کد خبر: ۳۴۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 22
پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هوای این کلانشهر ۴۰ میکروگرم بر مترمکعب ذرات معلق دارد و این رقم هشت برابر استاندارد جهانی است.
شفاآنلاین:عمومی>سازمان بهداشت جهانی، میانگین استاندارد ذرات معلق در هوا را سالانه پنج میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرده اما میزان این ذرات در هوای اصفهان که آلوده به فلزات سنگین است، بشدت از استانداردها فاصله دارد.

به گزارش شفا آنلاین:وی اضافه کرد: میزان فلزات سنگین در هوای اصفهان زیاد است و وجود این میزان آلاینده‌ خطرناکی همچون فلزات سنگین در هوا، اثرات بلندمدت بر سلامت شهروندان دارد.

وی گفت: ذرات معلق ۲.۵ میکرون(pm) حاوی انواع آلاینده‌ها از فلزات سنگین، ترکیبات آلی فرار، هیدروکربن‌های حلقوی، ترکیبات نفتی تا انواع دی اکسیدها و بیو آئروسل‌ها (ترکیبات پیچیده‌ای شامل چندین جزء همچون مولکول‌های آلی ساده، ویروس‌ها، باکتری‌ها،هاگ‌های باکتریال،هاگ‌های کپک و قارچ) هستند.

حاجی‌زاده افزود: خطرناکترین فلزات سنگین «سرب»، «کادمیم»، «جیوه»، «کُروم»، «کبالت» و «رادیوم» است که می‌توانند از طریق فرایندهای احتراقی در منابع متحرک و صنایع کوچک و بزرگ وارد هوا شود و در قالب ذرات معلق ۲.۵ میکرون(pm) خود را نشان دهد.

وی گفت: هر انسان روزانه حدود ۱۵ هزار لیتر هوا وارد ریه‌هایش می‌کند و آلودگی هوا به این دلیل خطرناک است که میزان دریافت آن از طریق تنفس زیاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: اگر فلزات سنگین در قالب ذرات معلق ۲.۵ میکرون(pm) و از طریق هوا وارد ریه‌ها شود، در بافت‌ بدن انباشت خواهد شد چراکه خاصیت تجمعی دارد و در نهایت اثرات سمی خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: این فلزات سنگین موجب اختلال در رشد سیستم عصبی جنین مادران باردار، کاهش هوش و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در دنیا برای تک تک این عناصر، ارزیابی ریسک انجام و مشخص شده که خطر آنها بر سلامت انسان تا چه اندازه است، گفت: مطالعات نشان داده است که تماس با فلزات سنگینی مانند سرب و جیوه با بیماری‌هایی مثل اوتیسم و زوال عقل ارتباط دارد و وقتی نوزادان پیش از تولد با این فلزات در تماس باشند، ممکن است در کودکی عوارضی نشان ندهند اما در دوران جوانی این عوارض پدیدار می‌شود.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: علاوه بر سرب و جیوه، فلز دیگری که غلظت آن در هوای اصفهان کم نیست، کادمیم است و این فلز ارتباط معناداری با بیماری‌های سخت درمان دارد.

 اصفهان در میان هشت کلانشهر ایران دارای آلوده‌ترین هواست.

این خطه کمترین تعداد روزهای پاک و میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: