کد خبر: ۳۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 22
در آستانه گشایش مدارس، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفا آنلاین مطرح کرد:
شفا آنلاین- همزمان با فرا رسیدن فصل پائیز و ماه مهر و آغاز گشایش مدارس ، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی به بیان نکاتی درباره تغذیه سالم و مفید برای کودکان پرداخت.

دکترشیرین عادل در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین نکته بسيار قابل توجه برای تغذیه کودکان و نوجوانان در فصل مدارس را صرف صبحانه دانست و افزود: از آنجا که اکثر کودکان برای میل صبحانه اشتها ندارند رعایت نکات زیر لازم است.

یک ساعت قبل از صرف صبحانه زودتر بیدار شدن- شب زود خوابیدن- خودداری از مصرف غذاهای سنگین و پر پروتئین در وعده شام و تا حد امکان میل صبحانه در کنار اعضای خانواده.

وی با اشاره به این که والدین الگوی کودکان هستند و در صورت عدم میل صبحانه توسط آنها کودک هم از خوردن صبحانه ممانعت می کند؛ تصریح کرد: صبحانه کامل شامل منابع کربو هیدارت، پروتیئن و فیبر است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی افزود: برای تأمین این منابع، وعده صبحانه باید شامل نان، پنیر یا تخم مرغ و سهمی از سبزیجات نظیر گوجه و خیار یا یک تکه از هر میوه ای باشد.

صبحانه غیر کامل شامل چه چیزهایی است؟

عادل به شفا آنلاین گفت: چای با بیسکویت یا چای با کیک موجب افزایش قند خون به سرعت می شود و پشت آن افت قند خون در ساعات اولیه روز که این زمان همان زنگ تفریح کودکان است.

به گفته وی به دنبال چنین حالتی کاهش کارایی مغز و در نهایت کاهش یادگیری کودک رخ خواهد داد.

میان وعده های مناسب برای زنگ تفریح کودکان

وی خوراکی های مدرسه را به عنوان میان وعده بسیار مهم تلقی کرد و ادامه داد: حتمأ بايد یکی از خوراکی ها میوه باشد. خوراکی های سالم دیگر شامل ساندویچ نان و پنیر، مرغ و گوشت خانگی و خیار و گوجه می باشد.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به این که مصرف کیک و شیرکاکائو موجب چاقی کودکان می شود؛ هشدار داد: کیک و اکثر بیسکویت ها منبعی از اسیدهای چرب ترانس اند که موجب صدمه به سیستم قلب و عروق می شود؛ از این رو مصرف آنها باید به حداقل برسد.

وی تأکید کرد: حتی به کودکان لاغر هم کاهش مصرف انواع کیک و بیسکویت ها و شیر کاکائو توصیه می شود.

خوراکی های ناسالمی که نباید کودکان بخورند

عادل، مصرف تمامی خوراکی های رنگی نظیر پفک- چیپس- یخ در بهشت- پاستیل- آبنبات ها و شکلات رنگی و اسنک را به عنوان خوراکی های ناسالم ممنوع اعلام کرد.

وی هشدارداد: این رنگ ها خوراکی اند اما آسیب های جدی به کبد وارد می کنند؛ از این جهت باید از مصرف آنها خودداری کرد.

وی خاطرنشان كرد: کودکان در سن دبستان در حال رشد سریع اند و از این رو کمبودهای تغذیه ای بعدها غیرقابل جبران است.بنابراين بايد توجه داشت تغذیه ناسالم تأثیر جدی بر کارایی مغزی و کیفیت درسی آنها خواهد گذاشت؛ بنابراین بر انتخاب نوع تغذیه و میان وعده آنها در ساعات زنگ تفریح باید دقت کافی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: