کد خبر: ۳۴۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 12
نماینده کنگره ۶۰ با بیان این که در این کنگره واژه‌ای به نام «ترک اعتیاد» وجود ندارد، تصریح می‌کند: در این کنگره بر این باوریم که اعتیاد یک بیماری است و شخص مصرف کننده باید فرآیند درمان را طی کند
شفاآنلاین:سلامت>اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی در جهان امروز است؛ این معضل که برخی آن را بیماری می‌دانند، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر خود کرده و زندگی بسیاری از خانواده‌ها را به نابودی کشانده است.

به گزارش شفا آنلاین: جوامع مختلف با توجه به دشواری ترک اعتیاد، شیوه‌های مختلفی را برای رهایی افراد از دام این بلا پیشنهاد و اجرایی می‌کنند که در ایران نیز از سال ۱۳۷۸ یک سازمان مردم نهاد موسوم به «کنگره ۶۰» در همین رابطه تأسیس شده است.

این سازمان، یک روش درمانی جدید برای اعتیاد ارائه کرده است که به نام روش DST شناخته می‌شود؛ روشی درمانی که بنا بر اعلام این کنگره تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از اعتیاد نجات داده است.

روش DST، یک روش درمانی  چند وجهی است که بر روی سه ضلع جسم، روان و جهان بینی فرد متمرکز است؛ در بخش جسم، فرد معتاد با کمک داروی «اپیوم تینکچر» به تدریج از مواد مخدر صنعتی فاصله می‌گیرد. داروی مذکور اثرات مواد مخدر صنعتی را در بدن فرد معتاد تقلید می‌کند و به همین دلیل، فرد معتاد را از مصرف مواد مخدر صنعتی بی‌نیاز می‌کند.

در بخش روان، فرد معتاد با کمک جلسات آموزشی و مشاوره‌ای، به اصلاح تفکر و رفتار خود می‌پردازد. این جلسات، به فرد معتاد کمک می‌کنند تا دلایل اعتیاد خود را درک کند و راه‌های مقابله با وسوسه مصرف مواد مخدر را بیاموزد.

در بخش جهان‌بینی نیز فرد معتاد با کمک آموزش‌های کنگره ۶۰، به یک جهان‌بینی جدید دست می‌یابد؛ این جهان‌بینی، نگاه فرد معتاد را از دیدگاه جدیدی به زندگی سوق داده و به او کمک می‌کند تا زندگی سالم و شادتری داشته باشد.

«علی محمدی» نماینده کنگره ۶۰ در استان یزد از آغاز به کار جمعیت احیاء انسانی کنگره ۶۰ در این استان از سال ۱۳۹۴ اشاره و اظهار می‌کند: آموزش، پیشگیری، مهار و راهنمایی رایگان درمان اعتیاد از اهداف کنگره ۶۰ بوده و مهم‌ترین اصل در این سازمان، داشتن تمایل از سوی فرد مصرف کننده برای درمان اعتیادش است.

وی می‌گوید: در این کنگره کسانی که مصرف کننده مواد بوده و دوره درمان را طی می‌کنند، «مسافر» و کسانی که خود اعتیاد ندارند و تنها در کنار یک مصرف کننده قرار می‌گیرند تا بتوانند به او کمک کنند به عنوان «همسفر» نامیده می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: کنگره از افرادی به عنوان راهنما نیز بهره می برد؛ کسانی که خود دچار اعتیاد بوده ولی ترک کرده و پس از آن در یک آزمون سخت شرکت کرده و به درجه راهنما بودن در کنگره ۶۰ رسیده‌اند تا به دیگر افراد کمک کنند.

محمدی با بیان این که در کنگره ۶۰ واژه‌ای به نام «ترک اعتیاد» وجود ندارد، تصریح می‌کند: در این کنگره بر این باوریم که اعتیاد یک بیماری است و شخص مصرف کننده باید فرآیند درمان را طی کند؛ به همین دلیل واژه‌ای به نام ترک اعتیاد در اینجا وجود ندارد و درمان، مبنای اصلی کار است.

وی خاطر نشان می‌کند: این کنگره در مجموع دارای ۱۰۰ نمایندگی در سطح کشور است که از این تعداد، دو نمایندگی در شهرستان‌های میبد و زارچ در حال فعالیت هستند و در سه سال اخیر حدود ۱۰۰ نفر در استان را از اعتیاد به مواد مخدر نجات داده‌اند و در حال حاضر نیز ۱۸۰ نفر از افراد مبتلا به اعتیاد تنها در نمایندگی شهرستان زارچ تحت درمان هستند.

نماینده کنگره ۶۰ در استان یزد با اشاره به مثلث «جسم، جهان‌بینی و روان» که یک روش درمان اعتیاد در این سازمان است، عنوان می‌کند: تازه‌واردها در دو بخش مسافران و همسفران، پس از پذیرش با اطلاعاتی که توسط کمک راهنمایان مربوط به بخش تازه‌واردها کسب می‌کنند، برای ادامه راه درمان، کمک راهنمای خودشان را انتخاب می‌کنند و در کارگاه‌های آموزشی عضو شده و به فراگیری آموزش‌های لازم می‌پردازند.

وی ادامه می‌دهد: اصلاح تفکر فرد، یکی از قسمت‌های درمان است که طی آن تلاش می‌شود همه تفکر فرد معتاد که براساس تفکر افیونی است، تغییر یافته تا امکان درمان مهیا شود.

محمدی با بیان این که درمان اعتیاد در این شیوه به صورت پله‌های ۲۱ روزه انجام می‌شود، متذکر می‌شود: برای تغییر تفکر فرد، کلاس‌های آموزشی و گروه درمانی ویژه همسفران و مسافران برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: کنگره ۶۰ معتقد است که اعتیاد، مسمومیتی مزمن نیست بلکه اتفاقی که در اعتیاد افتاده، جایگزینی مزمن است؛ به عبارتی مواد مخدری که فرد استفاده می‌کند، جایگزین ترشحات درونی بدن شده و برای درمان باید به تدریج موادمخدر درون بدن که اصطلاحاً به آنها مواد شبهه مورفینی یا اندروفین‌ها می‌گویند، جایگزین موادمخدر بیرونی شود که این درمان در کنگره، حدود ۱۰ تا ۱۱ ماه به طول می‌انجامد.

نماینده کنگره ۶۰ در استان در پایان نیز یادآور می‌شود: شیوه‌های درمان در کنگره ۶۰ نه تنها در مورد مواد مخدر، جواب داده است که برای ترک سیگار و قلیان نیز در حال اجراست.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: