کد خبر: ۳۴۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 27
احمدی مقدم بیان کرد: وجود تعداد زیاد داروخانه‌ها به این معنی نیست که کیفیت کار پایین بیاید، بلکه رقابتی را بین داروسازان اجتماعی و یا مسئولان فنی داروخانه‌ها ایجاد می‌کند و کیفیت کار و مشاوره دارویی به بیماران افزایش می‌یابد.
شفاآنلاین:سلامت> رئیس دانشکده داروسازی در همدان با بیان اینکه تداخلات دارویی عامل ۵۰ درصد مرگ و میر در کشورهای پیشرفته است گفت: افزایش داروخانه‌های شهری رقابت سالمی را بین داروسازان ایجاد می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین:داوود احمدی مقدم، ضمن گرامیداشت روز داروساز، اظهار داشت: پنجم شهریورماه به عنوان روز داروسازی در سال 1378 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری شد و از آن زمان تا کنون این روز گرامی داشته می‌شود.

وی با بیان اینکه رشته داروسازی یک دکترای عمومی پیوسته است که افراد در پایان آن مدرک داروسازی را دریافت می‌کنند افزود: فارغ التخصیلان این رشته توانایی و تخصص لازم را برای تشخیص داروها و بررسی نسخ دارند و می‌توانند در حوزه ساخت داروها فعالیت کنند.

رئیس دانشکده داروسازی در همدان عنوان کرد: از زمانی که قوانین تغییر یافته و داروخانه‌های زیادی در سطح شهر ایجاد شده است به خاطر این هست که در قدیم داروسازان زیادی در کشور نداشتیم ولی با توسعه دانشکده‌های داروسازی فارغ‌التحصیلان داروسازی هم زیاد شدند.

احمدی مقدم بیان کرد: وجود تعداد زیاد داروخانه‌ها به این معنی نیست که کیفیت کار پایین بیاید، بلکه رقابتی را بین داروسازان اجتماعی و یا مسئولان فنی داروخانه‌ها ایجاد می‌کند و کیفیت کار و مشاوره دارویی به بیماران افزایش می‌یابد.

وی افزود: اعطای مشاوره به بیماران در داروخانه‌ها در مورد نحوه استفاده، تداخلات دارویی، همچنین شیوه نگهداری داروها و عوارض جانبی داروها از وظایف اصلی داروسازان است، ضمن اینکه مهمترین وظیفه داروسازان در داروخانه‌های شهری بررسی نسخ بیماران است.

رئیس دانشکده داروسازی در همدان گفت: داروسازان باید همیشه اطلاعات خود را به‌روز نگه‌دارند و مشاوره‌های خوبی ارائه دهند این باعث می‌شود سطح کیفی ارائه خدمات بالا بیاید.

احمدی مقدم گفت: یک سری داروها بدون نسخه بوده و برخی داروها حتما باید نسخه داشته باشند، گاهی فردی بیماری مزمنی دارد و داروسازان می‌توانند تصمیم بگیرند دارویی را ارائه دهند یا خیر، ولی اینکه داروساز فکر فروش دارو باشد معضل اجتماعی را ایجاد کرده و میزان مصرف داروها بالا رفته و سلامت جامعه به خطر می افتد داروسازان باید مسئولیت پذیر بوده و باید داروهایی را که باید با نسخه به بیمار ارائه شود را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: مردم باید توجه کنند که مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروها خطرناک است، چرا که بسیاری از داروهای مصرفی ممکن است با غذاهای مصرفی ما تداخل داشته باشند و تداخلات دارویی بسیار اهمیت دارند و در جوامع با ادعای پیشرفتگی 50 درصد مرگ و میرها به دلیل تداخلات دارویی و تداخل دارو با غذا است و این تداخل ممکن است در دراز مدت بروز یابد./تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: