کد خبر: ۳۴۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 17
سبزیجات نشسته سبب انتقال بیماری کیست هیداتیدمی شود
شفاآنلاین:سلامت> عضو هیئت علمی گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:کیست هیداتید یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. انسان در تماس مستقیم با سگ و یا مدفوع آلوده این حیوان، درگیر بیماری هیداتیدوزیس می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:حسن برجی با اشاره به اینکه روش انتقال این بیماری به صورت مدفوعی- دهانی است، افزود: تنها راه ابتلای انسان به این بیماری، خوردن تخم انگل دفع شده از سگ است که از طریق خوردن سبزیجات آلوده به مدفوع این حیوان و تماس مستقیم با سگ مبتلا است.

او گفت: زیرا اگر تخم انگل به بدن سگ چسبیده باشد، با لمس بدن این حیوان، فقط از طریق خوردن تخم، بیماری به انسان منتقل شود در نتیجه باید پس از تماس با سگ حتما دست‌ها به خوبی شسته شود.

عضو هیئت علمی گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: عمدتا سگ‌های ولگرد با خوردن کیست‌های تشکیل شده در لاشه حیوانی مانند گوسفند درگیر بیماری شده و این انگل در بدن سگ به عنوان میزبان اصلی سیر تکاملی خود را طی می‌کند و تخم انگل همراه با مدفوع سگ دفع می‌شود.

 وی گفت: اگر سگ مجدد به این انگل آلوده نشود، پس از ۶ ماه بدن این حیوان از این انگل پاک خواهد شد.

برجی افزود: بالا رفتن رطوبت هوا، باعث ماندگاری بیشتر این تخم در طبیعت می‌شود در فصل گرم و خشک تابستان، میزان عفونت‌زایی این تخم کمتر خواهد شد ولی این بیماری تابع فصل نیست و در تمام فصول سال وجود دارد. 

وی با تاکید بر اینکه احتمال درگیری با این بیماری در تمامی افراد جامعه وجود دارد، گفت: کیست هیداتید در افراد سالمند و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، نمود بیشتری خواهد داشت.

او گفت:اشخاصی که در ارتباط با سگ‌ها هستند، سبزی‌کاران و زنان خانه‌داری که سبزی را به خوبی پاک نمی‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند، همچنین با تردد و دفع مدفوع سگ‌های ولگرد بیمار در بوستان‌های درون شهری، امکان درگیری کودکان نیز بالا می‌رود.

این استاد انگل شناسی با تاکید بر اینکه شایع‌ترین نقاط تشکیل کیست در انسان، کبد و ریه است، گفت: کیست در هر ارگانی از بدن انسان می‌تواند تشکیل شود. علائم کیست ریوی سرفه، خس‌خس و تنگی نفس  است.

او افزود: مصرف سبزیجات بسیار مفید است، اما باید در هنگام شست‌وشوی سبزی و صیفی‌جات دقت شود.

او گفت:برای شست‌وشوی سبزیجات از مواد شوینده‌ای که باعث ایجاد لغزندگی می‌شوند استفاده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون یک لیتر آب، ۵ قطره ماده شوینده ریخته و سبزی را در این محلول خیسانده و پس از آن با فشار بالا، آبکشی انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: