به گزارش شفا آنلاین:محمد شریفیمقدم که در کارنامه خود سابقه سوپروایزری و پرستاری را دارد، هم اکنون دبیرکل خانه پرستار است. وی ضمن اشاره به بیکاری ۵۰ هزار پرستار در کشور میگوید: تقریباً میتوان گفت تعداد پرستار به جمعیت و تخت نصف است، در نتیجه همین موضوع باعث میشود پرستاران ما به دلیل مشقتها و سختیهای فعالیت چند شیفته توانایی بالایی در ارائه خدمات نداشته باشند که نارضایتی مردم و بیماران را به دنبال دارد.
سلامت حق همگان است
شریفیمقدم با تأکید بر اینکه مهمترین نیاز مردم بحث سلامتی است، ادامه میدهد: از زمان خلقت انسان سلامتی یکی از نیازهای حیاتی بدن است و تا مادامی که سلامتی نباشد، انسانها قادر به فعالیت ساده هم نیستند، در نتیجه بر اساس اهمیت این موضوع دولتها سلامتی را اولویت قرار میدهند.
به گفته وی طبق ماده ۲۹ قانون اساسی، مردم ما باید از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند و بحث این برخورداری یکی از حقوق مردم محسوب میشود و وظیفه حاکمیت این است که سلامتی مردم را تأمین کند.
شریفیمقدم میافزاید: سلامتی مردم از طریق خدمات بهداشتی و درمانی تأمین میشود و این خدمات از سوی حدود ۳۵۰ هزار نفر فعال این حوزه از قبیل پرستار و بهورز و تمام کسانی که در صف اول ارائه خدمات درمانی هستند در وزارت بهداشت ارائه میشود.
پرستارها در صف نخست نظام سلامت هستند
دبیر کل خانه پرستار با تأکید بر اینکه پرستارها در صف نخست نظام سلامت محسوب میشوند چراکه خدمات آنها شبانهروزی است، یادآور میشود: پرستارها مثل زمان جنگ که نیروهای صف خط نگهدار بودند و مابقی پشت صف بودند، عمل میکنند. در واقع این پرستارها هستند که ابتدای صف قرار دارند و بعد کسانی هستند که نیروهای صف را تأمین میکنند و رزمندههای خط اول را تجهیز خواهند کرد تا با آرامش خاطر و به لحاظ روحی و روانی در خط اول مبارزه کنند.
به اعتقاد وی پرستارها نقش بسیار حیاتی در تأمین سلامت مردم دارند و وزارت بهداشت هم رسالت حمایت از این گروه را دارد.
شریفیمقدم مقایسه تطبیقی هم نسبت با سایر مردم جهان در مورد فعالیت پرستاران انجام میدهد و بیان میکند: در تمام دنیا بحث پیشگیری را مطرح میکنند، یعنی به جای تجهیز و ساخت بیمارستان تغییر سبک زندگی مردم به سمت پیشگیری در حوزه سلامت است.
پزشک خانواده یکی از موضوعات مورد اشاره دبیرکل خانه پرستار بود که درباره آن گفت: یک تیم سلامتمحور از پزشک، پرستار، ماما و روانشناس تشکیل شده و پرونده برای افراد دارند تا سابقه را نزد خود حفظ و جامعه تحت نظر خود را پایش کنند.
۵۰ هزار پرستار خانهنشین داریم
وی میگوید: مشکل فعلی ما این است که نیروی لازم در وزارت بهداشت وجود ندارد و تعداد پرستار به اندازه هر تخت همخوانی ندارد و با نیاز دوبرابری نسبت به تختها مواجه هستیم، این در حالی است حداقل بیش از ۵۰ هزار نفر پرستار بیکار خانهنشین و از سوی دیگر ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در وزارت بهداشت کمبود داریم.
یکی دیگر از نقدهای وی این بود که مجوز استخدامی وجود ندارد و همین موضوع باعث میشود بیمارستانهای ما خالی از پرستار باشد و افراد با حداقل حقوق توان کار کردن نداشته باشند، در حالی که پرستاری شغلی سخت و پراسترس است و هرکسی با این حقوق وارد این عرصه نمیشود و دلیل آن این است که همین پرستار میتواند در کشورهای دیگر با دریافت مبالغ بیشتر همین خدمت را انجام دهد.
پرستار و بیمار هر دو ناراضی هستند
به اعتقاد شریفیمقدم ما قوانینی داریم که میتواند وضعیت پرستاری را دگرگون کند، از جمله قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ یا قانون ارتقای بهرهوری کارکنان بالینی نظام سلامت.
دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: لغو برخی قوانین و اجرای نامناسب باعث شده است وضعیت پرستاری در کشور به سمت نارضایتی برود و آنها ناراضی باشند، از سوی دیگر به دنبال همین کمبودها مردم هم ناراضی باشند، در نتیجه به دنبال سیاستهای نادرست اجرایی، نارضایتی دوطرفه داریم.
وی با توضیحات بیشتر بیان کرد: وقتی نیرو خسته و بیانگیزه است، در نتیجه توان خدماتدهی کمتری دارد. کمبود کادر پرستاری مطالبه مردم است، اما پرستارها حتی با آگهیهای مختلف هم تمایلی به کارکردن ندارند.
شریفیمقدم در ادامه به گلایهها و انتظارات پرستارها ورود میکند و میگوید: پرستاران ما در ایام کرونا نشان دادند در خط اول شجاعت هستند. ما بیشترین جانباختگان پرستاری را در ایام کرونا داشتیم که در صدر اعتماد عمومی جامعه بودند. در حال حاضر تعداد پرستار به جمعیت و تخت نصف است، در نتیجه مردم بدانند که پرستارها همه تلاش خود را در بحث سلامت مردم انجام میدهند.
وی با ذکر مثالی از ویدئویی که در فضای مجازی نارضایتی مردم از پرستاران را به نمایش گذاشته است، میگوید: از نظر علمی هوا داخل رگ نمیرود چراکه فشار رگ مریض باعث میشود هوا داخل رگ نرود، اما مردم ما استرسشان بیشتر از پرستاری است که در قبال فعالیت خود احساس مسئولیت میکند و دائم او را صدا میزنند. مردم در دسترسترین گروه برای پاسخگویی را پرستار میدانند؛ از خراب بودن وسایل سرمایشی و گرمایشی گرفته تا تعویض ملحفه و همین موضوع باعث میشود فعالیت پرستاران زیر سؤال برود.
به اعتقاد وی از آنجا که پرستارها در دسترس هستند، بیشتر انتظارات را برآورده خواهند کرد در حالی که مابقی افراد مشغول خدمترسانی در سایر بخشهایی هستند که در دسترس نیستند.
یکی دیگر از آمارهای وی مبتنی بر این بود که نتایج بررسیهایی که چند سال پیش انجام شده از این حکایت دارد که حدود ۹۰درصد پرستاران خشونت کلامی را دستکم هر شش ماه یکبار تجربه میکنند و حدود ۳۰درصد مورد خشونت فیزیکی قرار گرفتهاند که این نشان از سختی کار پرستاران دارد.
دبیرکل خانه پرستار یادآور شد: مردم ما باید باور داشته باشند پرستار هم خسته میشود. بسیاری از پرستاران سه شیفت کار میکنند و گاهی در صورت نیاز برخی پرستارها تمام وقت مشغول کار هستند، در نتیجه طبیعی است که خسته باشند، البته ما حق را به مردم میدهیم و میگوییم مریض و بیمار کمتحملتر هستند، اما مردم بدانند پرستاران تاحدی توان و انرژی دارند و مثل همه ما ممکن است کم بیاورند.
به اعتقاد وی در تمام دنیا خطاکردن اجتنابناپذیر است. در دیگر کشورها دلیل خطای پرستار را بررسی میکنند، اما در کشور ما بلافاصله بعد از خطا، پرستار خاطی را عوض یا کارانه او را قطع میکنند و کارهایی از این قبیل انجام میدهند.
دبیر کل خانه پرستار در مورد کافی بودن آموزشهای پرستاری خاطرنشان میکند: پرستارهای ما چه به لحاظ دانش، چه فعالیت و خدمترسانی در دنیا در قیاس با سایر پرستارها در کشورهای دنیا بالاتر هستند، اما متأسفانه در کشور ما اعتماد کافی به فعالیت آنها وجود ندارد.