کد خبر: ۳۴۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 03
معمولاً عدم استفاده روزانه از نخ دندان علت اصلی خونریزی لثه‌هاست. وقتی روتین بهداشت دهان را به طور مرتب رعایت نمی‌کنید، سلامت لثه‌هایتان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.
شفاآنلاین:سلامت>اگر نخ دندان می‌کشید و هنگام آبکشی متوجه خون می‌شوید به شما حق می‌دهیم که نگران شوید. طبیعی نیست که مرتباً از لثه‌های سالم حین نخ دندان کشیدن خون بیاید. منظور ما اتفاقی نیست که فقط گاهی می‌افتد، بلکه اگر هر بار که از نخ دندان استفاده می‌کنید لثه‌هایتان خونریزی می‌کنند پس یعنی مشکلی وجود دارد که باید به آن توجه شود.


اولین دلیل خونریزی لثه بعد از استفاده از نخ دندان

به گزارش شفا آنلاین:هر چند وقت یک‌بار نخ دندان می‌کشید؟ اگر پاسختان به این سؤال گهگاه است پس به احتمال زیاد علت خونریزی لثه‌هایتان همین است.

معمولاً عدم استفاده روزانه از نخ دندان علت اصلی خونریزی لثه‌هاست. وقتی روتین بهداشت دهان را به طور مرتب رعایت نمی‌کنید، سلامت لثه‌هایتان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بهترین راه کنترل خونریزی لثه این است که تا حد ممکن در مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن ملایم و محتاط باشید، خصوصاً در قسمت نزدیک به خط لثه


بدون نخ دندان کشیدن منظم باکتری‌ها و جرم و پلاک کم‌کم روی خط لثه جمع می‌شوند و ایجاد التهاب و تورم می‌کنند. لثهٔ متورم نیز با مسواک‌زدن یا نخ دندان کشیدن به‌راحتی خونریزی خواهد کرد.

تجمع جرم و پلاک خیلی هم سریع اتفاق می‌افتد. التهاب لثه درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند زمینه‌ای برای بیماری لثه باشد که انواع مشکلات جدید را در دهان ایجاد خواهد کرد.


دیگر علت‌های خونریزی لثه بعد از استفاده از نخ دندان

التهاب لثه شایع‌ترین دلیل خونریزی لثه است؛ اما تنها دلیل آن نیست:

فُرم نخ کشیدن

با فرم اشتباه نخ به دندان کشیدن می‌تواند باعث خونریزی لثه شود. شما باید حدود ۳۰ سانتیمتر نخ بردارید و دو سر آن را دور هر دو انگشت میانی‌تان بپیچید تا جایی که تقریباً ۵ سانتیمتر نخ در وسط بماند. با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره، نخ را سفت نگه دارید. نخ را بین دو دندان ببرید و به‌آرامی به بالا و پایین و در طول انحنای هر دندان حرکت بدهید. مواظب باشید که نخ را روی لثه خیلی فشار ندهید.

مسواک زدن

مسواک نقش مهمی در حفظ سلامت لثه‌ها دارد. شما باید روزی دو بار (صبح و شب) و هر با دو دقیقه مسواک بزنید.

اما نحوه مسواک‌زدن شما می‌تواند موجب خونریزی لثه‌تان بشود.

اگر خیلی محکم و با فشار مسواک بزنید ممکن است به لثه‌تان آسیب زده و باعث خونریزی آن شوید. سعی کنید برس مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه نگه دارید و با حرکات کوتاه و رفت و برگشتی هر سه سمت دندان‌ها را مسواک بزنید. اگر دوست دارید از مسواک سخت استفاده کنید بهتر است مسواک برقی بخرید که سنسور فشار و کنترل شدت دارد.

توصیه می‌کنیم از مسواک با برس نرم استفاده کنید؛ چون مسواک زبر به لثه‌ها آسیب وارد می‌کند. هر وقت برس مسواک شروع به کهنه شدن کرد مسواکتان را عوض کنید. مسواک با برس کهنه و از فرم خارج شده باعث می‌شود حین مسواک‌زدن فشار بیشتری وارد کنید و لثه‌هایتان خونریزی کنند.

تغییرات هورمونی

اگر سیکل قاعدگی داشته باشید احتمالاً گاهی خونریزی لثه را تجربه خواهید کرد. افزایش هورمون‌هایی مانند پروژسترون می‌تواند موجب افزایش جریان خون شده و التهاب و خونریزی ایجاد کند. هورمون‌ها می‌توانند تغییراتی در رگ‌ها و در واکنش ایمنی بدن ایجاد کرده و نامرتبط با میزان وجود باکتری‌ها و پلاک باعث خونریزی لثه شوند.

در شرایط زیر نیز ممکن است خونریزی لثه اتفاق بیفتد:

. مصرف قرص پیشگیری از بارداری

. بارداری

. در آستانه یائسگی

 بلوغ

تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ می‌توانند باعث حساسیت لثه‌ها هم در دخترها و هم در پسرها شوند. در این حالت خونریزی لثه ربطی به نحوه مسواک‌زدن یا نخ کشیدن ندارد.

مشکلات سلامتی

خونریزی بی‌دلیل لثه می‌تواند نشانه مشکلی در سلامتی باشد که ربطی به دهان ندارد؛ بنابراین اگر سال‌هاست مرتباً از نخ دندان استفاده می‌کنید و تازگی‌ها دچار خونریزی لثه شده‌اید باید برای ارزیابی به دندانپزشک مراجعه نمایید.

خونریزی لثه می‌تواند علامت یک بیماری سیستمیک مانند دیابت باشد که هنوز تشخیص داده نشده و کنترل نشده است. لوسمی و هموفیلی و دیگر عوارض نیز می‌توانند بر لثه‌ها اثر بگذارند.

کمبود ویتامین C یا K نیز می‌تواند باعث خونریزی لثه بشود. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت لثه کمک کرده و ضمناً استخوان‌ها و دندان‌ها را قوی می‌کند. ویتامین K نیز به لخته‌شدن خون کمک می‌نماید.

چگونه جلوی خونریزی لثه را بگیرید؟

بهترین راه کنترل خونریزی لثه این است که تا حد ممکن در مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن ملایم و محتاط باشید، خصوصاً در قسمت نزدیک به خط لثه.

متأسفانه تخمین زده شده که کمتر از یک‌سوم افراد بزرگسال روزانه از نخ دندان استفاده می‌کنند و این خوب نیست. نخ دندان کشیدن مؤثرترین شیوه حذف پلاک و دیگر عوامل التهاب لثه است و آن را مستعد خونریزی می‌کند.

اگر تصمیم بگیرید عادت کنید به استفاده روزانه از نخ دندان، خونریزی لثه بعد از نخ کشیدن باید بعد از یکی دو هفته متوقف شود؛ چون لثه‌هایتان سالم‌تر می‌شوند. نخ دندان کشیدن فقط یک دو دقیقه در روز وقتتان را می‌گیرد و برای سلامت دهانتان بسیار مفید است. استفاده روزانه از نخ دندان، التهاب لثه را کاهش می‌دهد.

پاک‌سازی حرفه‌ای دندان‌ها دو بار در سال نیز می‌تواند پلاک‌ها و جرم‌های روی دندان‌ها را از بین ببرد. در این ویزیت‌های منظم دندانپزشکی، دندانپزشک می‌تواند وضعیت سلامت لثه‌هایتان را بررسی کند.

خلاصه اینکه شما می‌توانید جلوی خونریزی لثه را بگیرید. اگر هر روز از نخ دندان استفاده کنید تفاوت را احساس خواهید کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: