کد خبر: ۳۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 09
بر‌اساس سیاست جوانی جمعیت به صورت مداوم زن و شوهرها را به فرزندآوری تشویق می‌کنند ولی براساس گفته مادرها و پدرها، حتی امکانات اولیه را که غذای اصلی کودکان محسوب می‌شود هم به سختی می‌توان تهیه کرد.
شفاآنلاین:سلامت>کمبود شیر خشک یک چالش اساسی در بین مادرها و پدرهایی است که نوزاد دارند. چالشی که طی سال‌های اخیر دغدغه تمام والدینی است که نوزاد شیرخوار دارند. با وجود پیگیری‌های رسانه‌ای و گله‌مندی‌های مکرر مادرها و پدرها هنوز هم این کمبود شیر خشک وجود دارد. این روزها مادرها و پدرهای بسیاری نسبت به کمبود و نبود شیر خشک اعتراض دارند و طبق گفته خودشان گاهی داروخانه چند محله را می‌گردند، اما شیر خشک پیدا نمی‌کنند. این در حالی است که بارها مسئولان مربوطه قول مساعدشدن اوضاع را به خانواده‌ها دادند ولی تاکنون مشکل به طور کامل رفع نشده است.‌ این در حالی است که بر‌اساس سیاست جوانی جمعیت به صورت مداوم زن و شوهرها را به فرزندآوری تشویق می‌کنند ولی براساس گفته مادرها و پدرها، حتی امکانات اولیه را که غذای اصلی کودکان محسوب می‌شود هم به سختی می‌توان تهیه کرد.

شیر خشک پیدا نمی‌کنیم

به گزارش شفا آنلاین:یکی از آنها زن جوانی است که به تازگی مادر شده است و حالا برای تأمین شیر خشک نوزادش با مشکل مواجه شده است. شیما این مادر جوان نوزاد چهارماهه‌اش را در بغل گرفته و از شدت کمبود شیر خشک در این روزها می‌گوید: «ما شیر خشک ببلاک دو برای پسرمان می‌گیریم. همیشه برای تهیه آن با مشکل مواجه هستیم و این روزها هم بدتر شده. فرزند من هفته‌ای چهار، پنج قوطی شیر خشک مصرف می‌کند که باید به صورت دولتی تهیه کنیم، اما این یکی، دو هفته داروخانه‌های ستارخان، بلوار فردوس، تهرانسر و اندیشه را گشتیم و در آخر هم چیزی پیدا نکردیم. مجبور شدم شیر خشک دیگری تهیه کنم. الان هم با سپردن به چند نفر توانستیم دو تا شیر خشک ببلاک دو پیدا کنیم تا به صورت دولتی بخریم. در صورتی که پسر من بیش از تعداد چهارتای دولتی همیشه شیر خشک مصرف می‌کند. اصلا باورم نمی‌شود که این همه تشویق به فرزندآوری می‌کنند در صورتی که حتی در تأمین شیر خشک بچه‌های ما هم ناتوان هستند. کار این روزهای همسر من همین است که در داروخانه‌ها به دنبال شیر خشک باشد. چون به دفعات به داروخانه‌ها سر می‌زنیم، هم شاهد هستیم بسیاری از مادرها و پدرها همین درگیری ما را دارند. دلم می‌خواست انجمنی یا جمعی باشد که بتوانیم شکایتمان را به آنجا ببریم».

با هزار زحمت شیر خشک پیدا می‌کنیم

او مرد جوانی است که حالا دختری یک‌ساله دارد و در این یک سال هم برای تهیه شیر خشک همیشه دغدغه داشته است. این پدر جوان درباره پیداکردن شیر خشک دخترش می‌گوید: «یک وقت‌هایی اصلا شیر خشک نیست. حتی مجبور می‌شویم از شیر خشک‌های دیگر برای فرزندمان تهیه کنیم. هرچند آنها هم با آشنا بازی و هزار زحمت. بعضی وقت‌ها به راحتی و دولتی تهیه می‌کنیم اما مثلا همین 10 روز گذشته واقعا شیر خشک نیست. دختر من ببلاک سه مصرف می‌کند و گاهی آن‌قدر پیدا نمی‌کنیم که سرانه دولتی که هر ماه می‌گیریم سقفش پر نمی‌شود چون اصلا نیست که ما تهیه کنیم. هزینه دولتی آن 80 هزار تومان است و چون برای تهیه آن مشکل داریم، متوجه شدیم برخی داروخانه‌ها یواشکی به صورت آزاد می‌فروشند که دو برابر قیمت می‌شود. خلاصه برای تغذیه اصلی فرزندم ما هزار مشکل داریم و شما تا ته این ماجرا را خودت ببین. جدا از هزینه‌های سرسام‌آور برای فرزندم با این مشکل هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. به هیچ‌جا هم نمی‌توانیم اعتراض کنیم. اصلا شما بگو به کجا اعتراض کنیم؟ به کجا مطالبه کنیم؟ بعضی وقت‌ها همسرم قوطی شیر خشک را باز می‌کند، استرس می‌گیریم که این تمام شد، بعدی را چگونه تهیه کنیم؟ یا مثلا این دو تا شیر خشک را که خریدیم و خدا کند برای بعدی هم مشکل نداشته باشیم. واقعا چالش مسخره‌ای برای مادرها و پدر‌ها درست کرده‌اند».

شیر خشک اصلا پیدا نمی‌شود


فرشته مادر پسری یک‌ساله است و در بدو گفت‌وگو از نبود شیر خشک می‌گوید که گاهی هست و گاهی هم به سختی پیدا می‌شود. این مادر جوان اشاره می‌کند: «یک زمان‌هایی مثل عید شرایط برای ما خیلی بد بود چون اصلا شیر خشک پیدا نمی‌شد، هرجا را می‌گشتیم، نبود. برای همین مجبور بودیم شیر خشک برای زیر یک سال را تهیه کنیم که همین تمام برنامه غذایی پسرم را به هم می‌ریزد. حتی همین حالا هم راحت شیر خشک پیدا نمی‌کنیم. معمولا هر داروخانه فقط یک عدد به ما می‌دهد که همان هم سر چند روز تمام می‌شود و دوباره داستان از نو شروع می‌شود چون یک قوطی شیر خشک کفاف یک هفته را هم نمی‌دهد. همسرم بیشتر وقت‌ها هفت یا هشت جا را می‌رود تا شیر خشک پیدا کند. پسرم تا الان بدون شیر خشک نمانده اما معمولا هر بار با هزار دردسر شیر خشکش را پیدا می‌کنیم».

داستان ناتمام کمبود شیر خشک

طی سال‌های قبل کمبود شیر خشک چالش همیشگی مادرها و پدرها محسوب می‌شده و همچنان این مشکل برای بیشتر برندهای پرمصرف هم وجود دارد. حتی در شروع سال جدید یعنی فروردین هم معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به فاصله چندماهه واریز سهم یارانه ارزی شیر خشک به حساب داروخانه‌ها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها که منجر به کمبود شیر خشک شده‌ بود، اعلام کرده بود که در مجموع به دلیل عقب‌افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و توان مالی لازم برای تأمین شیر خشک را ندارند.

با وجود این کمبود شیر خشک در داروخانه‌های تهران و در تمام کشور ادامه داشته و در روزهای قبل هم رئیس اداره فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌ غربی گفته بود: علت کمبود شیر خشک در یک ماه گذشته در دو برند، یک مشکل کشوری و مختص استان نیست. متأسفانه کارخانه تولیدکننده این محصول نزدیک به یک ماه بنا به دلایل فنی تعطیل شده بود که این موضوع بر کمبود این محصول دامن زد. سازمان غذا و دارو قول مساعد نسبت به رفع کمبود در طول دو ماه آینده داده است. در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی درخصوص توزیع سایر شیر خشک‌ها وجود نداشته و شیر خشک در داروخانه‌های شبانه‌روزی به میزان دو برابر سهمیه و در داروخانه‌های روزانه به میزان سهمیه یک‌برابری توزیع شده است و شهروندان می‌توانند تا تأمین فراوانی دو برندی که کمبود دارد از سایر شیر خشک‌ها استفاده کنند. توصیه به تغذیه کودکان با شیر مادر کماکان از سیاست‌های کلان وزارت بهداشت بوده که البته این مهم دلیلی برای کمبود شیر خشک برای کودکان و نوزادان محروم از شیر مادر نخواهد بود و معاونت غذا و داروی استان، خود را متعهد به تأمین شیر خشک کودکان استان‌مان دانسته و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد./رق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: