کد خبر: ۳۵۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 20
محققان از CRISPR برای غیرفعال کردن جهش ژنی در ملانوم استفاده می کنند و حساسیت به درمان را بازیابی می کنند.
شفاآنلاین:سلامت>در یک پیشرفت بالقوه برای بیماران ملانوما، محققان مؤسسه ویرایش ژن ChristianaCare از ابزارهای ویرایش ژن CRISPR برای غیرفعال کردن جهش ژنی که اغلب در اشکال تهاجمی این سرطان خطرناک پوست دیده می‌شود، استفاده کرده‌اند که درمان‌های امیدوارکننده را ناکارآمد می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:این مطالعه که در شماره ۱۰ اکتبر ژورنال CRISPR منتشر شد، بر روی سلول های ملانوما گرفته شده از بیماری متمرکز شد، که سرطانش جهشی ایجاد کرده بود که باعث می شود داروهایی که می توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند از کار بیفتند.

دانشمندان از ابزارهای ویرایش ژن CRISPR برای غیرفعال کردن جهش و بازگرداندن حساسیت درمانی به سلول های سرطانی استفاده کردند، به گونه ای که به نظر می رسد خطرات عوارض جانبی خطرناک را به حداقل می رساند. این رویکرد مختص تومور است و سلول‌های تومور ملانوما را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های سالم را تنها می‌گذارد و حساسیت به داروهای ضد سرطان را فقط در سلول‌های تومور باز می‌گرداند.

"یک گام بزرگ رو به جلو" برای درمان ملانوما

دکتر  Eric Kmiec، مدیر اجرایی و مدیر ارشد، گفت: «این مطالعه یافته‌های تحقیقات قبلی ما در مورد سرطان ریه را تأیید می‌کند که ویرایش ژن CRISPR می‌تواند ژن‌های دخیل در مقاومت در برابر درمان‌های سرطان را غیرفعال کند، و اکنون به نظر می‌رسد که این امر به بیماران مبتلا به ملانوما نیز گسترش می‌یابد.» 

این درمان می تواند به صورت داخل وریدی یا با تزریق مستقیم انجام شود و یک گام بزرگ به جلو است. این روندی که ما می یابیم برای افراد مبتلا به سرطان که اغلب به درمان های فعلی مانند شیمی درمانی مقاوم هستند، بسیار امیدوارکننده است.

آزمایش سلول‌های ملانوم مقاوم به دارو از موفقیت مؤسسه ویرایش ژن در استفاده از CRISPR برای غیرفعال کردن ژنی که پروتئین مرتبط با مقاومت دارویی در سرطان ریه تولید می‌کند، الهام گرفته شد.

در هر دو مورد، هدف، هدایت CRISPR به سمت هدف قرار دادن جهش‌های ژنتیکی است که با درمان سرطان تداخل دارند و در عین حال به خطر بالقوه CRISPR توجه داشته باشید: که ویرایشی که یک مشکل سلامتی را هدف قرار می‌دهد همچنین می‌تواند عملکرد ژنی را که مزایای سلامتی را ارائه می‌کند، مختل کند.

دکترBrett Sansbury ، گفت: ما در تلاش هستیم تا پتانسیل CRISPR را برای مقابله ایمن با چالش بزرگی که با ملانوما و تعدادی سرطان دیگر رخ می دهد.

برای مطالعه حاضر، محققان موسسه ویرایش ژن روی بیمارانی متمرکز شدند که ملانوما، که معمولاً به صورت ضایعات پوستی شروع می‌شود، به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته یا «متاستاز» کرده و دیگر با جراحی قابل درمان نیست. حدود نیمی از این بیماران دارای نوعی ملانوم هستند که در ابتدا به یک رژیم دارویی پرمصرف پاسخ می دهد. با این حال، در عرض یک سال، اکثر آنها مقاومت می کنند و با پیش آگهی بدی روبرو می شوند.

محققان بر روی یک جهش در ژن NRAS تمرکز کردند. در بدن انسان، ژن‌های NRAS سالم فرآیندهای بیولوژیکی مهم و اساسی مانند تقسیم سلولی را کنترل می‌کنند. اما اشکال جهش یافته در ایجاد انواع سرطان نقش دارند. بسیاری از بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته در نهایت نوعی جهش NRAS ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود درمان‌هایی که سرطان آن‌ها را کنترل می‌کردند، از کار بیفتند. حتی بدتر از آن، این مطالعه اشاره می‌کند که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این جهش می‌تواند باعث ادامه درمان برای تسریع گسترش سرطان شود.

Kmiec گفت که چالش برای تیم او و برای هر تیمی که درمان بیماران مرتبط با CRISPR را بررسی می کند، اجتناب از ویرایش ژنی است که باعث "آسیب جانبی" می شود. او گفت که بدون راهنمایی مناسب، ویرایش CRISPR ممکن است نتواند بین یک شکل سالم و خطرناک جهش یافته ژن NRAS ، تمایز قائل شود. او گفت که ممکن است هر دو را تغییر دهد، که می تواند خطرات قابل توجهی برای بیماران ایجاد کند.

تیم موسسه ویرایش ژن این معضل را با تمرکز بر توالی کوتاهی از کد DNA که منحصر به جهش مضر NRAS در بیماران ملانوما است، برطرف کرد. آنها از این کد به‌عنوان یک چراغ راهنما برای اجرای ویرایش‌های ژن CRISPR با هدایت دقیق استفاده کردند که ژن‌های NRAS سالم را نادیده می‌گرفت و تنها ژن NRAS مرتبط با ملانوم مقاوم به درمان را هدف قرار می‌داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: