کد خبر: ۳۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 02
شفا آنلاین :قائم مقام معاونت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه با بیان این که سالمندان عصاره تجربه یک عمر هستند، گفت: با توجه به تجربه موفق دانشگاه نسل سوم در استان سیستان و بلوچستان و استقبال بی نظیر سالمندان، گسترش دانشگاه های نسل سوم در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.
به گزارش شفا آنلاین«ناصر کلانتری»، قائم مقام معاونت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه با بیان این که اساسا یکی از مهم ترین کارکردهای سازمان های مردم نهاد این است که سرمایه های اجتماعی را در مسیر توسعه کشور به کار بگیرند، افزود: به عنوان مثال سالمندان عصاره تجربه یک عصر هستند. اگر بتوان از تجربه آن ها در امور مربوط یک سازمان خاص در یک برنامه ویژه استفاده کرد، خیلی موثر خواهد بود.
وی با بیان این که یکی از گرفتار هایی جوامع این است که به گروه سالمندان رسیدگی نمی شود و این امر منجر به گوشه گیری و خروج این عزیزان از جامعه و فعالیت های روزمره شده است، ادامه داد: یکی از فعالیت های سازمان های مردم نهاد این است که یک نوع تحرک و گردهمایی همچون برنامه های پیاده روی، حضور در طبیعت و ... که بسیار در روحیه سالمندان موثر است، انجام دهند. این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: سازمان های مردم نهاد در دهه 70 فعالیت شان بیشتر شد و عمدتاً در مسائل سالمندان و در راستای بهره گیری از تجربیات آنان برای مسائل ملی، ایجاد انگیزه و افزایش روحیه فعالیت می کنند.
لانتری ادامه داد: یکی از برنامه هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در دستور کار دارد، دانشگاه نسل سوم است که نمونه آن را در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی کردیم. یک دوره 1 الی 2 ماه است که ابتدا به صورت ظاهری از سالمندان امتحان می گیریم و پس از شرکت در دوره های آموزشی و قبولی در امتحان، گواهی به آن ها ارائه می شود. در این دانشگاه تعدادی از مسائل زندگی از قبیل ارتباط با اعضای خانواده و.... را مطرح کردیم که پس از پایان دوره سالمندانی ک قبل از حضور در دوره گوشه گیر بودند الان به نحو چشم گیری وارد جامعه شده اند.
قائم مقام معاونت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه در پایان گفتگو با رادیو سلامت اظهارکرد: هدف این است که سالمندان را در این دوره سنی سرحال، سرزنده و شاداب نگه داریم. از این رو تلاش داریم تا دانشگاه نسل دوم را گسترش داده و در حال برنامه ریزی برای تامین طرح در سراسر کشور است. البته یادمان باشد که همه ساختارها رسالت خودشان را انجام می دهند؛ ولی فراموش نکنیم که مهم ترین وظیفه برعهده خانواده است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: