کد خبر: ۳۴۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 23
پرتودرمانی برای درمان بیماران به مبتلا به سرطان و کاهش علائم سرطان استفاده می شود.
شفاآنلاین:سلامت>پرتودرمانی (که رادیوتراپی نیز نامیده می شود) یک روش درمانی سرطان است که از دوزهای بالای پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می کند. در دوزهای پایین، از اشعه در اشعه ایکس برای دیدن داخل بدن استفاده می شود، مانند اشعه ایکس از دندان ها یا استخوان های شکسته.

نحوه عملکرد پرتودرمانی در برابر سرطان

 به گزارش شفا آنلاین:در دوزهای بالا، پرتودرمانی سلول های سرطانی را از بین می برد یا با آسیب رساندن به DNA، رشد آنها را کند می کند. سلول های سرطانی که DNA آنها بیش از حد ترمیم آسیب دیده است، تقسیم نمی شوند یا می میرند. هنگامی که سلول های آسیب دیده می میرند، تجزیه شده و توسط بدن خارج می شوند.

پرتودرمانی سلول های سرطانی را فوراً از بین نمی برد. روزها یا هفته ها طول می کشد تا DNA به اندازه کافی آسیب ببیند تا سلول های سرطانی بمیرند. سپس، سلول‌های سرطانی هفته‌ها یا ماه‌ها پس از پایان پرتودرمانی به مرگ ادامه می‌دهند.

انواع پرتودرمانی

دو نوع اصلی پرتودرمانی وجود دارد، پرتو خارجی و داخلی.

نوع پرتودرمانی که ممکن است انجام دهید به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

نوع سرطان

اندازه تومور

محل تومور در بدن

چقدر تومور به بافت های طبیعی حساس به تابش نزدیک است

سلامت عمومی و سابقه پزشکی شما

آیا انواع دیگری از درمان سرطان را خواهید داشت

عوامل دیگر، مانند سن شما و سایر شرایط پزشکی

پرتودرمانی خارجی

پرتودرمانی خارجی از دستگاهی می آید که تابش سرطان شما را هدف قرار می دهد. دستگاه بزرگ است و ممکن است نویز داشته باشد. شما را لمس نمی کند، اما می تواند در اطراف شما حرکت کند و از جهات مختلف به بخشی از بدن شما تشعشع بفرستد.

پرتودرمانی خارجی یک درمان موضعی است، به این معنی که بخش خاصی از بدن شما را درمان می کند. به عنوان مثال، اگر در ریه خود سرطان دارید، فقط به قفسه سینه خود تابش می کنید، نه به کل بدن.

پرتودرمانی داخلی

پرتودرمانی داخلی درمانی است که در آن یک منبع پرتودر داخل بدن شما قرار می گیرد. منبع تابش می تواند جامد یا مایع باشد.

پرتودرمانی داخلی با منبع جامد، براکی تراپی نامیده می شود. در این نوع درمان، دانه‌ها، روبان‌ها یا کپسول‌هایی که حاوی منبع تشعشع هستند در بدن شما، داخل یا نزدیک تومور قرار می‌گیرند. مانند پرتودرمانی خارجی، براکی تراپی نیز یک درمان موضعی است و تنها قسمت خاصی از بدن شما را درمان می کند. با براکی تراپی، منبع تشعشع در بدن شما برای مدتی پرتو می دهد.

پرتوهای خارجی ممکن است برای درمان درد و سایر مشکلات ناشی از تومور، مانند مشکلات تنفسی یا از دست دادن کنترل روده و مثانه، تومورها را کوچک کند. درد ناشی از سرطان که به استخوان گسترش یافته است را می توان با داروهای پرتودرمانی سیستمیک به نام رادیوداروها درمان کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: