کد خبر: ۳۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
شفا آنلاين-تب مالت يا بروسلوز (Brucellosis) نوعي بيماري باکتريايي است که مي تواند به انسان ها هم سرايت کند. علايم بيماري شامل تب ادواري، تعريق، تب و لرز، درد و افسردگي است.
به گزارش شفا آنلاين،اين بيماري در صورت درمان نشدن، مزمن مي شود. ، منبع اين بيماري حيوانات اهلي و وحشي نيز است. اين باکتري از طريق مصرف شير پاستوريزه نشده يا از طريق تماس با فضولات گاو يا زمان سقط منتقل مي شود. در کشورهايي چون آمريکاي لاتين و مديترانه، هنوز اين بيماري از طريق مصرف لبنيات پاستوريزه نشده سرايت پيدا مي کند اما در کشور آمريکا با توجه به مصرف گسترده شير پاستوريزه شده، تقريبا سرايت عفونت از دام به انسان از ۶ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۹۴۰ به ۷۰ مورد در سال ۱۹۹۴ کاهش پيدا کرده است.

علل و علايم:

اين بيماري از طريق انواع گونه هاي مختلف باکتري انگلي باعث سقط جنين در حيوانات اهلي مي شود. نوعي از آن اغلب در خوک ها يافت مي شود و نسبت به باکتري موجود در گاوها، براي انسان کشنده تر است. انسان از طريق تماس پيدا کردن با حيوان مبتلا يا از طريق وارد شدن باکتري داخل زخم، تنفس کردن باکتري يا مصرف شير پاستوريزه نشده دچار آلودگي مي شود.

به گزارش سايت «WebMD»،محققان معتقدند که اين بيماري از طريق رابطه جنسي نيز قابل انتقال است. در اغلب موارد اين بيماري کشنده نيست اما تب متناوب مي تواند باعث ايجاد خستگي مفرط شود.

اغلب علايم بين ۵ روز تا يک ماه خود را نشان مي دهد. اين علايم با تب بالا و لرز، درد، بي اشتهايي، عرق کردن، کمردرد، ضعف و افسردگي، شروع مي شود. گاهي افسردگي به قدري شديد است که مي توان احتمال خودکشي در بيمار را جدي گرفت.

درمان؛

مصرف طولاني مدت آنتي بيوتيک از جمله تتراسايکلين و سولفوناميد در درمان اين بيماري موثر است. استراحت کامل نيز الزامي است. در نوع مزمن بروسلوز علايم قابل بازگشت است و فرد به درمان نوبت دوم نياز پيدا مي کند.

تشخيص:

تشخيص به موقع براي پيش گيري از عفونت مزمن ضروري است. در صورت درمان نشدن، احتمال اين که اين باکتري سال ها در بدن بماند، وجود دارد.

پيش گيري:

هيچ نوع واکسني براي اين باکتري موجود نيست. پس بايد با کنترل وضعيت حيوان و از بين بردن نمونه هاي مريض و همچنين رعايت تمام نکات ذکر شده از ابتلا به اين بيماري پيشگيري کرد.



خراسان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: