کد خبر: ۳۴۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 28
رييس انجمن داروسازان با بيان اينكه در استان تهران به ازاي هر ۳۵۰۰ نفر يك داروخانه داريم، گفت: اين در حالي است كه در برخي استان‌ها به ازاي هر ۱۰ هزار نفر تنها يك داروخانه وجود دارد.
شفاآنلاین:سلامت>مشكلات در بخش بهداشت و درمان تنها به مطالبات پرستاران و افزايش هزينه‌هاي درمان و... محدود نمي‌شود. اين حوزه در تمامي زمينه‌ها از يك بي‌برنامگي و سردرگمي رنج مي‌برد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. از يك طرف اكثر بيمارستان‌هاي دولتي با كمبود نيروي انساني مواجهند و پزشكان و پرستاران به دليل شرايط نامطلوب كاري كه دارند ترجيح مي‌دهند يا شغل خود را عوض كنند يا اينكه در كشور ديگري به ارايه خدمات بپردازند تا حداقل در ازاي آن بتوانند از تامين معيشت خود احساس امنيت كنند. در اين بين اما رشته‌هاي ديگري هم هستند كه هر از گاهي صداي اعتراض‌شان از گوشه و كنار اين حوزه وسيع شنيده مي‌شود. از داروسازان و دندانپزشكان بگير تا افرادي كه مسووليت و مديريت داروخانه‌ها را به عهده دارند. در واقع حوزه سلامت دچار شوك‌هاي پي در پي شده و در حال حاضر از كمبودها و مشكلات بسياري رنج مي‌برد.

هر ۱۰ هزار داروساز يك داروخانه

به گزارش شفا آنلاین:رييس انجمن داروسازان با بيان اينكه در استان تهران به ازاي هر ۳۵۰۰ نفر يك داروخانه داريم، گفت: اين در حالي است كه در برخي استان‌ها به ازاي هر ۱۰ هزار نفر تنها يك داروخانه وجود دارد.

شهرام كلانتري در آيين روز داروساز كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد، مديريت حوزه غذا و دارو را پيچيده توصيف كرد و افزود: در برخي از شهرها تعداد داروخانه‌ها به نسبت جمعيت از استانداردهاي كشورهاي اروپايي پيشي مي‌گيرد.او با انتقاد از اينكه توسعه فضاهاي آموزشي متناسب با بازارهاي شغلي نيست، گفت: ما انتقادات‌مان را نسبت به سازمان غذا و دارو گفته‌ايم و مي‌گوييم. اما اين سازمان مقصر نيست. مقصر نهادهايي هستند كه تخصصي در اين حوزه ندارند و پاسخگو هم نيستند. آنها مداخله و كار را خراب مي‌كنند. كلانتري ادامه داد: ما انتقادات‌مان را نسبت به سازمان غذا و دارو گفته‌ايم و مي‌گوييم. اما اين سازمان مقصر نيست. او تصريح كرد: در برخي مناطق شمال شهر تهران به ازاي هر ۲۵۰۰ نفر يك داروخانه وجود دارد در حالي كه در جنوب شهر تهران اصلا داروخانه جديدي تاسيس نشده است.

 

حق فني داروخانه‌ها تثبيت شد

سيدحيدر محمدي رييس سازمان غذا و دارو نيز در اين مراسم گفت: يكي از چالش‌هاي بزرگ ما اين بود كه مي‌خواستند حق فني داروخانه‌ها را حذف كنند؛ اين درخواستي غيرمنطقي بود زيرا در همه دنيا به عناوين مختلف اين وجه را به عنوان زحمتي كه پزشك متخصص داروخانه مي‌كشد، لحاظ مي‌كنند.

او افزود: با تلاش‌هاي صورت گرفته حق فني به همت فعالان حوزه دارو در بودجه سال ۱۴۰۳ نهادينه و در برنامه هفتم پيشرفت هم مصوب شد. محمدي تصريح كرد: سر بحث موروثي بودن داروخانه‌ها هم مدتي درگير بوديم و برخي افراد از طريق ارث پدري صاحب داروخانه مي‌شدند. همچنين يكي ديگر از چالش‌هاي ما حذف الزام داروسازان بود كه درخواست ماده ٩١ كرده‌ايم و اميدواريم بتوانيم آن را اصلاح كنيم. راهكار كوتاه‌مدت آن بود كه بر اساس امتيازبندي پروانه براي غير داروسازان صادر شود.

سر بحث موروثي بودن داروخانه‌ها هم مدتي درگير بوديم و برخي افراد از طريق ارث پدري صاحب داروخانه مي‌شدند.محمدي راه‌اندازي پيشخوان‌هاي سازمان غذا و دارو و انتشار آمارنامه را از ديگر اقدامات اين سازمان ناميد و گفت: ٣٠ دانشكده داروسازي در كشور وجود دارد كه ٣٣ هزار داروساز فارغ‌التحصيل را تحويل جامعه داده است. اكنون ١٣ هزار دانشجو در آنها مشغول به تحصيل هستند.

نيروي انساني، مهم‌ترين سرمايه سازمان غذا و دارو

در اين مراسم همچنين غلامحسين صادقيان مديركل داروي سازمان غذا و دارو مهم‌ترين مشكل داروي كشور را نقدينگي دانست و گفت: خوشبختانه در دولت جديد، دكتر ظفرقندي دارو را از اولويت‌هاي وزارتخانه بهداشت قلمداد كرده است. اميد داريم كه ساير بخش‌هاي دولت نيز درك و همراهي لازم را در اين حوزه داشته باشند. او مهم‌ترين سرمايه سازمان غذا و دارو را نيروي انساني متعهد و متخصص دانست و گفت: اين عزيزان به رغم مشكلات موجود در سازمان مانده‌اند و فرآيندهاي توليد و تامين دارو را دنبال مي‌كنند.

صادقيان گفت: سازمان محدوديت‌هايي را در زمينه جذب نيروي متخصص با توجه به سياست‌هاي انقباضي دولت در جذب نيروي انساني دارد. درصدديم با برون سپاري و از طريق فراخوان از ظرفيت بخش خصوصي در اين رابطه استفاده كنيم.

 

بايد از هم حمايت كنيم

ابراهيم هاشمي رييس هيات‌مديره انجمن صنعت پخش، ديگر سخنران اين مراسم گفت: در ۲ هفته اخير بيش از سه و نيم ميليون نفر به پياده‌روي اربعين رفتند. چه از نظر تعداد زائران و چه از نظر شدت گرما، بي‌نظير بود. آيا گزارشي دست ما رسيد كه حتي يك نفر دارويي بخواهد و دستش نرسد؟

او تصريح كرد: ما بازوي اجرايي اجراي عدالت در تمام كشور هستيم تا دارو به يك قيمت و به يك كيفيت در سراسر كشور توزيع شود. هاشمي گفت: ما زنجيره دارو، بايد دو نكته را مد نظر داشته باشيم؛ نخست اينكه كنار هم بايستيم و از هم حمايت كنيم تا يك صدا از اين زنجيره بيرون بيايد. دوم اينكه شان سازمان غذا و دارو را حفظ كنيم./تعادل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: