کد خبر: ۳۴۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 22
تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند، این بیماری از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود
شفاآنلاین:سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پایش بیماری‌های قابل انتقال از پشه آئدس و مراقبت انسانی بیماری تب دنگی توسط گروه‌های مرتبط به صورت مستمر در استان انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر موسی‌الرضا شبیهی اظهار کرد: مراقبت و کنترل بیمارهای قابل انتقال از آئدس در واحدهای مختلف مراکز بهداشتی درمانی شهرهای استان گلستان توسط کارشناسان آموزش سلامت، بهداشت محیط و آزمایشگاه صورت می‌پذیرد.

رییس مرکز بهداشت گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی تب دنگی برای پزشکان بخش‌های خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: کیت‌های تشخیص تب دنگ در تمام مراکز بهداشتی شهرستان‌ها و بعضی بیمارستان‌ها توزیع شده است.

شبیهی ادامه داد: با توجه به آگاهی کارشناسان در صورت مشاهده بیمار مشکوک، نمونه گیری برای تشخیص این بیماری در مراکز مورد نظر انجام می‌شود و همچنین آخرین دستورالعمل‌های پیشگیری و درمان به تمام واحدها ارسال شده است.

وی افزود: تشخیص توسط کیت‌ها، در زمان ۲۰ دقیقه صورت می‌پذیرد که در صورت مثبت شدن از بیمار نمونه خون گرفته خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون مورد مثبتی از تب دنگی در استان مشاهده نشده اما در صورت گزارش و تایید آن، روند درمان و پیگیری به صورت روزانه توسط کارشناسان مراکز خدمات جامع سلامت برای بیمار انجام خواهد شد.

تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند، این بیماری از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

پشه آئدس به «ببر آسیایی» مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

علائم این بیماری شامل سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند، استخوان‌هایش در حال شکستن است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: