کد خبر: ۳۴۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 06
خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش می یابد به طوری که شیوع آن در مردان بین ۶۰ تا ۷۰ سال به بالا بیشتر مشاهده شده است.

شفاآنلاین:سلامت>روند سریع رشد اقتصادی، بیماری های به اصطلاح تمدن را از جمله انواع سرطان که قبلا شایع نبوده، به ارمغان آورده است.

«الکساندر سیسویف» پزشک می گوید: یکی از دلایل اصلی شیوع سرطان پروستات بین مردان، رژیم غذایی سرشار از گوشت و لبنیات است و مشخص شده است که این بیماری در آمریکا، اروپا و روسیه به نسبت آسیا رشد بیشتری دارد.»

به گزارش شفا آنلاین:این متخصص خاطرنشان می کند: «خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش می یابد به طوری که شیوع آن در مردان بین ۶۰ تا ۷۰ سال به بالا بیشتر مشاهده شده است.»

این آنکولوژیست، دلیل چنین وضعیتی را با تغییراتی که در بافت پروستات ایجاد می شود، مرتبط می داند  که با افزایش سن ایجاد می شود. به گفته او، در بین مردان زیر ۴۰ سال، یک مورد در بین ۱۰ هزار نفر تشخیص داده شده است.

به گفتته وی، عامل ژنتیکی نقش عمده ای در بروز سرطان پروستات دارد. التهاب پروستات یا پروستانیت مزمن نیز به سرطان تبدیل می شود. پروستانیت مزمن با رژیم غذایی حاوی درصد بالایی از چربی های حیوانی همراه است.

به عنوان مثال، محصولات لبنی، کره و گوشت قرمز حاوی درصد بالایی از اسیدهای اشباع شده امگا ۶ هستند و مصرف منظم آنها بر غده پروستات و عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان با عدم تعادل اسیدهای چرب مفید امگا ۳ و چربی های ترانس مضر افزایش می یابد. از نظر علمی ثابت شده است که مصرف سبزیجات، محصولات سویا و ماهی تاثیر مثبتی بر سلامت پروستات دارد.

این پزشک افزود: مشخص شده است که خوردن ۳تا ۴ بار گوجه فرنگی توسط مردان، به حفظ سلامت پروستات کمک می کند. راز مصرف گوجه فرهنگی در این موضوع نهفته است که حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدن لیکوپن نهفته است و نکته جالب این است که با مصرف گوجه فرنگی کبابی، درصد آن به شدت افزایش می یابد به این معنا که فواید گوجه فرنگی کبابی و پخته چندین برابر می شود.

۱.چای سبز

هزاران سال است که مردم از مزایای سلامتی چای سبز استفاده می‌کنند. محققان مطالعات زیادی در مورد اثرات آن بر سرطان به خصوص سرطان پروستات انجام داده‌اند. شواهد نشان می‌دهند که ترکیبات خاص موجود در چای سبز ممکن است با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و سیگنال‌دهی هورمون‌ها، خطر ابتلا به پروستاتیت و سرطان پروستات را کاهش دهد.

از ترکیبات موثر در چای سبز می‌توان به مشتقات زانتین، اپی‌ گالوکاتچین گالات (EGCG) و اپی کاتچین اشاره کرد. توصیه می‌کنیم هر روز صبح به جای قهوه یا چای، دمنوش چای سبز مصرف کنید. حتی می‌توانید از عصاره یا پودر چای سبز برای تهیه اسموتی‌های خانگی استفاده کنید.

۲. درخت نخل اره‌ای

برخی از مطالعات معتبر، خبر از اثرات مفید عصاره نوعی گیاه به نام درخت ساو پالماتو (Saw palmetto) یا نخل اره‎ای بر درمان گیاهی پروستاتیت مزمن می‌دهند. زیرا تأثیر مثبتی بر اندازه پروستات و جریان ادرار دارد. در مورد زمان مناسب مصرف این داروی گیاهی برای درمان پروستات، بهتر است با یکی از متخصصان طب سنتی مشورت کنید.

۳. پیجیوم آفریکانوم (Pygeum africanum)

مشخص شده است که این داروی گیاهی پروستات دارای طیف وسیعی از اسیدهای چرب، الکل‌ها و استرول‌ها مانند بتا سیتوسترول است که دارای اثر آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی بر دستگاه ادراری تناسلی هستند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم عصاره آن می‌تواند به کاهش علائم بزرگ شدن پروستات کمک زیادی کند.

۴. گرده علف چمنی

ناتوانی در تخلیه کامل مثانه و تکرر ادرار به خصوص در شب، مشکلاتی هستند که آقایان مبتلا به پروستاتیت درگیر آن هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری از این داروهای گیاهی برای پروستات می‌تواند به کاهش اندازه پروستات کمک کند. بنابراین نوعی داروی گیاهی پروستات خوش خیم محسوب می‌شود.

۵. گیاه گل آذین

در گذشته چندین قبیله و جوامع بومی برزیل از گیاه خشک شده آن برای درمان علائم و شرایط دستگاه تناسلی استفاده می‌کردند. زیرا حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و با جلوگیری از تولید تستوسترون می‌تواند به کوچک شدن پروستات کمک کند.

۶. گیاه گزنه

گزنه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی مشابه گیاهان پیجیوم و نخل اره‌ای است. گاهی از ریشه گزنه در ترکیب با گیاه نخل اره‌ای برای درمان گیاهی پروستات خوش خیم استفاده می‌شود. این داروی پروستات گیاهی طبع گرمی دارد و می‎تواند علائمی مانند تکرر ادرار را کم کند.

۷. دانه‌های کدو تنبل

این داروی گیاهی درمان پروستات حاوی بتا سیتوسترول است. ترکیبی مشابه کلسترول که در برخی از گیاهان یافت می‌شود. مطالعات اولیه نشان داده‌اند که بتا سیتوسترول ممکن است در بیماران مبتلا به پروستاتیت یا سرطان پروستات، جریان ادرار را بهبود بخشد و میزان باقی ماندن ادرار در مثانه را کاهش دهد. شما می‌توانید برای درمان گیاهی التهاب پروستات روزانه تا ۱۰ گرم دانه کدو تنبل نیز مصرف کنید.

مشورت با یک کارشناس طب سنتی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین داروی گیاهی برای درمان طبیعی پروستات با توجه به وضعیت شما کمک زیادی کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: