کد خبر: ۳۴۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 28
یک دستگاه کلاه شکل که روی جمجمه قرار می‌گیرد، می‌تواند قدرت سلول‌های کشنده طبیعی را برای از بین بردن سرطان مغز تقویت کند
 شفاآنلاین:سلامت>در یک مطالعه جدید، دانشمندانی که به دنبال یافتن درمان‌های سرطان بودند، بررسی کردند که آیا دستگاه‌های میدان ‌درمان کننده تومور (TTF) می‌تواند به نحوی سلول‌های کشنده طبیعی (NK) را زمانی که به عنوان ایمونوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند تقویت کند یا خیر.

به گزارش شفا آنلاین:هنگامی که سلول‌های کشنده طبیعی در معرض دستگاه میدان درمان‌کننده تومور قرار گرفتند، ریزدانه زدایی بیشتری را در برابر سلول‌های سرطانی مغز نشان دادند.

گلیوبلاستوما که نوع خطرناک سرطان است که از طریق مغز یا حتی نخاع گسترش می‌یابد، به زودی با یک کلاه درمانی که جریان‌های الکتریکی منتشر می‌کند، درمان خواهد شد.

دانشمندان در جدیدترین پیشرفتشان کشف کردند که میدان درمانی تومور به طور ویژه توانایی کشتن سرطان سلول‌های  کشنده طبیعی را در آزمایشگاه افزایش می‌دهد.

دستگاه های میدان درمان کننده تومور برای کمک به درمان سرطان مغز

این یک روش غیر تهاجمی برای بزرگسالانی است که مبتلا به گلیوبلاستوما، نوعی سرطان مغز، تشخیص داده می‌شوند.

این دستگاه شامل مجموعه‌ای از چسب‌ها یا بانداژها است که دیسک‌های سرامیکی عایق‌شده به نام «آرایه‌های مبدل» را روی یک سر تراشیده نگه می‌دارند.

سیم‌ها این آرایه‌ها را به یک دستگاه قابل حمل دارای باتری متصل می‌کنند که می‌توان آن را در یک کیف دوشی یا کوله پشتی حمل کرد. هنگامی که سلول‌های کشنده طبیعی در معرض دستگاه درمان کننده تومور قرار گرفتند در برابر سرطان مغز ریزدانه زدایی بیشتری نشان دادند.

ریزدانه زدایی روشی است که در آن قدرت سلول‌های کشنده طبیعی برای از بین بردن موثرتر سلول‌های سرطانی تقویت می‌شود.

این مطالعه توسط گروهی از دانشمندان در دانشکده بیوشیمی و ایمونولوژی ترینیتی، دوبلین، ایرلند و با همکاری یک مهندس در دانشگاه کمبریج، انگلستان انجام شد.

کلر گاردینر (Clair Gardiner)، پروفسور ایمونولوژی در موسسه علوم زیستی ترینیتی در بیانیه‌ای گفت که ایمونوتراپی نتایج را برای طیف وسیعی از انواع سرطان بهبود بخشیده است و پتانسیل قابل توجهی را برای سرطان‌های سخت قابل درمان ارائه می‌دهد.

با این حال، این احتمال وجود دارد که ترکیبی از رویکردهای درمانی در نهایت برای حداکثر تاثیر بر نتایج بیمار مورد نیاز باشد.

کمترین تاثیر منفی بر سلول‌های  کشنده طبیعی

گاردینر می‌گوید: در مورد اینکه آیا میدان درمان‌کننده تومور می‌تواند با موفقیت در ترکیب با ایمونوتراپی‌ها مورد استفاده قرار گیرد یا حتی به توقف کامل این درمان کمک کند، اطلاعات کمی وجود دارد.

با این حال، یافته‌ها بسیار امیدوارکننده هستند، زیرا مطالعه ما نشان می‌دهد که آنها تأثیر منفی کمتری بر سلول‌های کشنده طبیعی داشته‌اند و به نظر می‌رسد که این آنها را حتی به عنوان قاتل مؤثرتر می‌کند.

محققین همچنین مشاهده کردند در حالی که این دستگاه تأثیر زیادی بر مولکول‌های ایمونولوژیک اصلی تولید شده توسط سلول‌های کشنده طبیعی نمی‌گذارد اما به نظر می‌رسد که آنها بر زیست‌پذیری سلول‌های کشنده طبیعی یا تولید «سیتوکین‌ها» تأثیری نداشته‌اند.

اگرچه میدان‌ درمان کننده تومور باعث افزایش ریزدانه زدایی سلول‌های کشنده طبیعی می‌شود که به معنای افزایش توانایی کشتن سرطان توسط آنهاست اما به طور خلاصه، آنها کمترین تأثیر منفی را بر روی زنده ماندن این قاتلان طبیعی داشتند.

این یافته نشان می‌دهد که این دستگاه نه تنها رشد تومور مغزی را مختل می‌کند، بلکه پاسخ ایمنی بدن را نیز افزایش می‌دهد و سلول‌های کشنده طبیعی را در هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی مغز قوی‌تر می‌کند.

دانشمندان قصد دارند مطالعات بیشتری را برای ارائه درمان مناسب برای سرطان مغز، انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: