کد خبر: ۳۴۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 22
دکتر کبریایی‌‌‌زاده: انتظار ما از دولت چهاردهم انتخاب بهترین وزرای ممکن برای اداره حوزه‌‌‌های مختلف است تا امور کشور به بهترین نحو انجام شود.
شفاآنلاین:سلامت>پس از انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی فعالان حوزه‌‌‌های مختلف درباره اولویت‌‌‌های دولت جدید و نقشه راه کابینه او مطرح شده است. نظراتی که با توجه به پیشینه رئیس‌‌‌جمهور در دولت و مجلس، تنیدگی‌‌‌های خاصی با اقتصاد و سلامت دارد. در ادامه نگاهی اجمالی به برخی موضوعات مطرح‌شده از سوی صاحب‌‌‌نظران حوزه اقتصاد و سلامت درباره دولت چهاردهم می‌‌‌اندازیم.

قانون‌‌‌گرایی ویژگی بارز دکتر پزشکیان است

به گزارش شفا آنلاین:دکتر عباس کبریایی‌‌‌زاده، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران از انتخاب دکتر پزشکیان برای رئیس‌جمهوری کشور به عنوان یک فرصت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی در حوزه سلامت یاد کرد و گفت: انتخاب دکتر پزشکیان به‌‌‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران یک اراده ملی بود و باید از این فرصت برای اجرای قوانین به شکل مطلوب استفاده کرد. وی در این باره افزود: در شرایط کنونی مطرح کردن انتظارات حوزه سلامت و مطالبات جامعه کشور توسط فدراسیون اقتصاد سلامت ایران یک وظیفه است و ما باید مطالبات و درخواست‌‌‌های خود را از دولت جدید به شکل مطلوب مطرح کنیم.

دکتر کبریایی زاده copy

دکتر کبریایی‌‌‌زاده با اشاره به ویژگی‌‌‌های حرفه‌‌‌ای در رفتار رئیس‌‌‌جمهور منتخب کشور بیان کرد: دکتر پزشکیان در همه مسوولیت‌‌‌هایی که تاکنون به عهده داشته نشان داده که فردی قانون‌‌‌گرا و قانون‌‌‌مدار است و آنچه ما از دکتر پزشکیان و کابینه وی انتظار داریم نیز اجرای مطلوب قوانین است که در نهایت می‌تواند شرایط کشور را در بخش‌‌‌های مختلف بهبود بخشد. رئیس هیات‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران تاکید کرد: ما انتظار داریم که با اتکای دولت چهاردهم به قوانین، زنجیره تامین کالاهای سلامت کشور یک زنجیره سالم، باکیفیت، پایدار و با حمایت مالی و اقتصادی از مردم (کاهش پرداخت از جیب مردم) باشد. دکتر کبریایی‌‌‌زاده در پایان بر نقش وزرای کارآمد در پیشبرد اهداف کشور در سطح کلان تاکید کرد و گفت: به همین دلیل انتظار ما از دولت چهاردهم انتخاب بهترین وزرای ممکن برای اداره حوزه‌‌‌های مختلف است تا امور کشور به بهترین نحو انجام شود.

دولت چهاردهم فرصت گفت‌‌‌وگو با دستگاه‌‌‌های حاکمیتی است

دکتر محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران درباره شرایط موجود در اقتصاد کشور و مشکلات در مسیر موجود در دولت جدید گفت: ما در حوزه اقتصاد در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی مواجه بوده‌‌‌ایم و اهالی صنعت و تجارت در بخش‌‌‌‌‌‌های مختلف با دشواری‌‌‌های فراوان در این عرصه‌‌‌ها به فعالیت پرداخته‌‌‌اند.

دکتر نجفی copy

دکتر نجفی عرب در تشریح این مشکلات و موانع عنوان کرد: عدم‌سرمایه‌گذاری در حوزه نیرو، ناترازی انرژی، تنگناهای ارزی، پیمان‌سپاری ارزی و... مشکلاتی است که اگر به همین نحو ادامه یابد و برای رفع آنها برنامه‌‌‌ریزی یا سیاستگذاری نشود، بی‌‌‌شک فعالان بخش خصوصی را زمین‌‌‌گیر خواهد کرد. رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره افزود: طبق گزارش‌‌‌های رسمی منتشر شده ما در حوزه نفت و گاز طی برنامه هفتم توسعه به ۲۰۰ میلیارد دلار جهت اصلاح وضعیت موجود نیاز داریم. این در حالی است که آمارهای اقتصادی کشور نشان می‌دهد تراز تجاری کشور منفی ۱۷ میلیارد دلار است اما با ادغام این آمار با تجارت نفت این آمار را مثبت نشان می‌دهند.

وی با نامساعد خواندن این شرایط، حضور دکتر پزشکیان را در راس دولت چهاردهم برای کاهش این مشکلات و موانع جای خرسندی دانست و در این باره خاطرنشان کرد: حضور دکتر پزشکیان در راس دولت چهاردهم فرصتی مغتنم است تا فعالان اقتصادی بتوانند با دستگاه‌‌‌های حاکمیتی گفت‌‌‌وگو و تعامل داشته باشند و ما نیز در فدراسیون اقتصاد سلامت با استفاده از این فرصت، مشکلات و نیازهای اقتصادی کشور در حوزه‌‌‌های مرتبط را مطرح کنیم.

دکتر نجفی‌عرب تاکید کرد: از کارهای اساسی که آقای دکتر پزشکیان باید انجام دهد این است که تیم اقتصادی کاملا منسجمی انتخاب کند. زیرا باید یکپارچگی اساسی بین وزرای اقتصادی وجود داشته باشد تا بتوانیم راهکار مناسبی‌‌‌ را برای تامین منابع و ارائه راهکارهای عملی داشته باشیم. این تیم می‌تواند با مشورت و کمک حوزه‌‌‌های اقتصادی کشور در بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و اتاق‌‌‌ها، تلاش کنند و موتور اقتصادی کشور را تا حدودی بازسازی و احیا کنند تا این موتور اقتصادی بتواند سایر بخش‌‌‌ها را به شکل مطلوبی پشتیبانی کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته در این مسیریکسری بایدها وجود دارد که بخش عمده‌‌‌ای از آنها به سیاست‌‌‌های خارجی کشور، دیپلماسی‌‌‌های بین‌المللی، نحوه تعامل با دنیا و برنامه‌‌‌ریزی درباره این موضوعات بازمی‌گردد که در اتصال با یکدیگر است. دکتر نجفی‌عرب در پایان گفت: با توجه به سابقه طولانی دکتر پزشکیان در دولت و مجلس معتقدم وی تیم اقتصادی خود را برای حل مشکلات تنظیم خواهد کرد و وزرای اقتصادی این دولت را به شکل کاملا منسجم و هماهنگ سازمان‌‌‌دهی می‌کند.

انتظار مردم کاهش چالش‌‌‌های سلامت است

دکتر محمد عبده‌‌‌زاده، رئیس هیات‌‌‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و عضو هیات‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران حضور یکی از اعضای جامعه سلامت در راس دولت چهاردهم را فرصتی مناسب جهت تحقق اهداف نظام سلامت کشور دانست. دکتر عبده‌‌‌زاده در این باره عنوان کرد: فعالان حوزه داروی کشور از پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری خرسند هستند و حضور یکی از اعضای جامعه سلامت در راس دولت را به سود تحقق اهداف این بخش می‌‌‌دانند. دکتر عبده‌‌‌زاده درباره همراهی صنایع داروسازی با دولت چهاردهم گفت: حوزه دارویی کشور امروز پای کار هستند تا برای تامین داروی موردنیاز کشور هرآنچه در توان دارند به کار گیرند. همچنین در‌‌‌صورت نیاز دولت، صنایع داروسازی آمادگی ارائه مشاوره به دولت، چه از طریق سندیکا و چه از طریق اتاق بازرگانی و فدراسیون اقتصاد سلامت را دارند.

دکتر عبده زاده copy

رئیس هیات‌‌‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید کرد: دکتر پزشکیان با توجه به سابقه حضور در بدنه دولت به‌‌‌عنوان وزیر بهداشت و اشراف بر این حوزه، می‌تواند با استفاده از افراد باتجربه، مجرب و کاردان حوزه سلامت و بهداشت کشور را به خوبی راهبری کند. وی تصریح کرد: چون بحث سلامت مردم، درمان و تامین دارو و حوزه‌‌‌های بهداشتی جزو تکالیف اصلی دولت است، انتظار مردم نیز فارغ از هرنوع نگاه جناحی و حزبی این است که در این حوزه کمترین چالش را داشته باشند. دکتر عبده‌‌‌زاده در مورد انتظارات صنایع داروسازی از دولت چهاردهم نیز گفت: صنعت نیاز به نگاه ویژه ای دارد و در مورد دارو انتظار از وزیر بهداشت دولت چهاردهم این است که صنایع داروسازی را نیز مانند سایر صنایع ببیند. این صنایع باید با رشد و توسعه بتوانند هم در تامین دارویی کشور و هم در توسعه صادرات و ایجاد تراز تجاری مثبت نقش فعالی داشته باشند که ایفای این نقش نیاز به برنامه‌‌‌ریزی و سیاستگذاری‌‌‌های مناسب دولت در این بخش دارد./دنیای اقتصاد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: