کد خبر: ۳۴۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 06
سرفه مزمن می تواند بر کیفیت زندگی، کاهش توانایی کار و مشکلات صوتی تأثیر بگذارد.
شفاآنلاین:سلامت>سرفه مزمن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به مراقبت‌های پزشکی است، زیرا بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد و منجر به کاهش توانایی کار می‌شود.دو مطالعه جدید که توسط دانشگاه اوپسالا در سوئد انجام شد، نشان داد که این وضعیت ممکن است به دلایل ژنتیکی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:سرفه زمانی به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود که حداقل هشت هفته یا بیشتر طول بکشد، اغلب بدون ارتباط با سایر بیماری‌ها و پاسخ ندادن به درمان باشد.

سرفه مزمن می تواند بر کیفیت زندگی، کاهش توانایی کار و مشکلات صوتی تأثیر بگذارد.

به گفته Ossur Inge Emilsson، استاد پژوهشگر ریه، آلرژی و خواب در گروه علوم پزشکی دانشگاه اوپسالا، علیرغم شیوع آن، دانش کافی در مورد علل و درمان آن وجود ندارد.

برای پر کردن این شکاف، محققان دو مطالعه را برای بررسی نحوه مدیریت سرفه مزمن در مراقبت‌های بهداشتی سوئدی و اینکه آیا این بیماری می‌تواند ارثی باشد، انجام دادند.

اولین مطالعه که در مجله PLOS ONE بر اساس داده‌های ثبت مراقبت‌های بهداشتی سوئد منتشر شد، نشان داد که 1 تا 2 درصد از کل جمعیت سوئد بین سال‌های 2016 تا 2018 به دنبال مراقبت برای سرفه مزمن، معمولاً در مراقبت‌های اولیه بودند.

در میان افرادی که به دنبال مراقبت بودند، به نظر می رسد اکثریت آنها سرفه مزمن دارند.

بیشترین شیوع در بین زنان 40 تا 60 ساله است، زیرا در این سه سال حدود 21000 زن برای درمان سرفه درخواست کرده اند.

امیلسون توضیح داد: «به نظر می‌رسد که زنان معمولاً رفلکس سرفه کمی حساس‌تر دارند، بنابراین آستانه سرفه‌های غیرطبیعی در زنان کمتر از مردان است».

مطالعه دوم که توسط همین تیم انجام شد و در مجله ERJ Open Research منتشر شد، شواهدی را ارائه کرد که چرا برخی افراد دچار سرفه های مزمن می شوند.

به نظر می رسد سرفه یک پدیده ارثی است. در یک مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت در شمال اروپا که شامل ۷۱۵۵ والدین و ۸۱۷۶ فرزند بالغ ۲۰ سال به بالا بود، مشخص شد که اگر والدینی از سرفه‌های خشک مزمن رنج می‌بردند، احتمال ابتلای فرزندانشان بیش از ۵۰ درصد بیشتر است. سرفه خشک مزمن این ارتباط مستقل از عوامل مخدوش کننده مانند آسم، جنسیت بیولوژیکی و سیگار کشیدن بود.

اکنون تیم تحقیقاتی با همکاری شرکت ایسلندی deCODE ژنتیک که ژنوم انسان را تجزیه و تحلیل می‌کند، مطالعاتی بر روی انواع ژنتیکی انجام می‌دهد. هدف شناسایی انواع ژنتیکی مرتبط با سرفه مزمن است.

امیلسون توضیح می‌دهد: «این ممکن است درک بهتری از پاتوژنز سرفه مزمن ارائه دهد، که در نهایت ممکن است به درمان‌های بهتری برای این بیماری دشوار منجر شود».

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: