کد خبر: ۳۵۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 14
استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسن آنفلوآنزا می‌تواند چیزی حدود ۶۰ درصد از ابتلای به بیماری جلوگیری کند.

 شفاآنلاین:سلامت>استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد استفاده از واکسن‌های ایرانی و خارجی گفت: انتخاب بین واکسن آنفلوانزا ایرانی و خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تأییدیه‌های بهداشتی، وضعیت سلامت شخص و دسترسی به واکسن. واکسن‌های ایرانی معمولاً تحت نظارت سازمان‌های بهداشتی تولید می‌شوند و ممکن است برای افرادی که به واکسن‌های خارجی دسترسی ندارند، گزینه مناسبی باشند. با این حال، واکسن‌های خارجی که تأییدیه‌های معتبر دارند نیز معمولاً مورد اعتماد هستند.

به گزارش شفا آنلاین:سید علیرضا ناجی افزود: اینکه از واکسن ایرانی استفاده کنیم یا خارجی بستگی به اطلاعات ما از مرکز واکسن دارد. افراد می‌توانند از واکسن‌های خارجی که در ایران وارد شدند مانند واکسن‌های هلندی و فرانسوی که معروف و قدیمی هستند استفاده کنند. این نوع واکسن‌ها به اصطلاح پست مارکتینگ هستند یعنی بعد گذراندن مراحل تولید و گرفتن مجوز دوباره مطالعاتی بر روی آنها انجام می‌شود. واکسن ایرانی هم مثل واکسن‌های جدید هستند و اینکه چقدر می‌توانیم به آنها اطمینان کنیم، باید مدت زمانی از تولید آن بگذرد تا ما اطلاعات مربوط به آن را داشته باشم. به همین خاطر ما بر اساس قدمت واکسن‌ها به افراد پیشنهاد می‌دهیم که واکسن ایرانی استفاده کنند یا خارجی.

ضرورت تزریق واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال

ناجی درباره اینکه چه کسانی می‌توانند از واکسن استفاده کنند مطرح کرد: همه افراد بالای ۶ ماهگی می‌توانند واکسن آنفلوانزا را بزنند اما به دلیل اینکه تعداد تولید واکسن در تمام دنیا محدود است یکسری از افراد در اولویت زدن واکسن هستند از جمله افراد سالمند، کسانی که بالای ۶۰ سال سن دارند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی که بیماری‌های مزمن دارند و کودکان زیر ۵ سال اینها در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افرادی که حساسیت شدید به تخم‌مرغ دارند یا کودکان زیر ۶ ماه و افرادی که دچار سندرم گیلن باره ممنوع است و توصیه نمی‌شود.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد میزان تأثیر واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از ابتلاء به بیماری اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا مؤثر باشد، اما میزان اثرگذاری آن بسته به عوامل مختلفی مانند تطابق واکسن با ویروس‌های در حال گردش، سن، وضعیت سلامت فرد و عوامل محیطی متفاوت است.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا سال به سال متفاوت است و بر اساس ویروسی که در سال قبل بوده به خصوص ویروس‌هایی که در فصل بهار هستند ساخته می‌شود. این واکسن‌ها می‌توانند چیزی حدود ۶۰ درصد از ابتلاء به بیماری جلوگیری کند.

بهترین زمان تزریق واکسن

ناجی در مورد بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوانزا گفت: بهترین زمان زدن واکسن در شهریور ماه و اوایل مهر ماه است، و حتی افراد می‌توانند هر زمانی که یادشان افتاد یا دسترسی به واکسن داشتند تا آخر فصل زمستان استفاده کنند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض استفاده این واکسن مطرح کرد: واکسن آنفلوانزا به‌طور کلی ایمن است و بسیاری از افراد هر سال بدون مشکل خاصی آن را دریافت می‌کنند. با این حال، مانند هر دارویی، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. افرادی که سابقه حساسیت شدید به تخم مرغ دارند یا در گذشته به واکسن آنفلوانزا واکنش آلرژیک نشان داده‌اند، باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند. اگر فردی تب یا بیماری حاد دارد، بهتر است قبل از واکسیناسیون صبر کند تا وضعیت سلامتی او بهبود یابد. در مجموع، مزایای واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از بیماری و کاهش شدت آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: