کد خبر: ۳۴۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 13
ذرات پلاستیک فقط منجر به آلودگی اکوسیستم‌های آبی و خاکی نمی‌شوند بلکه بر سلامت انسان نیز تاثیر جدی دارند. در واقع، این ذرات از طریق مصرف خوراکی‌های مختلف، نوشیدن آب و استنشاق هوای آلوده وارد بدن می‌شود
شفاآنلاین:سلامت>«میکروپلاستیک‌ها» چالش جدی زیست‌محیطی در جوامع مختلف است. میکروپلاستیک‌ها به ذرات پلاستیکی کوچکتر از 5 میلی‌متر اطلاق می‌‌شود که اگر کوچکتر از 1 میکرومتر باشد، نانوپلاستیک نام دارد. مقدار میکروپلاستیک‌ها در اقایانوس‌ها بیش از 5 هزار میلیارد ذره برآورد شده‌است که وزنی بالغ بر 250 هزار تن دارد.
به گزارش شفا آنلاین:میکروپلاستیک‌ها از استفاده مستقیم اجسام پلاستیکی مانند فرسایش لاستیک روی آسفالت، شستشوی لباس‌های حاوی الیاف مصنوعی و... یا در اثر تخریب زباله‌‌‌های پلاستیکی وارد طبیعت می‌شوند. خردشدن ذرات پلاستیک به عوامل مختلفی مانند دما، اشعه فرابنفش و باکتری‌های آب بستگی دارد و موجب تشکیل لایه‌ای پلاستیکی کف دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود.
«میکروپلاستیک‌ها» فقط حیات آبزیان و گیاهان را تهدید نمی‌کند
ذرات پلاستیک فقط منجر به آلودگی اکوسیستم‌های آبی و خاکی نمی‌شوند بلکه بر سلامت انسان نیز تاثیر جدی دارند. در واقع، این ذرات از طریق مصرف خوراکی‌های مختلف، نوشیدن آب و استنشاق هوای آلوده وارد بدن می‌شود که به‌نظر می‌رسد حدود 5 گرم در هفته خواهدبود. مطالعات مختلفی حاکی از آن است که ذرات پلاستیکی در جریان خون و ریه‌ها وجود دارد و حتی می‌تواند در جفت جنین باشد. ذرات پلاستیک علاوه بر تاثیر سمی ترکیبات آن حاوی ذرات آلوده و مضر دیگری نیز هستند. مطالعات نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها در سنگ‌های صفراوی دیده شده‌است و این ذرات می‌توانند تشکیل سنگ‌های صفراوی و تشدید بیماری را در پی داشته‌باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد میکروپلاستیک‌ها می‌توانند فلور روده‌ای را تغییر دهند.
محققان دانشگاه میامی آمریکا به‌تازگی دریافتند که میکروپلاستیک‌ها در سیستم تناسلی مردان دیده شده‌است. پلی‌اتیلن ترفتالات (پِت) و پلی‌پروپیلن شایع‌ترین میرکوپلاستیک‌هایی هستند که در نمونه بافت تناسلی مردان به‌دست آمد.
بافت عروقی آلت تناسلی موجب آسیب‌پذیری نسبت به این ذرات می‌شود که افزایش خونرسانی حین نعوظ این مسئله را تشدید می‌کند. به‌گفته محققان این شرایط می‌تواند بر قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد اما نیاز به بررسی‌های تکمیلی برای ارتباط بین اختلالات نعوظ، ناباروری مردان و مواجهه با میکروپلاستیک‌ها خواهدبود.
ظروف پلاستیکی را دور بیاندازید!
استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبارمصرف جزء اجتناب‌ناپذیر زندگی مدرن شده‌است که یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط‌زیست و ورود ذرات پلاستیک به بدن است.
کاهش مواجهه با این ترکیبات مضر چندان مشکل نیست و اصلاح بسیاری از عادات زندگی روزمره در این زمینه تاثیر جدی دارد. مهم‌ترین توصیه اینکه استفاده از ظروف یکبارمصرف و پلاستیکی به حداقل ممکن برسد و به‌خصوص از ریختن موادغذایی و نوشیدنی‌های داغ درون آنها پرهیز شود زیرا انتقال ذرات پلاستیک به غذا را افزایش می‌دهد. همچنین هرگز نباید غذا را درون این ظروف در مایکروویو گذاشت.
استفاده از بطری‌های آب معدنی نیز یکی از مهم‌‌ترین علل مواجهه با ذرات پلاستیک است. در وهله اول باید خرید این نوع از نوشیدنی‌ها را به حداقل ممکن رساند و از طرفی هرگز نباید دوباره آب درون این بطری‌ها نگهداری شود. شاید عجیب به‌نظر برسد اما علت درج تاریخ انقضاء روی بطری‌های آب معدنی نشان‌دهنده مدت زمانی است که ذرات پلاستیک به آب نفوذ می‌کند. انجماد آب درون این بطری‌ها نیز عادت بسیار خطرناک برای سلامتی است./هفته نامه سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: