کد خبر: ۳۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
شفاآنلاین-رییس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: 8 استان کشور تا پایان سال به سامانه کشوری پایش برخط پرتوهای فرابنفش تاسیس شده و سازمان انرژی اتمی نیز قرار است این سامانه را در 18 استان کشور راه اندازی کند.
به گزارش شفاآنلاین، «علی قورانی» روز شنبه در همایش بهداشت محیط در محل وزارت بهداشت افزود: تا کنون 10 استان کشور به سامانه کشوری پایش برخط پرتوهای فرابفنش مجهز شده اند.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه میزان انرژی دریافتی از اشعه فرابنفش خورشید را ثبت می کند تا مردم براساس این اطلاعات از وسایل حفاظتی (مانند عینک آفتابی و کلاه) استفاده کنند.

وی گفت: تا دو هفته دیگر قرار است اطلاعات این سامانه تحت پوشش وب قرار گیرد و مردم و محققان می توانند از مقدار انرژی دریافتی اشعه فرابنفش در همه کشور مطلع شوند.

قورانی یادآور شد: انرژی فرابفنش خورشید مهم ترین عامل بروز سرطان پوست در کشور است و طبق آمار سازمان تحقیقات سرطان اولین سرطان شایع در مردان کشور سرطان پوست است.

رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، گفت: هرچند سرطان معده خطرناک تر از سرطان پوست است اما ملانومای بدخیم پوست کشنده تر از سرطان معده است.

گورانی افزود: مردم کشور ما به دلیل اشعه فرابنفش خورسید دچار پیرپوستی های زود رس می شوند که به جز آسیب بهداشتی، آسیب های اقتصادی، اجتماعی و روانی نیز به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: هر سال ارقام بسیار هنگفت و تکان دهنده ای صرف درمان آسیب های پوستی می شود.

وی ادامه داد: ایران روی مدار فرضی کاتاراکت (آب مروارید) قرار دارد که 70 درصد عامل بروز این بیماری به دلیل اشعه فرابنفش خورشید است.

رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، اظهار داشت: برای اندازه گیری انرژی دریافتی اشعه فرابنفش خورشید ، شبکه ملی آنلاین اطلاعات انرژی خورشیدی برای ارائه آن به عموم مردم با 200 میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شد.

گورانی افزود: هرچند سازمان انرژی اتمی در راه اندازی سامانه کشوری پایش برخط پرتوهای فرابنفش ، همکاری داشته اما پیشروی این کار وزارت بهداشت است و نمایندگان سازمان بین المللی انرژی اتمی کار ما را در این زمینه بررسی کردند و از نتایج آن شگفت زده شده اند.

وی یادآور شد: انرژی های کهنه فسیلی دیگر توجیه بهداشتی ، زیست محیطی و اقتصادی ندارند و باید به سمت انرژی های نو و سبز برویم .

وی گفت: یکی از پاک ترین و در دسترس ترین انرژی ها انرژی هسته ای و الکترومغناطیس است بنابراین نیازمند استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم.

گورانی افزود: یکی از بزرگ ترین منابع انرژی ، انرژی خورشیدی است که با توجه به بزرگی آن نیازمند برنامه ریزی های وسیعی نیز است و از سوی دیگر آسیب های ناشی از این انرژی ها باید ثبت شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: