کد خبر: ۳۴۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 14
طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش میانگین ثبت‌نام دانش‌آموزان در کشور ۸۸‌درصد بوده است، با این حال نگرانی‌هایی از کاهش ثبت‌نام در پایه اول دبستان وجود دارد.
شفاآنلاین:جامعه>زمان زیادی به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده با اینکه بسیاری از اخبار در مورد کمبود معلم در مدارس و بی‌توجهی به عدالت آموزشی از سوی مسوولان حوزه آموزش‌وپرورش تکذیب می‌شود اما مساله اینجاست که واقعیت جاری در جامعه تا میزان قابل‌توجهی با وعده‌ها و استدلال‌هایی که مسوولان در مورد شرایط مطرح می‌کنند، متفاوت است. مسائل و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که اگر مسوولان به جای انکار به چاره‌اندیشی برای رفع آنها بپردازند، می‌تواند گامی موثر برای بهبود شرایط باشد.
به گزارش شفا آنلاین: متاسفانه در سه سال گذشته این مشکلات در حوزه آموزش‌وپرورش به دلیل مدیریت ناکارآمد در این حوزه نه تنها رفع نشد که در بسیاری موارد از جمله کمبود معلم به چالش‌های جدی بدل شد. در نهایت هم با گذشت یک‌سال و برگزاری تعداد زیادی آزمون استخدامی در آموزش‌وپرورش و همچنین راه‌اندازی پروسه‌های مختلف گزینشی باز هم در روزهای آخر دولت سیزدهم، مسوولان به این نتیجه رسیدند که برای جبران کمبود معلم بازنشستگی معلمان را با وعده پاداش و … یک‌سال به تعویق بیندازند. در حالی که این معضلات با تصمیم‌های خلق‌الساعه برطرف نمی‌شود و چنین سیاست‌هایی چه بسا باعث شوند که این معضلات بیشتر و بیشتر از مرحله حل و فصل دور شده و به یک درد مزمن تبدیل شوند. از سویی ۹میلیون و ۱۹۲‌هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش میانگین ثبت‌نام دانش‌آموزان در کشور ۸۸‌درصد بوده است، با این حال نگرانی‌هایی از کاهش ثبت‌نام در پایه اول دبستان وجود دارد.
در آخرین آمار ارائه شده از سوی آموزش‌وپرورش که از سوی حمید طریفی حسینی، معاون سابق آموزش ابتدایی این وزارتخانه مطرح شد، این بود که امسال ۸۰‌درصد کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده و کل دوره ابتدایی هم آمار ۹۰‌درصدی را در ثبت‌نام از آن خود کرده است، پیش‌بینی‌ها برای ثبت‌نام در پایه اول حدود یک میلیون و ۴۹۵‌هزار نفر است و حدود ۱۱۰‌هزار نفر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تعداد دانش‌آموزان در پایه اول هستیم. البته در کل کشور تا به امروز یک میلیون و ۴۸۱‌هزار نفر دانش‌آموز در پایه اول دبستان ثبت‌نام کرده‌اند و برآورد ثبت‌نام ۱۵۶۷۶۸۷‌نفر برای کلاس اول است و تا به امروز بیش از ۹۲‌درصد دانش‌آموزان کلاس اولی ثبت‌نام خود را قطعی کردند. علیرضا بهرامی، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران هشدار داده است که حدود ۱۰‌هزار دانش‌آموز ایرانی واجد شرایط ورود به کلاس اول ابتدایی، برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند بنابراین از والدین می‌خواهیم برای ثبت‌نام کودکان خود زودتر اقدام کنند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون یکی از نگرانی‌های جدی در دوره ابتدایی، آمار پایین ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه اول دبستان است. ضمن آنکه در سال تحصیلی گذشته نیز ۱۶۴‌هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی وجود داشت.
با بحران نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش مواجهیم؟
در چنین شرایطی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزانی که نتوانستند در خرداد نمره قبولی کسب کنند، برگه هدایت تحصیلی خود را دریافت کرده‌اند به ایسنا گفت: مدیران مدارس در حال وارد کردن نمرات امتحانات باقیمانده هستند که پس از آن و با طی فرآیند ثبت در سامانه، برگه جدید صادر می‌شود. محمدمهدی کاظمی با بیان اینکه پروژه مهر یکی از کلان برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است که همه موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد، افزود: این پروژه شامل تامین فضا و تجهیزات، شاداب‌سازی تجهیزات، توانمندسازی معلمان، ارتقای توسعه حرفه‌ای معلمان، برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان، کلاس‌بندی و ساماندهی نیروی انسانی و‌… است.
او با بیان اینکه اتفاقی که امسال نسبت به سال گذشته افتاد، این است که روند ثبت‌نام نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰‌روز جلوتر آمده بود، افزود: این جزو برنامه‌ریزی و پیگیری‌های آموزش‌وپرورش در این راستا بود چراکه اگر ثبت‌نام دانش‌آموزان به موقع و زودتر انجام شود طبیعتا کلاس‌بندی و ساماندهی نیروی انسانی بهتر انجام خواهد شد که از بحث‌های زیرساختی و سخت‌افزاری قضیه است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در موضوعات نرم‌افزاری برای اینکه مهر امن و با نشاطی داشته باشیم به لحاظ بحث‌های فرهنگی و آمادگی روحی و روانی اولیا، دانش‌آموزان و معلمان برنامه‌هایی داشتیم که انجمن اولیا و مربیان پیش‌بینی کرده بود، ادامه داد: دوره‌ها و جلسات تبیینی برای مدیران مدارس برگزار و گفت‌وگو با معلمان نیز به عنوان مباحث ضروری ورود به مهر و آغاز سال تحصیلی برنامه‌ریزی شده است.
کاظمی با بیان اینکه مساله کمبود معلم یک مقوله چند بعدی است، گفت: این موضوع برای سال تحصیلی ۱۴۰4- ۱۴۰3 مدیریت شده است، نه اینکه کمبود وجود نداشته باشد، طبیعتا کمبود معلم وجود داشته که آزمون استخدامی برگزار کردیم اما آنچه به عنوان کمبود نیروی انسانی وجود دارد از طریق حق‌التدریس نیروهای شاغل دنبال می‌شود.
او با بیان اینکه اگر ضریب اشتغال 28/1‌درصد باشد یعنی همکاران به جز ۲۴‌ساعت موظفی ۶‌ساعت دیگر نیز تدریس کنند، میزان ساعت تدریس‌شان ۳۰ساعت شده و این‌گونه کسری آنچنانی در بحث نیروی انسانی نداریم، افزود: اگر کمبودی در بحث نیروی انسانی وجود داشته باشد از طریق به‌کارگیری نیروهای بازنشسته حق‌التدریس مدیریت خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه با بحران نیروی انسانی مواجه نیستیم، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های گسترده انجام و مدیریت صورت گرفته، یک‌بار به صورت آزمایشی اول مهر را شبیه‌سازی کرده‌ایم و مانور پروژه مهر را داشته‌ایم که این مانور تا ۱۵‌شهریور در استان‌ها برگزار شده است.
تبعیض آموزش‌وپرورش و کمبود معلم در مدارس دولتی
برخلاف آنچه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد، مدارس دولتی همچنان با کمبود معلم مواجه هستند. این واقعیت شاید الان نمود بیرونی نداشته باشد اما با شروع سال تحصیلی جدید و کلاس‌هایی که بدون معلم می‌مانند، بدون شک مشکل به شکل واضح‌تری خود را نشان می‌دهد.
پرویز علیاری، کارشناس آموزش و دبیر یکی از دبیرستان‌های دولتی در این‌باره به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه مسوولان به جای اینکه تمرکز را بر رفع مشکلات بگذارند، بیشتر زمان خود را صرف تکذیب حقاق می‌کنند. مساله اینجاست که مدارس دولتی همواره با کمبود معلم مواجه بوده‌اند. این مساله اما در چند سال گذشته با اتفاقاتی که در بحث اخراج برخی دبیران و معلمان روی داد، بحرانی‌تر شد.
وی افزود: مساله اینجاست که کمبود معلم بیش از همیشه در مدارس دولتی رخ می‌دهد و همین مساله هم باعث می‌شود تا کیفیت خدمات آموزشی در این مدارس به شدت پایین بیاید. اینجاست که می‌گوییم عدالت آموزشی در کشور ما زیر سایه اما و اگرهای مسوولان و تصمیم‌های خودسرانه و برداشت‌های شخصی از قوانین، به محاق رفته است.
عدم رضایت معلمان از اجرای طرح رتبه‌بندی آموزش و پرورش
این دبیر و کارشناس آموزش در ادامه به بحث معیشت معلمان اشاره می‌کند و گفت: متاسفانه مشکلاتی هم که در این زمینه وجود دارد اما نه تنها با بحث رتبه‌بندی از بین نرفت که بیشتر هم شد. وقتی از برداشت شخصی و سلیقه‌ای مسوولان از قوانین حرف می‌زنیم، دقیقا مساله همین است.
علیاری تاکید می‌کند: قانون رتبه‌بندی نه به آن شکلی که به معلمان وعده داده شده بود بلکه به شکلی که وزیر آموزش‌وپرورش تشخیص داده بود به اجرا در آمد و در نهایت هیچ معلمی از اجرای آن احساس رضایت نداشت.
بیش از 50 درصد مدارس ناایمن هستند!
با اینکه به زودی مدارس بازگشایی می‌شود اما رییس سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که از هر دو مدرسه پایتخت یکی ناایمن است. رییس سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم اما «وضعیت خوبی ندارند.»
رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران علی‌نصیری با اشاره به فرسودگی مدارس می‌گوید که «تمام موارد ناایمنی را ریزبه‌ریز اعلام کرده‌ایم» و منتظریم که مسوولان مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.
از سال گذشته موضوع ایمن‌سازی مدارس تهران در دستور کار آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت و تفاهمنامه‌ای هم در این زمینه با آموزش‌وپرورش تهران بسته شد.
از ۲۸۰۰ مدرسه تهران نیمی توسط سازمان مدیریت بحران از نظر سازه‌ای بررسی شده و تا پایان سال تمام مدارس مورد بررسی قرار می‌گیرند. رییس سازمان آتش‌نشانی هم می‌گوید که از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم اما «وضعیت خوبی ندارند» و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده‌ مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده به دست ما نرسیده است.
شهرداری آموزش‌های ایمنی لازم را به مدارس ارائه می‌کند و به گفته مدیران شهری، اگر مالکان برای ایمن‌سازی اقدام کنند، شهرداری در صدور پروانه و ارائه مجوزهای لازم با آنها همکاری می‌کند. علاوه بر ناایمنی مدارس، بیمارستان‌های پایتخت هم از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارند و بخش عمده‌ای از آنها هنوز تاییدیه ایمنی از آتش‌نشانی دریافت نکرده‌اند.
کارشناس اجتماعی نصرت حسینی می‌گوید که مدارس بودجه لازم برای ایمن‌سازی ندارند و حتی در پرداخت قبوض آب و برق خود دچار مشکل هستند. در مقابل کارشناس ایمنی حمید حدیدپور می‌گوید که بسیاری از مدارس غیردولتی هم که شهریه‌هایی بالایی دریافت می‌کنند برای ایمن‌سازی هزینه‌ای نمی‌کنند، آتش‌نشانی باید همانطور که تمدید پروانه بیمارستان‌ها را منوط به تاییدیه آتش‌نشانی کرده است، ادامه فعالیت مدارس را هم منوط به اخذ تاییدیه ایمنی کند.
به گفته کارشناسان، باید سیستم اطفا، اعلان حریق و… در تمامی مدارس تهران نصب شود. حفظ سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و آموزش‌وپرورش باید سالانه بودجه لازم را برای ایمن‌سازی در نظر گرفته و با کمک خیرین نوسازی را آغاز کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: