کد خبر: ۳۴۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 05
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز، پس از سالها بررسی دقیق اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده، ایمنی پروتزهای سینه، چه از نوع سالین (آب نمکی) و چه از نوع ژل سیلیکونی، را تایید کرده است.

شفاآنلاین:سلامت>آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از زنانی را که قصد انجام پروتز سینه را دارند یا قبلا پروتز انجام داده‌اند، به خود مشغول می‌کند. انجام پروتز سینه یک روش موثر برای بهبود فرم و ظاهر سینه در بانوان است اما طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، پروتز سینه نقشی در بروز سرطان در بانوان را نخواهد داشت. ما در ادامه این مقاله قصد داریم ابعاد مختلفی از احتمالات رایج درخصوص ایجاد سرطان در اثر پروتز سینه را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفا آنلاین:نگرانی در مورد ارتباط بین پروتز سینه و سرطان پستان، مسئله‌ای قابل درک است. بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌هایی که قصد انجام پروتز سینه اشکی را دارند و یا قبلا این عمل را انجام داده‌اند، این سوال چالش‌برانگیز را مطرح می‌کنند که آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟ با توجه به تحقیقات گسترده و طولانی مدت انجام شده در سطح جهانی، پاسخ جامعه پزشکی به این سوال "خیر” است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز، پس از سالها بررسی دقیق اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده، ایمنی پروتزهای سینه، چه از نوع سالین (آب نمکی) و چه از نوع ژل سیلیکونی، را تایید کرده است. با این وجود، مانند تمامی اعمال پزشکی، انجام پروتز سینه نیز با ریسک‌های خاص خود همراه است. به همین دلیل انتخاب یک جراح متخصص و مجرب در این زمینه و همچنین انجام معاینات دوره‌ای و منظم توسط پزشک، برای اطمینان از سلامتی و تشخیص به موقع هرگونه تغییر غیرعادی در بافت سینه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آیا پروتزها می توانند در تشخیص توده سرطانی مشکل ساز باشند؟

وجود پروتز سینه، اگرچه به تنهایی عاملی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند فرآیند تشخیص به موقع توده‌های سرطانی را با چالش‌هایی مواجه کند. در ماموگرافی روتین، بافت پروتز، به ویژه در نوع سیلیکونی، ممکن است مانع از مشاهده واضح بافت سینه در تصاویر ماموگرافی شود و تشخیص تومورهای احتمالی را دشوارتر سازد.

برای رفع این چالش، در زنانی که پروتز سینه دارند، علاوه بر ماموگرافی استاندارد، از تصاویر اضافی با نام "تصاویر جابه‌جایی پروتز” نیز استفاده می‌شود. در این تکنیک، دکتر با دقت پروتز را به سمت بالا و داخل جابه‌جا می‌کند و بخش بیشتری از بافت سینه را برای تصویربرداری در دسترس قرار می‌دهد.

انجام MRI نیز در برخی موارد توصیه می‌شود. با وجود تمامی این موارد، آگاهی از اهمیت انجام معاینات منظم و دقیق توسط پزشک و همچنین گزارش هرگونه تغییر غیرعادی در شکل، اندازه و بافت سینه به پزشک، نقش بسیار موثری در تشخیص زودهنگام سرطان پستان در زنانی که پروتز سینه دارند، ایفا می‌کند.

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

با وجود پروتز پستان می توان بیمار را معاینه کرد؟

با وجود پروتز پستان گرد می‌توان بیمار را معاینه کرد. با این حال، وجود پروتز ممکن است انجام برخی معاینات را کمی دشوارتر کند و نیاز به تکنیک‌های خاصی داشته باشد. در معاینه سینه با پروتز، پزشک از روش‌های مختلفی مانند لمس، سونوگرافی و ماموگرافی استفاده می‌کند. پزشک با لمس دقیق، می‌تواند توده‌ها و ناهنجاری‌های احتمالی را تشخیص دهد.

با این حال، ممکن است پروتز مانع از لمس دقیق بافت سینه شود، بنابراین پزشک ممکن است نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاصی داشته باشد. سونوگرافی روشی بدون درد و غیر تهاجمی است که از امواج صوتی برای تهیه تصاویر از بافت سینه استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند به تشخیص کیست‌ها، توده‌ها و سایر ناهنجاری‌ها کمک کند.

در معاینه سینه با پروتز، ممکن است پزشک نیاز به استفاده از پروب‌های مخصوص داشته باشد. ماموگرافی یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس است که از بافت سینه تصاویر دقیق تهیه می‌کند. ماموگرافی می‌تواند به تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه کمک کند. در معاینه سینه با پروتز، ممکن است پزشک نیاز به استفاده از تنظیمات خاصی برای به دست آوردن تصاویر با کیفیت داشته باشد. به طور کلی، وجود پروتز پستان نباید مانعی برای معاینه سینه باشد. با استفاده از تکنیک‌های مناسب، پزشک می‌تواند سینه‌ها را به طور کامل معاینه کند و به تشخیص هرگونه ناهنجاری احتمالی کمک کند.

برای پیشگیری از سرطان سینه بعد از پروتز چه باید کرد؟

انجام پروتز سینه، گرچه یک جراحی زیبایی محبوب است، اما نگرانی‌ها در مورد افزایش احتمال سرطان سینه بعد از این عمل وجود دارد. خوشبختانه، با پیروی از یک برنامه دقیق مراقبت از سلامتی، می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهید. خودآزمایی منظم سینه‌ها روش ساده اما حیاتی، به شما کمک می‌کند تا با تغییرات و ناهنجاری‌های سینه خود آشنا شوید و در صورت وجود هرگونه تغییر، زودتر به پزشک مراجعه کنید.

به طور منظم، حداقل یک بار در ماه، سینه‌های خود را به طور کامل لمس و بررسی کنید. به دنبال هرگونه برآمدگی، تغییر در اندازه یا شکل، ترشح از نوک سینه، قرمزی یا التهاب، تغییر در پوست یا بافت سینه، و هرگونه درد غیر معمول باشید. معاینه دوره‌ای سینه توسط پزشک متخصص، به شما کمک می‌کند تا هرگونه ناهنجاری و تغییر زودتر تشخیص داده شود.

به طور معمول، معاینه فیزیکی سینه توسط پزشک هر 1 تا 3 سال یکبار توصیه می‌شود، اما در صورت وجود سابقه خانوادگی سرطان سینه، یا سایر عوامل خطر، ممکن است پزشک معاینات مکرری را توصیه کند. انتخاب پروتز مناسب با نوع بدن و بافت سینه شما، از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

به طور کلی، پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای نمکی، کمتر احتمال ایجاد خطرات و عوارض را دارند. در انتخاب پروتز، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. پس از انجام پروتز، رعایت نکات بهداشتی، مانند تمیز نگه داشتن محل جراحی، پوشیدن لباس‌های راحت و گشاد و اجتناب از فعالیت‌های شدید، در پیشگیری از عفونت و عوارض، نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین، به طور منظم، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پروتز و بافت اطراف آن را بررسی کند.

نتیجه گیری

در نهایت پاسخ اصلی در مورد پرسش آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟ یا خیر بسته به شرایط فردی هر زن، وضعیت و نوع پروتز ارائه می‌گردد. اگر پروتز پستان دارید، باید با پزشک خود در مورد ریسک و مزایای انجام پروتز سینه صحبت کنید. مطمئن شوید که پزشک شما با نوع پروتز شما آشنایی دارد و می‌ تواند بهترین نوع پروتز را برای شما انتخاب کند.

بهتر است بانوان پس از انجام پروتز سینه شرایط خود را به‌طور مداوم مورد بررسی قرار دهند و در فواصل منظم به پزشک خود مراجعه نمایند. وجود هر گونه علائم یا نشانه‌هایی که بیانگر تغییر شکل در فرم پروتزها است احتمالا کمی نگران‌ کننده به نظر برسد در نتیجه بهتر است در چنین شرایطی حتما شرایط بانوان مورد ارزیابی پزشک قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: