کد خبر: ۳۴۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 14
رئیس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه ۱.۶ میزان نرخ باروری در کشور است، گفت: از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده انتظار می‌رود تا محور اصلی شبکه بهداشت بر اساس ارایه خدمات توسط ماماها استوار باشد.
شفاآنلاین:سلامت>رئیس انجمن مامایی ایران ناهید خداکرمی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین کنگره سلامت زنان و خانواده با اولویت بر جمعیت و فرزندآوری که در مرکز همایشهای بیمارستان میلاد برگزار شد با بیان اینکه با اجرای طرح جوانی جمعیت هنوز سرعت باروری افزایش نیافته است، افزود: از سال ۹۰ با ابلاغ سیاست های جمعیتی هنوز نتوانستیم افزایش باروری داشته باشیم و اگر مقداری رشد در این زمینه داشتیم مربوط به زوجین دهه ۶۰ است که ممکن است در سالهای آینده متوقف شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه در قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده ماموریت همه دستگاه‌ها شفاف مشخص شده و وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه وظیفه ندارد، اظهار داشت: اکنون با ایجاد تغییرات در حوزه شبکه بهداشت بسته های خدمتی پیش بارداری، بارداری و زایمان به حاشیه رانده شده است.

وی تصریح کرد: الان می بینیم افرادی که ماما نیستند در سیستم شبکه بهداشتی خدمات مامایی ارایه می دهند در حالیکه تخصصی و حرفه ای نیستند .

خداکرمی تاکید کرد: در قبل از بارداری خدمات باید توسط ماماها ارایه شود و به نوعی باید هر زن ایرانی دسترسی به یک ماما داشته باشد، زیرا آنها در دوره بلوغ، بارداری، زایمان نیاز به مشاوره دارند.

رئیس انجمن مامایی ایران با تاکید بر اینکه زنان ما نیازمند حمایت هستند تا دغدغه های خود را در ازدواج، بارداری و فرزندآوری مدیریت کنند، گفت: هزینه زایمان اتباع خارجی باید توسط نهادهای بین المللی پرداخت شود.

ماماها اولویت نظام سلامت در دولت چهاردهم

وی تاکید کرد: از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده انتظار می رود که محور اصلی شبکه بهداشت بر اساس ارایه خدمات توسط ماماها استوار باشد و انتظار داریم در زایشگاه های ما که ۷۵ درصد تولدهای طبیعی توسط ماما انجام می شود، آنان مورد حمایت در خصوص تعرفه گذاری قرار گیرند، در دهه های گذشته که دکتر پزشکیان وزیر بهداشت بودند درصدی از تعرفه ماما پرداخت می شد ولی دیگر انجام نشد.

خداکرمی با بیان اینکه ماماها در بخش سلامت باروری آمادگی دارند برای اجرا شدن نظام ارجاع وزیر بهداشت دولت چهاردهم را حمایت کنند، گفت: ضروریست از ذینفعان و انجمن های علمی و گروههای آموزشی مامایی استفاده شود. البته تا مشکلات سیاسی، بین المللی و اقتصادی حل نشود انتظار اینکه بصورت بخشنامه و برنامه فرزندآوری را افزایش دهیم انتظار اشتباهی است، باید این چشم انداز امیدوارانه ترسیم شود.

تاثیر منفی دخانیات بر سلامت باروری زنان


رئیس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه مصرف دخانیات باعث کاهش اسپرم در مردان شده و باروری را کاهش می دهد، تصریح کرد: مصرف دخانیات در زنان نیز علاوه بر تاثیر منفی در باروری، باعث افزایش سرطان دهانه رحم، ریه احتمال ابتلا به زگیل تناسلی نیز می شود.

داروهای لاغری خطرناک است

خداکرمی ادامه داد: داروهای کاهش وزن یا لاغری باعث تحلیل و تغییرات در سلولهای مغزی شده و در سلامت باروری نیز اثرگذار است، توصیه می شود برای لاغری رژیم غذایی درست و تحرک را در اولویت گذاشته و از مصرف داروهای کاهش وزن خودداری کنند.

به گفته وی، در این کنگره دو روزه به مسایل مختلف از جمله سرطانها، بارداری‌های نیازمند مراقبت، سلامت نوزادان و سلامت زنان پرداخته می شود .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: