کد خبر: ۳۴۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 10
دبیر علمی سمینار پیشگیری از خودکشی گفت: خودکشی مسری اما قابل پیشگیری است.
شفاآنلاین:جامعه>سید کاظم ملکوتی، دبیر علمی سومین سمینار پیشگیری از خودکشی ایران، در آستانه 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی همکاری بین‌بخشی را یک اصل در تدوین استراتژی‌های پیشگیری از این پدیده برشمرد و گفت: بر اساس شعار سال «بیاییم روایتی دیگر از خودکشی داشته باشیم»، «بیاییم سکوت خود را بشکنیم، هر چند کوتاه، در مورد خودکشی آزادانه صحبت کنیم، بدون احساس ننگ، شرم و خجالت».

به گزارش شفا آنلاین:روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: مفتخریم که سومین سمینار پیشگیری از خودکشی ایران را به مناسبت روز جهانی که به همین نام تعیین شده است هم‌زمان با سازمان جهانی بهداشت و نیز انجمن جهانی و بسیاری از کشورها دیگر برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر چند بافاصله زیاد لیکن با سخت‌کوشی و استقامت عزیزان و همکاران و علاقه‌مندان به حوزه پیشگیری از خودکشی و نجات جان انسان‌ها از مرگ دهشتناک ناشی از روش‌های خودکشی موفق شدیم که بعد از سال‌های 1388 (اولین سمینار) و 1397 (دومین سمینار)، سومین آن را با حضور سازمان‌های علمی و اجرایی در سال 1403 برگزار کنیم.

ملکوتی نکته برجسته و امیدوارکننده هم‌اندیشی را حضور سازمان‌های علمی و اجرایی و قانون‌گذار با نام حقیقی و یا حقوقی در کنار یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: بیش از بیست سال فعالیت در حوزه پیشگیری از خودکشی این را در عمل ثابت کرد همکاری بین‌بخشی یک اصل در تدوین راهبُردهایی پیشگیری است. در این سمینارر دوروزه دیدگاه‌های مختلف کنار یکدیگر مطرح خواهند شد که در کنار بهترین راهکارهایی شناخته شده جهانی و قراین علمی مشخص و به‌دور از تعصبات فردی و سازمانی برای نجات جان هم‌وطنان خود چاره‌اندیشی کنیم.

خودکشی مسری و از سوی دیگر قابل پیشگیری است

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تجربیات جهانی و ملی نشان داده است که از یک سو شوربختانه خودکشی مسری است و از سوی دیگر خوشبختانه قابل‌پیشگیری است، در ادامه تصریح کرد: متأسفانه بر خلاف میانگین جهانی که نرخ خودکشی روبه‌کاهش داشته است، در کشور ما طی سال‌های اخیر رو به تزاید گذاشته است که به چاره‌اندیشی و پیشگیری نیاز دارد.

وی با تأکید بر این‌که راهبُردهایی که اثربخشی خود در تحقیقات ملی و بین‌المللی به اثبات رسانده‌اند تحقق چنین هدفی را امکان‌پذیر می‌کند، ادامه داد: زیر ساخت‌های بهداشتی موجود، دانش علمی موجود، سازمان‌های تحقیقاتی متعدد دولتی و غیردولتی، حساسیتی که برای پیشگیری از خودکشی در سطح کشور برای پیشگیری از خودکشی به‌عنوان یک آسیب اجتماعی ایجاد شده است، شبکه ایجاد شده در سطح جهانی و نیز در سطح منطقه از جمله IASP/EMRO که گردهمایی‌هایی منظم دوره‌ای برگزار می‌کند، شرایط مناسبی را برای توسعه برنامه‌های پیشگیری از خودکشی را فراهم کرده است.

دبیر علمی سومین سمینار علمی پیشگیری از خودکشی ایران با تأکید بر اینکه در این سمینار موضوع پیشگیری از خودکشی از زوایای روان‌شناختی، اجتماعی، حقوقی، فرهنگی، فقی و تکنولوژیک به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: انتظار برگزارکنندگان از این سمینار ایجاد دیدگاه‌های مشترک از مفهوم خودکشی، رسیدن به راهکارهای مشترک برای پیشگیری از آن و نیز همکاری‌های بین‌بخشی عملی بین دستگاه‌های مؤثر است.

ملکوتی یادآور شد: تنها با ابراز حس همدردی می‌توان کمک بزرگی در پیشگیری از خودکشی کرد.بر اساس شعار سال «بیاییم روایتی دیگر از خودکشی داشته باشیم» «بیاییم سکوت خود را بشکنیم، هر چند کوتاه، در مورد خودکشی آزادانه صحبت کنیم، بدون احساس ننگ، شرم و خجالت».

در بسیار موارد حتی گفت‌وگوهای کوتاه ما بدون تحمیل قضاوت و نصیحت و تنها با ابراز حس همدردی و شنیدن حس و درک رنج روانی وی، می‌تواند کمک بزرگی باشد و او را برای دریافت کمک‌های بیشتری ترغیب کند.وی متذکر شد: از او بپرسیم ایا فکر خودکشی داری؟، نهراسیم! بیم نداشته باشیم! این پرسش فکر خودکشی را سرایت نمی‌دهد، شنیدن اخبار نادرست در افراد مستعد این خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.

به‌ مناسبت 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی، سومین سمینار علمی پیشگیری از خودکشی ایران، 25 و 26 شهریور 1403 در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور روانپزشکان، روان‌شناسان، پزشکان و پیراپزشکان برگزار می‌شود./فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: