کد خبر: ۳۴۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 27
«جیم جونز» رهبر مذهبی کلیسایی در سان‌فرانسیسکو در دهه ۱۹۷۰ م بود که مردم بسیاری را که دغدغه تغییرات اجتماعی داشتند دور هم جمع کرده و نفوذ عجیبی روی آن‌ها داشت و با وعده برابری سیاه و سفید عده‌ای را به دنبال خود کشید

شفاآنلاین:عمومی>حسین اصغری، نوشت: فرقه‌های انحرافی در ابعاد مختلف دارای شباهت‌هایی هستند. در این مطلب به شباهت مختصری از فرقه منافقین با یکی از فرقه‌های انحرافی غربی اشاره می‌شود که منجر به بزرگ‌ترین خودکشی بشریت در طول تاریخ شده است. 

به گزارش شفا آنلاین:«جیم جونز» رهبر مذهبی کلیسایی در سان‌فرانسیسکو در دهه ۱۹۷۰ م بود که مردم بسیاری را که دغدغه تغییرات اجتماعی داشتند دور هم جمع کرده و نفوذ عجیبی روی آن‌ها داشت و با وعده برابری سیاه و سفید عده‌ای را به دنبال خود کشید. او حتی گفته بود: «اگر وجود خدا را در من ببینید اشکالی ندارد». (مهدی‌ابریشمچی، همسر اول مریم‌رجوی، هم گفته بود که مسئولیت همه ما با مسعود است و مسئول مسعود فقط خداست؛ مریم رجوی نیز گفته بود مسعود کسی است که با امام زمان در ارتباط است.)

جونز پس از مدتی اعلام کرد، باید به سرزمین موعود مهاجرت کرد. فلذا با پیروان خود راهی جنگلی در گویانا شدند. (رجوی هم با مهاجرت به عراق و سکونت در پایگاه اشرف، قصد داشت تا جامعه بی‌طبقه توحیدی را ایجاد کند و اعلام کرد، خانواده دیگر مفهومی ندارد، مردان و زنان باید از همدیگر جدا شده و کودکان به خارج از عراق فرستاده شوند.) 

دیکتاتوری جونز در این جنگل شروع شد، پیروانش حق استفاده از تلویزیون و رادیو را نداشتند، تمام مدت حتی نیمه‌شب سخنرانی‌های او برای پیروانش پخش می‌شد؛ مردم تمام روز به سختی کار می‌کردند و اجازه تماس با خانواده را نداشتند و اگر کسی قصد بازگشت داشت خائن محسوب شده و به شدت مجازات می‌شد. (در پایگاه اشرف هم اگر کسی اقدام به فرار می‌کرد به شدت تنبیه می‌شد؛ هیچگونه ارتباطی با دنیای بیرون وجود نداشت و اطلاعات افراد تنها در حد اخباری بود که سازمان در اختیار آن‌ها می‌گذاشت.)

دولت امریکا درپی اعتراضات مردمی، سناتوری به نام لئو رایان را به همراه چند خبرنگار به منطقه فرستاد تا از چند و، چون ماجرا سر در بیاورند که جیمز به آن‌ها نیز رحم نکرد و آن‌ها را کشت. او سپس همه پیروان و ساکنینش در شهر را جمع کرد و فرمان خودکشی دسته جمعی داد. او فرمان داد با دارو‌های سمی، ابتدا کودکان (حدود ۳۰۰ نفر) را قربانی کنند و سپس همگی با خوردن سیانور خودکشی کردند؛ سپس جیمز با گلوله هفت‌تیر خودکشی کرد.

بیش از ۹۰۰ نفر تنها در عرض چند دقیقه جان خود را به فرمان یک سادیست دیکتاتور از دست دادند. تنها پنج نفر از این خودکشی دسته‌جمعی نجات یافتند که داستان‌های تکان‌دهنده آن‌ها از شکنجه‌های جونز سراسر امریکا را لرزاند، موارد متعدد آزار جنسی او نسبت به زنان و مردان و چنبره بختک‌مانند او بر زندگی‌هایشان و ترس و هراسی که بر دل آن‌ها انداخته بود (نظیر مسعود رجوی و اعضای سازمان مجاهدین خلق.) 

هیچ نوار ویدیویی در شهر جونز پیدا نشد. تنها یک نوار صوتی ۴۵ دقیقه‌ای از سخنرانی جونز، پیش از این خودکشی دسته جمعی یافت شد، در انتهای آن جونز از جمعیت می‌خواهد، به فرزندانشان نوشیدنی زهرآلود بدهند. سپس صدای ناله‌ها و ضجه‌های مادران آن‌ها به گوش می‌رسد. 

پس از آن جونز به همه گفت، روی زمین دراز بکشید و جام زهر را بنوشید که نتیجه آن در تصویر قابل مشاهده است؛ مادرانی که کودکان خود و زن و شوهر‌هایی که یکدیگر را در آغوش گرفته بودند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: