کد خبر: ۳۴۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 01
معاون بهداشتی علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک همزمان با سراسر کشور برای نخستین‌بار در خراسان شمالی از ۱۳ مردادماه انجام می‌شود.
شفاآنلاین:سلامت>معاون بهداشتی علوم پزشکی محمدرضا اکبری به اجرایی‌شدن برنامه سراسری واکسیناسیون پنوموکوک برای نوزادان دوماهه اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه واکسیناسیون در حوزه نوزادان و کودکان برای حفظ و ارتقای سلامت آنان است.
به گزارش شفا آنلاین: وی افزود: آغاز تزریق این واکسن در سراسر کشور برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم به‌عنوان برنامه‌ای برای ایمن‌سازی کودکان تبدیل شد که اجرای آن در استان از روز شنبه آغاز می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با اشاره به اینکه این واکسن می‌تواند کودکان را در مقابل بیماری‌ها ایمن کند، گفت: بیماری پنوموکوک بیماری است که منشأ باکتریایی دارد و می‌تواند از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
به گفته اکبری این باکتری می‌تواند باعث عفونت در گوش و همچنین عفونت‌هایی را در قسمت‌های مختلف همچون ریه‌ها، خون و قشر مغزی و نخاع ایجاد کند.
وی یادآور شد: اگر کودک بعد از دریافت واکسن به آن واکنش نامطلوب نشان داده است، با پزشک صحبت کنید.
گروه هدف برای تزریق این واکسن نوزادان دوماهه به بالاتر است که تزریق در سه مرحله دوماهگی، چهار و ۱۲ ماهگی می‌تواند ایمنی بیشتری را در مقایسه با پروتکل دوماهگی، چهارماهگی و ۶ ماهگی داشته باشد.
این واکسن دارای تأییدیه کیفیت از سازمان جهانی بهداشت است.
هر فردی می‌تواند به بیماری‌های پنوموکوکی مبتلا شود، ولی کودکان زیر دو سال بیشتر مستعد این بیماری‌ها هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: