کد خبر: ۳۴۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 26
عباس نژاد، پژوهشگر تغییرات اقلیم گفت: در هفته گذشته متوسط دمای متوسط ایران یک درجه بیشتر از ۳۰ ساله اخیر بوده است. در روزهای جاری و آتی هم احتمالا بسیاری از نقاط کشور، رکورد گرما را بشکنند.
شفاآنلاین:سلامت> اگر در کشوری زندگی می‌کردیم که سلامت مردم در اولویت تصمیم‌گیری سیاست‌گذار بود، دیروز خبری مبنی بر تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه، ششم و هفتم مرداد می‌خواندیم. اما چنین تصویری برای ما رویاست. با وجود این که خبرهای جسته و گریخته درباره خطر تردد در هوای گرم روزهای شنبه و یکشنبه به گوش می‌رسد اما تا لحظه نگارش این گزارش، هنوز قرار نیست کشور تعطیل شود. البته هشدارهای نارنجی در کشور به صدا در آمده است.

به گزارش شفا آنلاین:برنامه‌های صداوسیما برای اعلام هشدار نارنجی قطع شد و معاون سازمان مدیریت بحران  اجازه داد به استانداران تفویض اختیار کرد تا بنا بر صلاحدید استانداران برای تعطیلی ادار‌ها تصمیم بگیرند‌‌‌. در واقع، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به استانداران براساس اقلیم و شرایطی که در هر استان حاکم است، اجازه داده است که تصمیم بگیرند اداره‌ها، کارخانه‌ها و بقیه بخش‌ها تعطیل شوند یا ساعات اداری کم شود.  پایگاه داده هواشناسی MSN هم از تابش اشعه فرابنفش روز شنبه و یکشنبه به عنوان یک اعلام خطر جدی برای سلامت ایرانیان یاد کرده است و وزیر بهداشت از سرپرست دولت درخواست تعطیلی کل کشور را دارد د زیرا سلامت مردم در معرض خطر است. زیرا هر یک دقیقه در معرض اشعه فرابنفش قرار داشتن ریسک جدی سلامتی است و هر نیم ساعت راه رفتن در این هوا، احتمال ابتلا به سرطان پوست را ۱۵۰ بار افزایش می‌دهد‌. 

این در حالی است که سلبریتی‌های توییتری که احتمالا اخبار روز را دنبال نکرده‌اند، مدعی‌اند احتمال تعطیل شدن این دو روز ناشی از ناترازی برق است. درست است که ناترازی در صنعت برق و همچنین مشکلات عدیده آن کشور را دچار بحران کرده آدما آمارهای معتبر نشان می‌دهد که خطر گرما در ایران و منطقه منا بسیار جدی است و به هیچ وجه نباید دست کم گرفته شود‌. مهدی عباس نژاد نجف ابادی، پژوهشگر در مسائل تغییرات اقلیم و دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه تهران در همین باره می گوید: سیاست‌گذار باید روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل کند تا مردم را از خطر جانی برهاند. 

photo_2024-07-24_13-40-27

آقای عباس نژاد، مشکلات تغییر اقلیم در ایران از کجا آغاز شد؟ 

دنیا به سمت گرم شدن پیش می رود و این روند گرم شدن در دوسال گذشته تسریع شده است سال گذشته طبق آمار سازمان ملل گرم ترین سال دنیا بود امسال تقریبا ماه به ماه دو موسسه کوپرنیک و داده های اروپا می گویند امسال رکورد پارسال شکسته شد 

موسسه داده های هواشناسی اعلام کرد ۳۱ تیر ما گرم ترین روز دنیا از ابتدای ثبت رسمی دما به شکل امروزی بوده است همچنان ادامه دارد. 

یک گنبد حرارتی روی غرب غرب اسیا هست که از دن نقطه گرم دنیا ۶ نقطه آن در ایران است آخه از در آن رتبه رتبه سوم گرم ترین نقطه جمعیتی جهان را دارد و نکته دیگر این که از ابتدای انقلاب صنعتی تا الان دمای درجه هر سال یک درجه افزایش داشته است اما ایران دو درجه بوده است.

دلیل بحرانی‌تر شدن شرایط ایران اشتباهات دولت‌هاست؟ 

این که بنویسم دلیل ماییم اشتباه است کشورهای اطراف ما چینی و کشورهای نفتی زیاد هساند بیشترین نفت دنیا و فلرسوزی اینجاست و باعث شده ما روند نامطلوب ترین را تجربه کنیم. هفته پیش رو و در هفته گذشته دمای متوسط ایزان یک درجه بیستر از ۳۰ ساله اش بوده است در طی روزهایی که در آن هستیم و به آن نزدیک می شویم بسیاری از نقاط کشور ما رکورد گرما را بشکنند احتمال می‌ رود دمای تهران به ۴۵ درجه برسد که بی سابقه است.

سیاستگذار در این شرایط باید چه کند؟ 

اگر دما به حدی برسد باید برای حفاظت از مردم تصمیم بگیرید و اول باید اعلام کنید اول این که هواشناسی توضیح دهد وضعیت بحرانی است و و ابتدا تعطیلات اداری بعد هم همه بخش های خصوصی را در دستور کار قرار دهد. 

آسیب های این گرما برای مردم چیست؟  

علاوه بر گرما اشعه فرابنفش عامل یک سرطان پوست در ایران است روز شنبه و یکشنبه پیس بینی می شود میزان تابش فرابنفش ما به حد نابهنجار و بسیار زیاد برسد یعنی نیم ساعت قدم زدن در محیط باز وقتی روی وری های است باعث می شود ۱۵۰ برابر احتمال سرطان پوست داشته باشی. افزایس این اشعه حتی باعث تغییرات ژنتیکی هم می شود و احتمال این را بالا می برد که مشکلات ژنتیکی پیش بیاید‌.  گرما‌زدگی در سنین مختلف اثرات مختلف دارد از مرگ تا سرگیجه و سردرد گزارش داریم. 

کشورهای دیگر با این بحران چه می کنند؟ 

سیستم کشورهایی مانند عربستان و امارات به دلیل جمعیت کمتر از ایران با ایران متفاوت است اما مثلا  در کشور یونان بالاترین دمای ثبت شده ۳۰ درجه بوده است و الان هوا به ۴۰ درجه رسیده است.

همین امر  باعث شده دولت کشور منبع درآمدی گردشگری‌شان در آکروپلیس  را به دلیل گرما تعطیل کند و چون جان مردم از نفع اقتصادی مهم تر است.  کشورهای دیگر منطقه هم مانند ما از گرمای شدید زیان‌ده می شوند‌ عراق و امارات کمی بیشتر از ۲ درجه گرم‌ شده‌اند‌. روند سریع گرم شدن، مرز جغرافیای روی زمین را در می‌نوردد و از مرزهای جغرافیایی تبعیت نمی‌کند‌.

چزا گفتید نمی‌توان دولت را مقصر اصلی این بحران دانست؟ 

در ایران از سوخت مایع بسیار زیادی برای حمل و نقل مبتنی بر جاده و گازوئیل استفاده می‌شود. سوخت مایع آلودگی زیادی دارد و فلرسوزی، سوخت فسیلی‌سوزی و گاز مایع صنایع یعنی مازوت بسیار خطرناک هستند. چینی‌ها و امریکایی‌ها، باعث این همه تغییرات در اقلیم آب و هوایی شده‌اند اما اثرات این تعبیرها به ایران هم می‌رسد. منطقه منا شرایط بدتری از ایران دارد. بصره در حال حاضر گرم ترین منطقه جمعیتی دنیاست و این فاجعه است. اهواز رتبه سوم را دارد و تونس و جده جزو  ده شهر بحرانی هست.

مردم برای محافظت از خود چه کنند؟ 

وقتی اشعه فرابنفش به این حد می رسد تنها راه حفاظتی، در خانه ماندن است. 

بیشترین ساعت خطر چه ساعاتی در روز است؟ 

تقریبا ساعت ۱۰ تا ۶ بعدازظهر خطرناک است اما اگر به هر دلیل مجبور شدند از خانه بیرون بروند سعی کنند تقریبا از ساعت ۱۲ تا ۴ بعدازظهر را در خانه بمانند‌.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: