کد خبر: ۳۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
شفاآنلاین-حضور همسر در زمان زایمان اعتماد به نفس زن باردار را افزایش و ترس از درد زایمان را کمتر می‌کند، زنانی که همسرانشان در هنگام وضع حمل در کنارشان بودند،درد کمتر درد و احساس بهتری در مورد زایمان داشتند.البته گلایه‌های بیمارستانی نیز داشتند
به گزارش شفا آنلاین،زایمان یادآور سختی شروع یک زندگی تازه است. عدم رضایت مادر از تجربه زایمان، می‌تواند بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر بگذارد چرا که لحظه به دنیا آمدن بچه لحظه بسیار شیرینی است که بسیاری از زنان آن را تجربه کرده‌اند.

ولی برخی از عوامل موجب می‌شود که مادر از زایمان رضایت کامل نداشته باشد و به گفته بسیاری از زنانی که تجربه یک بار زایمان را داشتند، کسانی که در یک محیط و پرسنل خوب نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند لذت بیشتری از نوزاد خود می‌برند چرا که هستند زنانی که از زایمان خود رضایت نداشته‌اند و دیگر از تکرار دو باره آن هراس دارند.

عدم رضایت مادر از زایمان بر سلامت نوزاد نیز تاثیر می‌گذارد و در مادران ممکن است اضطراب بعد از زایمان، کاهش توانایی شیردهی، افسردگی بعد از زایمان، کاهش میل جنسی و حتی رفتارهای نامناسب با همسر شود که تاثیر زیادی بر پرورش نوزاد دارد.

زایمان طبیعی یک سیر فیزیولوژیک است، زنانی که برای نخستین بار تجربه آن را داشتند برایشان بسیار شیرین بوده ولی هستند زنانی که در طی روند زایمان طبیعی ناموفق بودند و مجبور به زایمان سزارین شدند، در این گونه زنان یک مسئله به طور مشترک وجود دارد، همه آنها از نبود یک فرد مَحرم به خودشان در اتاق زایمان شکایت دارند، بسیاری از زنان حضور همسر خود را در حین زایمان بسیار مهم تلقی می‌کنند چرا که مردان با حمایت عاطفی خود از همسر خود آنها را در زایمان طبیعی همراهی می‌کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا حضور همسر در حین زایمان امری عادی تلقی می‌شود. به همین دلیل است که در این کشورها آمار زایمان سزارین بسیار پایین تر از ایران است.

حضور همسر و سلامت روانی مادر

حضور همسر در زمان زایمان موجب افزایش اعتماد به نفس زن باردار می‌شود. همچنین، ترس از درد زایمان را نیز کمتر می‌کند و در اکثریت آنها بر تأثیر مثبت حمایت‌های عاطفی و اجتماعی از سوی همسر، والدین، ماما و سایر کارکنان بیمارستان و بخش زایمان روی سلامت مادر و کودک تأکید می‌شود. مراقبت مرد از همسر باردار خود، تاثیرات مثبتی بر روابط خانوادگی برجای می‌گذارد.

زنانی که همسرانشان در هنگام وضع حمل در کنار آنها بودند، در مقایسه با زنانی که شوهرانشان حضور نداشتند، کمتر درد کشیدند، کمتر دارو مصرف کردند و احساس بهتری در مورد زایمان داشتند.

طبق استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره حضور همسر در حین زایمان آمده است: البته مکانی که زایمان صورت می‌پذیرد، زنان دیگر نیز حضور دارند و ممکن است که برای آنها مسئله باشد، بنابراین اگر حضور مرد در کنار همسر خود با مقررات بیمارستان مطابقت داشته باشد از لحاظ شرعی اشکال ندارد.

به گفته نماینده آیت الله مکارم شیرازی اگر شرایطی مناسب در بیمارستان ایجاد شود، حضور همسر در حین زایمان برای زن بسیار مثمرثمر خواهد بود چرا که از لحاظ روانی زن را کمک کرده و حتی حضورش موجب سیر طبیعی زایمان به نحو احسنت خواهد بود. همسر به دلیل محرمیتی که دارد از لحاظ شرعی هیچ مشکلی ندارد که در حین زایمان در کنار زن باردار خود باشد.

عزیزه ابراهیم پور روانپزشک در این باره می‌گوید: حمایت‌های عاطفی در طول بارداری و همچنین، تداوم آن در طول زایمان و حضور همسر موجب احساس راحتی و آرامش در مادر می شود. به ویژه که نگرش مثبت همسر نسبت به حاملگی اهمیت دارد. در واقع تجربه فرزند دار شدن برای مادر فقط تجربه فرزند وابسته نیست؛ بلکه نگاه مادر به فرزنددار شدن وابستگی بالایی به دیدگاه پدر، حضور فیزیکی و توجهات عاطفی وی به این پدیده دارد.

به اعتقاد وی نتایج حضور و حمایت همسر و یا سایر افراد (مادر، خواهر، دوست یا افراد آموزش دیده) هنگام زایمان منجر به کاهش موارد سزارین، کاهش استفاده از داروهای ضد درد، کوتاه شدن طول دوره زایمان، کاهش موارد استفاده از زایمان با فورسپس، واکیوم و استفاده از اکسی توسین می‌شود. همچنین، باعث کاهش عوارض زایمان و افزایش سلامت روانی و جسمی مادر می‌شود، رضایت مادران از زایمان افزایش پیدا می‌کند و زایمان را به صورت تجربه ای خوشایند درک خواهند کرد، حمایت عاطفی همسر در طول دوران بارداری و حضور وی در طول زایمان موجب احساس راحتی و امنیت خاطر مادر می‌شود. به‌ویژه هر چه رابطه زوج مثبت تر باشد این اثر به صورت بارزتری نمود پیدا می‌کند و موجب کاهش افسردگی پس از زایمان می‌شود.

زهرا 26 ساله، که نخستین زایمان خود را در یکی از بیمارستانه‌های دولتی تجربه کرده است  عنوان می‌کند: از زایمان خیلی می‌ترسیدم ولی به اعتقاد دکترم توانایی زایمان طبیعی را داشتم ولی در زمانی که من را به اتاق زایمان بردند در آنجا خود را تنها و با دردهای بسیار شدید دیدم، ماماها کاری به فریادهای من نداشتند و خودشان مشغول شام خوردن بودند و به من مدام می‌گفتند با ما همکاری کن در آن لحظه به خودم گفتم که اگر شوهرم بالای سرم بود بسیار آرام می‌شدم چرا که تجربه زایمان ممکن است برای یک زن زیاد نباشد به همین دلیل باید به نحو احسنت باشد. البته پرسنل بیمارستانی که من در آنجا زایمان کردم مهربان و خوب بودند. من تجربه خوبی کسب کردم ولی حضور شوهرم در کنارم را کم داشتم.

شیما، 38 ساله دومین زایمان خود را در بیمارستان آرش تجربه کرده است که می‌گوید: زایمان باید به خوبی سپری شود چرا که من دیگر دوست ندارم زایمان تکرار شود چرا که در بیمارستان آرش به من خیلی سخت گذشت. البته اگر همسرم با من بود خیلی خوب می‌شد. به پرسنل آنجا گفتم نمیشه مادرم یا شوهرم بالی سرم بیاد. یکی از پرسنل گفت مگه اینجا خونه خاله است.  زایمانم خیلی سخت گذشت، بر خلاف اینکه می‌گفتند بیمارستان جامع زنان است ولی من اصلاً رضایت نداشتم.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: