کد خبر: ۳۴۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 26
سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی
تا زمانی که افرادی بیش از حد قانونی و تلاش ماهانه خود حقوق‌های ده‌ها و بعضا صد‌ها میلیون تومانی در ماه می‌گیرند و در سیستم‌های اداری و دولتی حضور داشته باشند، دولت همواره دچار اشکالات متعدد در اداره عمومی کشور است.
شفاآنلاین:جامعه>این روز‌ها دریافت‌ها و پرداخت‌های مختلف به کارکنان و مدیران که تفاوتشان اززمین تا آسمان است نه یک پرسش که پرسش‌های فراوانی مطرح است. سید احمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور به تازگی و در ابتدای دور دوم ریاست عالیه‌اش بر این تشکیلات مهم کشور( دیوان محاسبات) در اقدامی شجاعانه که پیامد‌هایی را ممکن است برای وی به دنبال داشته باشد از فهرست نام هزاران نفر از مدیران و پرسنل اداری دستگاه‌های دولتی و… کشور که حقوق‌های خارج از حد و بیش از تصور و غیر متعارف می‌گیرند و به اصطلاح معمول و مرسوم نجومی بگیر هستند پرده برداشته است. چطور می‌شود تعداد ۱۰ هزار و ۱۷۴ نفر در ۱۲ دستگاه کشور در قانون بودجه ۱۴۰۲ باز هم حقوق نجومی دریافت کنند؟ اما کسی ازمقامات کشور و سازمان‌های نظارتی و مسئول پیگیری مسأله به این مهمی متوجه نشوند؟ سلب اعتماد یا همانا اعتماد سوزی و ایجاد یاس و نومیدی در بین آحاد مردم، دلسرد کردن نخبگان و جوانان، کارگران و معلمان، انتقاد و اعتراض پرستاران و کم‌کاری کارکنان ادارات و سایر اقشار جامعه به فساد و منجلاب، ارتشا و اختلاس افتادن مدیران و… از جمله دلایل اصلی وجود حقوق نجومی بگیران در بخش‌هایی از دولت و غیر دولت است. تا زمانی که افرادی بیش از حد قانونی و تلاش ماهانه خود حقوق‌های ده‌ها و بعضا صد‌ها میلیون تومانی در ماه می‌گیرند و در سیستم‌های اداری و دولتی حضور داشته باشند، دولت همواره دچار اشکالات متعدد در اداره عمومی کشور است و زمینه‌های انواع فساد و تباهی و اختلاف و کم کاری و… را خود به خود فراهم کرده است.

تشدید فقر، ناکارآمدی نظام اداری، اختلال در شبکه‌های پولی و شیوع مشاغل کاذب، فرار سرمایه‌های علمی و انسانی از کشور یا انزوای آنان در درون وطن، کم رنگ شدن ارزش‌های ملی و نافرمانی‌های مدنی به همراه بروز برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کنار تشدید انواع بیماری‌های روحی و روانی، افسردگی‌های توام با سرخوردگی‌ها و احساس بی‌فایدگی، خودکشی و اعتیاد بی‌ارتباط با حقوق بگیران نجومی و دریافت‌کنندگان چند برابری حقوق و دستمزد از دولت و امکانات عمومی توسط عده‌ای زیاده خواه نبوده و نیست. به دولتی‌ها برای مقابله بی‌امان با این شیوه از فساد پررمز و راز و پر از مصائب پیدا و پنهان نجومی بگیرها‌امید چندانی نیست مگر آنکه حکم حکومتی موجب برأفتادن رسم زشت و شنیع پرداخت حقوق‌های نجومی باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: