی افزود: در طلاق توافقی زوجین بر یک نقطه توافق دارند و آن طلاق است.

وی با اشاره به دلایل روانی طلاق توافقی گفت: عدم شناخت کافی از ویژگی طرف مقابل ، نادیده گرفتن ویژگی مشکل زا ، همسریابی نامناسب از طریق تلفن و غیره ، مشکل ارتباطی یکی از زوجین از جمله مهم ترین دلایل روانی طلاق توافقی است.

وی ادامه داد : سرخوردگی در روابط ، فقدان عشق و محبت ، کژکاری جنسی ، عدم آشنایی با مسائل جنسی ،ناسازگاری زوج یا زوجه ، اختلالات روانی ، عدم درک متقابل از همدیگر و نداشتن مهارت حل مسئله در زندگی از دیگر علت های روانی طلاق توفقی به شمار می رود.

عزیزی با بیان اینکه از جمله مهم ترین علت های طلاق توافقی در بین خانواده ها سوء ظن و خیانت می باشد ، ادامه داد : برخی از مردان به زنان خود بدبینی شدید دارند که این موضوع باعث سلب آرامش در زندگی زنان شده و زنان برای رهایی از این مخمصه به طلاق توافقی رضایت می دهند.

وی با اشاره به اختلالات شخصیتی به عنوان یکی از دلایل مهم طلاق های توافقی گفت: اختلالات شخصیتی الگوهای رفتاری نسبتاً ثابت، انعطاف ناپذیر و ناسازگار هستند که به بروز مشکلاتی در ارتباط برقرار کردن با دیگران و مشکلات شغلی و قانونی منجر می شود.

عزیزی ادامه داد : افراد دارای اختلال شخصیت تصور می کنند که الگوهای رفتاری شان طبیعی و صحیح است.شخصیت این افراد در برخورد با موقعیت هایی که واکنش با آن ها مستلزم تغییرات و تصمیمات جدید است، ناسازگارمی باشد، یعنی تفکر و رفتار انعطاف ناپذیری از خود بروز می دهند.

این روانشناس گفت: در طلاق توافقی مشکل فرد تغییر می کند و یکی از طرفین معمولا خانم ها بیشتر درگیر های عاطفی می یابند و در برخورد با احساسات خود سردرگم بوده و احساس خشم و ناراحتی می کنند.

عزیزی افزود: این افراد بدلیل اینکه از مهریه- جهیزیه - نفقه خود گذشت می کنند رنج بیشتری از بابت مالی متحمل می شوند و به مدت طولانی در بحران به سر می برند.

وی بیان کرد: از طرفی نبود یا کمبود حمایت های اجتماعی مخصوصا از طرف خانواده آنها را در آستانه مشکلات وسیع تری قرار می دهد.

بر اساس امارها در شش ماهه اول سال جاری هشت هزار و 378 مورد ازدواج در استان اردبیل ثبت شده که شش هزار و 306 مورد از این تعداد در شهرها و 2 هزار و 72 مورد در روستاها واقع شده است.

در همین مدت یک هزار و 359 فقره طلاق در استان ثبت شده که یک هزار و 133 مورد در شهرها و 226 مورد در روستاها بوده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: