کد خبر: ۳۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 04
شفاآنلاین-معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد،‌گفت: تنبیه بدنی کودکان در مدارس عمل قرون وسطایی است که آموزش و پرورش با تحقیر و تنبیه بدنی مقابله می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،محمد دیمه‌ور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کودک اظهار داشت: هفته پیش رو هفته جهانی کودک است و روز جهانی کودک در تاریخ 8 اکتبر برابر با 16 مهر به عنوان یک اقدام نمادین در تمام کشورها برای توجه به کودکان مدنظر است.

وی افزود: در ایران نیز در روز ملی کودک با همکاری 16 سازمان و موسسه با محوریت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی اجرا می‌شود که مهمترین هدف از برگزاری این برنامه‌ها جلب توجه همگانی به حقوق کودک از منظر منابع دینی و حقوقی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ادبیات بین‌‌المللی از بدو تولد تا 18 سالگی را کودک تلقی می‌کنند و به طور ویژه از بدو تولد تا 8 سالگی مورد توجه خاص است. برای ارائه خدمات به کودکان همکاری‌های بین‌بخشی به صورت دائمی میان نهادهای مختلف شکل گرفته است به گونه‌ای که وزارت بهداشت به لحاظ سلامت جسمی، سازمان بهزیستی به لحاظ بحث آسیب‌های اجتماعی و صیانت از حقوق کودکان و آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت کودکان وظایفی را  بر عهده دارند.

وی عنوان کرد : در طول هفته کودک مراسم مختلفی توسط دستگاه‌های همکار برگزار می‌شود و براین اساس روز دوشنبه 14 مهر همزمان با روز جهانی کودک مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش،وزیر دادگستری و معاون رئیس جمهور برگزار خواهد شد که در این مراسم حضور پررنگ کودکان را از دوره‌های مختلف بویژه دوره ابتدایی شاهد هستیم و عنوان شعار هفته کودک "سلام من کودکم" خواهد بود. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای برخورداری کودکان از حیات طیبه باید قبل از تولد تفکر کنیم. در روایات ما احادیث مختلفی در رابطه با رشد شخصیت کودک وجود دارد همچنین بعد از تولد اولیه‌ترین حقوق کودک برخورداری از تغذیه سالم و محیط خانوادگی سالم است. 

وی بیان کرد: برخی والدین به دلیل اشتغال ناچار هستند تا کودکان خود را به مراکز نگهداری بسپارند بنابراین ایجاد مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها از حقوق دیگری است که برای کودکان در نظر گرفته شده است پس از آن نیز باید به برخورداری کودکان از آموزش و پرورش با کیفیت، به رسمیت شناختن هویت کودکی آنها و پرهیز از هرگونه تحقیر و کوچک شمردن شخصیت آنها فکر کرد.

** تحقیر و تنبیه کودکان قرون وسطایی است

دیمه‌ور در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه با وجود تاکیدات آموزش و پرورش بر مبارزه و برخورد با تنیبه بدنی کودکان، هم اکنون شاهد هستیم که بحث تحقیر و تنبیه بدنی بویژه در مدارس مناطق محروم و نقاط روستایی جریان دارد، برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ گفت: ما تحقیر را مضر می‌دانیم و در مدارس کشور هر نوع تنبیه و تحقیر کودکان را عملی قرون وسطایی به حساب می‌آوریم که هیچ رابطه‌ای با تعلیم و تربیت اسلامی ندارد. 

** تنبیه بدنی کودک آزاری محسوب می‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از واحدهای آموزشی می‌خواهیم به موضوع مقابله باتنبیه بدنی و تحقیر کودکان توجه داشته باشند. چرا که آسیب‌ جسمی و روحی کودک نوع کودک آزاری شناخته شده و طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوان جرم عمومی است و هر فردی می‌تواند علیه آن اقامه دعوی کند. 

** قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت تنبیه بدنی را جرم تلقی می‌کند

وی افزود: فردی که با کودک به زبان تحقیر و توهین صحبت کند صلاحیت معلمی ندارد چرا که جنس فعالیت معلمی از جنس فعالیت انبیاست و حتی الگوی معلمان پیامبر اسلام است. اگر در محیط‌های آموشی تنبیه بدنی دانش‌آموزان گزارش شود در قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت جرم آن پیش‌بینی شده است و بسته به میزان جرم، مجازات‌هایی را در نظر گرفته‌اند و در آموزش و پرورش با دو مفهوم تنیه بدنی و تحقیر دانش‌آموزان برخورد قانونی خواهیم کرد.

** تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد

وی در مورد توجه به مباحث کارآفرینی و خلاقیت در آموزش‌های دوره ابتدایی بیان کرد: پرورش خلاقیت دانش‌آموزان جزء جهت‌گیری برنامه درسی ملی است و براین اساس طرح الگوی مصرف در دوره ابتدایی با هدف توجه به خلاقیت دانش‌آموزان در حال اجراست. همچنین تغییر نظام ارزشیابی کمی به کیفی توصیفی در دوره ابتدایی منجر به حذف استرس و نگرانی قبولی و نمره در دانش‌آموزان شده و یادگیری را به صورت کیفی‌تر ارتقاء داده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تراکم بالای دنش‌آموزان در کلاسهای درس برخی مناطق بویژه شهر تهران یادآور شد: در برخی مناطق مانند تهران به دلیل کمبود فضای آموزشی تعداد دانش‌آموزان در کلاسهای درس بالاست و این کار معلم را دشوار می‌کند. در برخی مناطق کشور نیز عوامل دیگر در افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاسهای درس دخیلند که می‌توان به نبود نیروی انسانی متخصص به تعداد کافی اشاره کرد.

دیمه‌ور افزود: تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس تبعاتی دارد که بر روی کیفت یادگیری تاثیر مستقیم می‌گذارد بنابراین در شهرهایی که تراکم دانش‌آموزی بالاست از خیران برای احداث فضای آموزشی دعوت به عمل آوردیم همچنین در مناطق محروم که فضای آموزشی آنها فرسوده است نیاز به مدرسه‌سازی داریم. 

وی ادامه داد: در خصوص مشکل نیروی انسانی نیز یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی است اما ممکن است در جریان این ساماندهی مشکلاتی نیز به وجود بیاید که باید آن را بپذیریم. در سال 77 - 78 در کشور 18 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش داشتیم هم اکنون که تعداد دانش‌آموزان به 12 میلیون نفر کاهش یافته است تعداد کارکنان آموزش و پرورش یک میلیون نفر است که این نشان می‌دهد در توزیع و پراکندگی نیروی انسانی مشکل وجود دارد که وزارت آموزش و پرورش در حال حل این مشکل است. 

  عناوین هفته کودک به شرح زیر است:

دوشنبه 14 مهر تعلیم و تربیت باکیفیت برای همه کودکان

سه شنبه 15 مهر بازی و خانواده برای همه کودکان

چهارشنبه 16 مهر صلح و امنیت برای همه کودکان

پنجشنبه 17 مهر میراث فرهنگی و حفظ طبیعتی برای همه کودکان

جمعه 18 مهر شادی و معنویت برای همه کودکان

شنبه 19 مهر حقوق و رسانه برای همه کودکان

تسنیم

یک شنبه 20 مهر ایمنی و سلامت برای همه کودکان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: