کد خبر: ۳۴۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 29
رییس فرهنگستان علوم پزشکی، با اشاره به غفلت ۱۰ ساله از اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبری در کشور، پیشنهاداتی را به وزیر بهداشت دولت چهاردهم ارائه کرد.
شفاآنلاین:سلامت>یکصد و نهمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور رئیس و اعضای پیوسته و همچنین با میزبانی از رئیس جمهوری و وزیر بهداشت، صبح پنجشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۳ در محل کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکی در تهران برگزار شد.

سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به رئیس جمهوری، وزیر بهداشت و همه اعضای حاضر فرهنگستان در این نشست خیرمقدم گفته و سخنان خود را با تاکید بر این نکته آغاز کرد که سلامت آن گونه که باید در کشور ما شناخته شده نیست.

به گزارش شفا آنلاین:وی در ادامه ضمن آرزوی توفیق برای رئیس جمهور و دولت چهاردهم، اظهار داشت: توجه بیشتر به موضوع سلامت در کشور همت همه جانبه دولت و همراهی نهادهای مؤثری همچون صداوسیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌طلبد.

مرندی با اشاره به غفلت تقریباً ۱۰ ساله از اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در کشور به علت پرداختن دولت‌های مختلف به اولویت‌های دیگر فارغ از این برنامه، افزود: در اولویت قرار دادن سلامت از مهمترین ضرورت‌هایی است که باید روی آن متمرکز شد.

وی، توسعه شبکه بهداشت را از دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی دانست که حفظ و بهره‌مندی از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با مروری بر مسائل مختلف حوزه سلامت در مقطع زمانی کنونی اهم اولویت‌های پیشنهادی فرهنگستان علوم پزشکی در حوزه سلامت را به دولت چهاردهم این گونه جمع بندی کرد:

- پیشنهاد تشکیل ستاد سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار ستادهای چهارگانه کنونی

- تاکید بر لزوم تولیت طب سنتی توسط وزارت بهداشت و تقویت نظارت بر این حوزه

- پیشنهاد افزایش تعداد اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتخاب متخصصان و کارشناسانی از حوزه سلامت

- اقدامات منسجم در خصوص کارآمدی بیشتر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ویژه نظارت بر اجرایی شدن سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری

- پیشنهاد تهیه و تدوین نقشه جامع علمی سلامت کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی

- اهمیت تدوین پیوست سلامت و نظارت بر اجرای آن در همه برنامه‌های دولت چهاردهم

- تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسان مشورتی فرهنگستان علوم پزشکی توسط کارگزاران دولت چهاردهم در حوزه سلامت

علاوه بر محورهای فوق، مرندی بر لزوم توجه به سلامت روان و مبحث انگ زدایی از اختلالات روانی، لزوم توجه بیشتر به مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت برای بهتر شناخته شدن آنها در جامعه، بحث جوانی جمعیت، لزوم برنامه ریزی برای رشد بهتر نسل آینده از منظر همه ابعاد سلامت از جمله سلامت روانی معنوی، بهره‌گیری از کارشناسان خبره برای آموزش سلامت به عموم مردم، لزوم توجه به معیارهای اعتقادی در ارتقای اساتید دانشگاه، اهمیت احیای طرح ژنریک برای کاهش هزینه‌های دارودرمانی در کشور، نهادینه سازی نگاه بهداشت محور به دندانپزشکی به جای نگاه درمانی صرف و نیاز به توجه بیشتر به مبحث تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر سلامت به عنوان اولویت‌هایی که وزیر بهداشت می‌تواند در اولویت‌های این وزارتخانه قرار دهد، تاکید کرد.

در ادامه، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، با اشاره به همدلی در جامعه پزشکی و قرار گرفتن دکتر پزشکیان به عنوان یک استاد رشته پزشکی در جایگاه ریاست جمهوری این فرصت را مغتنم دانست و بر لزوم همکاری بیشتر با فرهنگستان علوم پزشکی برای حل مسائل گوناگون حوزه سلامت تاکید کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: