کد خبر: ۳۴۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 28
خوردن تکه‌های یخ می‌تواند نشان دهنده بیماری زمینه‌ای «پاگوفابیا» باشد.

شفاآنلاین:سلامت>گرمای شدید این روزها استفاده از یخ را افزایش داده اما برخی نه تنها یخ را همراه با شربت که یخ را به تنهایی نیز می‌جوند. جویدن منظم تکه‌های یخ می‌تواند باعث مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی دندان شود. میل به یخ می‌تواند همچنین به دلیل برخی شرایط سلامتی از جمله کمبودهای تغذیه‌ای هم رخ دهد.

به گزارش شفا آنلاین:هیچ چیز به اندازه برداشتن یک قاشق یخ تراشیده شده از یخدان فریزر در یک روز گرم تابستانی با طراوت نیست. به گزارش هلت نیوز، تکه‌های یخ ذوب شده کوچکی که در انتهای لیوان شما به صدا در می‌آیند می‌توانند شما را خنک کرده و تشنگی شما را رفع کنند. و هنگامی که بیمار هستید، مکیدن تکه‌های یخ می‌تواند خشکی دهان شما را بدون ایجاد حالت تهوع تسکین دهد. 

برداشتن تکه‌های یخ از فریزر بد است؟

خوردن تکه‌های یخ می‌تواند نشان دهنده بیماری زمینه‌ای «پاگوفابیا» باشد. این یک اصطلاح پزشکی به معنای یخ خوردن اجباری است. میل به یخ می‌تواند نشانه کمبود تغذیه‌ای یا اختلال خوردن باشد. حتی ممکن است به کیفیت زندگی شما آسیب برساند. جویدن یخ همچنین می‌تواند منجر به مشکلات دندانی مانند از دست دادن مینای دندان و پوسیدگی دندان شود.دلایل متعددی می‌تواند باعث شود افراد هوس یخ کنند. آن‌ها عبارتند از:

نارسایی کمبود آهن

«یخ خوردن اجباری» اغلب با نوعی کم خونی رایج به نام کم خونی فقر آهن همراه است. کم خونی زمانی رخ می‌دهد که خون شما گلبول‌های قرمز سالم کافی نداشته باشد. وظیفه گلبول‌های قرمز حمل اکسیژن در سراسر بافت‌های بدن شماست. بدون اکسیژن، ممکن است احساس خستگی و تنگی نفس کنید.

افراد مبتلا به کم خونی آهن کافی در خون خود ندارند. آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم ضروری است. بدون آن، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند اکسیژن را آنطور که باید حمل کنند. برخی از محققان بر این باورند که جویدن یخ در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن باعث پمپ خون بیشتری به سمت مغز می‌شود. خون بیشتر در مغز به معنای اکسیژن بیشتر در مغز است. از آنجایی که مغز به کمبود اکسیژن عادت کرده، این افزایش اکسیژن ممکن است به افزایش هوشیاری و وضوح فکر منجر شود. محققان به یک مطالعه کوچک اشاره کردند که در آن شرکت کنندگان قبل و بعد از خوردن یخ آزمایشی انجام دادند. شرکت کنندگان مبتلا به کم خونی پس از خوردن یخ به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند.

«پیکا» یک اختلال خوردن است که در آن افراد به طور اجباری یک یا چند ماده غیرخوراکی مانند یخ، خاک رس، کاغذ، خاکستر یا خاک می خورند. «پاگوفابیا »یک زیرگونه از پیکا است. این شامل خوردن اجباری یخ، برف یا آب یخ است. دلیل خوردن یخ در افراد مبتلا به پیکا یک اختلال فیزیکی مانند کم خونی نیست، در عوض، به دلیل بروز یک اختلال روانی است. پیکا اغلب در کنار سایر بیماری‌های روانپزشکی و ناتوانی‌های ذهنی رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند در دوران بارداری ایجاد شود.

مشکل جدی درباره بارداری

اگر بیش از یک ماه است که هوس یخ می‌کنید و به طور اجباری آن را می‌خورید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر باردار هستید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا آزمایش خون انجام شود. کمبود ویتامین و مواد معدنی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. با مراجعه به پزشک خانواده و توضیح علائم خود شروع کنید. اگر تا به حال هوس خوردن هر چیز غیرعادی دیگری غیر از یخ داشته‌اید، به آن‌ها بگویید. پزشک احتمالا آزمایشاتی را روی خون شما انجام می‌دهد تا کمبود آهن را بررسی کند. اگر آزمایش خون شما حاکی از کم خونی باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای یافتن علت زمینه‌ای مانند خونریزی بیش از حد انجام دهد.

مشکلات دندانی
دندانهای شما برای خورد کردن و شکستن تکه‌های یخ در هر روز ساخته نشده‌اند. این کار در طول زمان می‌تواند مینای دندان‌های شما را از بین ببرد. مینای دندان قوی‌ترین و بیرونی‌ترین لایه هر دندان را تشکیل می دهد و از لایه‌های داخلی در برابر پوسیدگی و آسیب محافظت می‌کند. زمانی که مینای دندان فرسایش می‌یابد، دندان‌ها به مواد سرد و گرم بسیار حساس می‌شوند. خطر پوسیدگی نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. جویدن یخ همچنین می‌تواند با ایجاد ترک‌هایی به همان روش، به پرکردگی‌ها یا تاج‌های دندانی موجود آسیب برساند که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد وارد شوند و به طور بالقوه حفره‌ای در زیر سطح دندان ترمیم شده ایجاد کنند.

عوارض خوردن یخ ناشی از فقر آهن

اگر فقر آهنی که علت بیماری پاگوفابیا است درمان نشود، تشدید شده و می‌تواند موجب مشکلات زیر شود:

مشکلات قلبی شامل بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی
مشکلاتی در دوران بارداری شامل زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد
اختلالات رشد و اختلالات جسمی در نوزادان و کودکان
عوارض خوردن یخ ناشی از پیکا

اگر میل یخ خوری ناشی از بیماری پیکا باشد می‌تواند منجر به عوارض پیچیده‌ای شود که بسیاری از آن‌ها وضعیت اضطراری ایجاد می کنند. البته یخ نمی‌تواند آسیب درونی بزند اما سایر مواد غیر خوراکی می‌توانند. اگر کسی دچار پاگوفابیا باشد ممکن است بی اختیار چیزهای دیگری نیز بخورد. بسته به چیزی که خورده می‌شود پیکا می‌تواند منجر به مشکلات دفع، انسداد روده، سوراخ شدن روده، مسمومیت، عفونت یا خفگی شود.

درمان‌هایی برای هوس یخ

اگر میل شدید به یخ دارید، باید دلیل آن را بیابید. اگر کم خونی فقر آهن دارید، مکمل‌های آهن باید تقریبا فوری شما را از شر هوس خوردن یخ خلاص کنند. اگر یک نوع پیکا دارید، درمان ممکن است کمی پیچیده‌تر باشد. گفتار درمانی ممکن است مفید باشد، به ویژه هنگامی که با داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب ترکیب شود. اگر درد فک یا دندان درد دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آن‌ها ممکن است به شما کمک کنند تا از آسیب جدی به دندان‌ها و فک خود جلوگیری کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: