کد خبر: ۳۴۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 08
ما یک ستادی به نام ستاد «مرکزی هماهنگی خدمات سفر» که در حال حاضر بیش از ۲۰ عضو دارد و پیش از هر تعطیلات تشکیل جلسه می‌دهد، چقدر به وظایف خود عمل می‌کند و یا می‌تواند عمل کند، آیا نهادهای بالادستی روی عملکرد آن نظارتی دارند؟
شفاآنلاین:جامعه>تعطیلات بلند نیمه تابستان تمام شد و ترافیک طولانی جاده‌های شمال و انبوهی از زباله و جامعه میزبان عصابی و خستگی مسافران بدون جای خواب و در راه مانده، سوغات این سفرها شد و مثل همیشه نخست انگشت اتهام به سمت مردم نشانه گرفته شد که چالش‌آفرین شده‌اند اما مساله مهمتر که نباید از آن غفلت شود مدیریت سفر و نقش متولیان سفر است که می‌طلبد در این زمینه پاسخگو و فاعل‌تر باشند.
 به گزارش شفا آنلاین: هفته ای که گذشت، موج گسترده ای از سفر در کشور به راه افتاد و عمدتا مقصد استان مازندران بود و بنا براعلام مسئولان این استان ۲۱ میلیون گردشگر طی یک هفته اخیر به استان سفر کردند. در مشهد نیز وضعیت مسافران میلیونی بود و بنا بر آمار اعلام شده، در دهه پایانی صفر سفر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به مشهد و ۴ میلیون نفر هم به گیلان سفر کردند. ترافیک های چندین کیلومتری در جاده های کشور به خصوص قزوین به رشت، جاده چالوس و… نشان از آمار تردد در جاده های کشور داشت و از تاریخ ۱۰ شهریورماه تا روز جمعه (۱۶ شهریور) حدود ۲۲۰ میلیون تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسیده است.
بی برنامگی در سفر
بر کسی پوشیده نیست که ایران یک موج سفر دیگر در روزهای پایانی شهریور خواهد داشت و آخرین فرصت برای خانواده ها پیش از شروع مدارس خواهد بود تا چند روز را به شهرهای مختلف سفر کنند. در این میان ترافیک، اسکان در چادر، تصادفات جاده ای، زباله های رها شده و… هزارو یک مصیبت برای ایران به همراه خواهد داشت. در این شرایط ما یک ستادی به نام ستاد «مرکزی هماهنگی خدمات سفر» که در حال حاضر بیش از ۲۰ عضو دارد و پیش از هر تعطیلات که می‌تواند «زمان شلوغی سفر» باشد تشکیل جلسه می‌دهد، چقدر به وظایف خود عمل می‌کند و یا می‌تواند عمل کند، آیا نهادهای بالادستی روی عملکرد آن نظارتی دارند، آیا این ستاد همانطور که در شرح وظایف آن طبق مصوبه هیأت وزیران آمده است اختیارات کافی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها دارد و چرا تصمیم‌های این ستاد در دستگاه‌های عضو لازم‌الاجرا نیست و چرا با وجود معضلاتی که سفرهای بی‌برنامه به دنبال دارد، این ستاد صرفا در سطح یک هماهنگ‌کننده بین‌دستگاهی باقی مانده و یا به محلی برای ارائه گزارش‌های دیگر دستگاه‌ها تبدیل شده است؟ از آنجا که یکی از وظایف این ستاد، توزیع سفر بوده است پرسش مطرح است، فرهنگ‌سازی این ستاد در راستای توزیع جمعیتی مسافران و رفتار با طبیعت و جامعه میزبان چه بوده است، آیا اطلاعیه‌هایی که با محتوای توصیه و معرفی شهرهای جایگزین شهرهای پرمسافر صادر می‌شود به تنهایی کارساز بوده است؟ طبیعتاً ترافیک چند کیلومتری خودروها در ورودی معدود شهرها، حجم زباله‌ها، حوادث در طبیعت و رفتار غیر اصولی با میزبان پاسخ روشنی به این سوال می‌دهد.
آمار تصادفات
این در حالی است که آمار تصادفات جاده ای نیز در طول این یک هفته، افزایش چشمگیری داشت، هرچند که بنا به آمار رئیس پلیس راهور فراجا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته این آمار با کاهش روبه رو بوده، اما سفرهای هفت روز گذشته، ۳۱۴ کشته روی دست کشور گذاشت. آن طور که سردار سید تیمور حسینی گفته است: در هفته گذشته ۲۶۴ فقره تصادف منجر به فوت در کشور رخ داد که درپی این تصادفات ۳۱۴ نفر در صحنه تصادفات کشته شدند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روندی کاهشی داشته و گرچه حتی یک کشته را نیز زیاد می‌دانیم، اما باید بگویم که با کاهش ۱۹۷ نفری در شمار جانباختگان نسبت به سال قبل، شاهد کاهش ۳۸ درصدی مواردی فوتی در تصادفات را شاهد هستیم.
اما مسافرت مردم فقط به داخل کشور نبوده و هزاران نفر نیز به کشورهای همسایه سفر کردند، حضور چند ساعته و صف های طولانی برای خروج از کشور در فرودگاه امام (ره) نشان از این واقعیت دارد که بسیاری هموطنان از این فرصت تعطیلات برای سفر به خارج از کشور استفاده کردند. دیروز اعلام شد که سالانه دو و نیم میلیون نفر ایرانی به عنوان گردشگر به ترکیه سفر می‌کنند./آرمان امروز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: