کد خبر: ۳۵۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 15
بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت و بیماری‌های روانی نیز می‌توانند تحت تأثیر عواملی مانند شرایط آب و هوایی شدید یا آلودگی هوا قرار گیرند.

شفاآنلاین:سلامت> گاردین در مقاله ای به قلم کت لی، خبرنگار بهداشت جهانی، به موضوع آموزش پزشکان کار آموز درباره بیماری های مرتبط با بحران های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی پرداخته است و نوشته است: با پی بردن به نقش برخی از داروها در آلودگی هوا و حتی در انتشار گازهای گلخانه ای، مدارس پزشکی اروپا در صدد ارائه آموزش بیشتر درباره بیماری‌های مرتبط با بحران اقلیمی و تغییرات آب و هوایی برآمده اند.
به گزارش شفا آنلاین:بر اساس این مقاله، شبکه ای جدید اقلیمی به وجود آمده که  به پزشکان کارآموز، آموزش بیشتری در مورد گرمازدگی، دنگی و مالاریا و نقش گرم شدن زمین در سلامت خواهد داد.
بنابر گزارش این مقاله، قرار است بیماری‌های منتقل‌شونده توسط پشه‌ها مانند دنگی و مالاریا، به دلیل بحران اقلیمی، بخش بزرگتری از برنامه درسی مدارس پزشکی در سراسر اروپا باشند.
رهبران مدارس پزشکی هنگام اعلام تشکیل شبکه اروپایی آموزش اقلیم و سلامت (Enche) بیان کردند که پزشکان آینده آموزش بیشتری در مورد تشخیص و درمان گرمازدگی خواهند دید و انتظار می‌رود تأثیرات اقلیمی درمان‌هایی مانند اسپری‌های تنفسی برای آسم را نیز در نظر بگیرند.
براساس اعلام مدیران این برنامه،با هدایت دانشگاه گلاسگو، قرار است ۲۵ مدرسه پزشکی از کشورهای مختلف از جمله بریتانیا، بلژیک و فرانسه، درس‌هایی درباره اقلیم را در آموزش بیش از ۱۰,۰۰۰ دانشجو ادغام کنند.

چالش پزشکان آینده
دکتر کامیل هوسر از مدیران این شبکه در این خصوص می گوید: پزشکان آینده با مجموعه‌ای متفاوت از علائم و بیماری‌ها روبرو خواهند شد که اکنون با آنها مواجه نیستند. آنها باید از این موضوع آگاه باشند تا بتوانند این بیماری‌ها را تشخیص دهند.
کت لی به این موضوع اشاره میکند که امسال گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده در اروپا بوده و تغییرات اقلیمی فشار بر خدمات بهداشتی را افزایش می‌دهند.
حشراتی که بیماری‌ها را منتقل می‌کنند، مانند پشه‌ها، با کمک تغییرات دما و الگوهای بارش، در حال گسترش محدوده خود بوده و در مناطق جدید یافت می‌شوند. بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت و بیماری‌های روانی نیز می‌توانند تحت تأثیر عواملی مانند شرایط آب و هوایی شدید یا آلودگی هوا قرار گیرند.
هوسر اظهار داشت که نقش اقلیم در آموزش مدارس پزشکی بسیار متفاوت است و اغلب تنها شامل یک سخنرانی می‌شود. این شبکه پیش‌بینی می‌کند که در آینده، این موضوع در تمام بخش‌های آموزش "تزریق" شود.
دکتر هوسر همچنین براین نکته تاکید می کند که  تغییرات اقلیمی لزوماً یک مجموعه کاملاً جدید از بیماری‌ها که قبلاً ندیده‌ایم ایجاد نمی‌کند، بلکه بیماری‌های موجود را تشدید می‌کند.به عنوان مثال، دیابت چیزی نیست که مردم آن را به تغییرات اقلیمی مرتبط کنند، اما علائم و عوارض آن برای افرادی که در دنیای تغییر یافته زندگی می‌کنند، شایع‌تر و بدتر می‌شود.
بر اساس اعلام مدیران این شبکه دانشجویان همچنین آموزش خواهند دید که حامی اقداماتی مانند سفرهای فعال – پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به جای رانندگی – و "تجویز سبز" که در آن بیماران به انجام فعالیت‌هایی مانند باغبانی در جامعه و کاشت درخت تشویق می‌شوند، باشند. هر دو این فعالیت‌ها به افراد، سودهای بهداشتی می‌رسانند و برای محیط زیست نیز مثبت هستند.
هوسر ادامه می دهد: تشویق مردم به مراقبت از سلامت خود "سودهای بزرگی برای آنها به‌طور شخصی" دارد.

تاثیر بخش بهداشت بر انتشار گازهای گلخانه ای، بیشتر از صنعت هواپیمایی

وی اضافه می کند که بسیاری از مردم نمی‌دانند که بخش بهداشت و درمان به اندازه یا حتی بیشتر از صنعت هواپیمایی مسئول انتشار گازهای گلخانه‌ای است. "وقتی به جایی پرواز می‌کنید، احساس گناه می‌کنید، اما وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، احساس گناه نمی کنید.
مدیران این شبکه بر این باورند که اسپری‌های تنفسی که برای درمان آسم استفاده می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند، بنابراین کنترل وضعیت نه تنها به نفع بیمار است بلکه استفاده از اسپری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. هرچند برخی از بیماران ممکن است از اسپری‌های پودری خشک استفاده کنند  که گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر می‌کنند.
در حالی که ابتکارات پراکنده‌ای در سطوح مؤسسه‌ای وجود داشته است، رهبران این شبکه گفتند که این اولین تلاش مشترک در زمینه آموزش دانشجویان پزشکی کارشناسی است. این شبکه همچنین تلاش خواهد کرد تا بر نهادهایی که برنامه‌های درسی ملی را تعیین می‌کنند، مانند شورای پزشکی عمومی در بریتانیا، تأثیر بگذارد تا بحران اقلیمی به یک بخش اجباری از آموزش تمامی پزشکان تبدیل شود.
پروفسور ایان مک‌اینز از مدیران این شبکه، از دانشگاه گلاسگو نیز اظهار دارد: هدف این شبکه "درج این گفتگو در برنامه‌های درسی پزشکی است تا پزشکان آینده در این موضوع آگاهی داشته باشند و احساس نکنند که این یک موضوع تبلیغاتی است."
پروفسور سسیلیا سورنسن، مدیر GCCHE نیز در این خصوص می گوید: "تغییرات اقلیمی بر همه ما در همه جا تأثیر خواهد گذاشت، اما نه به طور برابر و نه به یک روش مشابه. شبکه‌های منطقه‌ای برای کمک به متخصصان بهداشت در پیشگیری و پاسخ به چالش‌های اقلیمی و بهداشتی که منحصر به جوامعی است که در آن فعالیت می‌کنند، ضروری هستند."

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار