کد خبر: ۳۴۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۳ - 2024July 19
دکتر آزیتا حکمت دوست هشدار داد:
ظرفیت های بی تدبیر در پذیرش کارشناسان تغذیه و ورود پزشکان عمومی به این رشته علاوه بر ایجاد معضلات کاری سلامت جامعه را دچار بحران کرده است.
شفاآنلاین:سلامت>مشکلات صنف تغذیه در دو گروه آموزشی و درمانی طبقه بندی می شود. ظرفیت های بی تدبیر در پذیرش کارشناسان تغذیه و ورود پزشکان عمومی به این رشته علاوه بر ایجاد معضلات کاری سلامت جامعه را دچار بحران کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر آزیتا حکمت دوست متخصص تغذیه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ر خصوص مشکلات صنف تغذیه، گفت: مشکلات کارشناسان تغذیه در دو بخش دسته بندی می شوند، که بخشی مربوط به معاونت آموزشی و بخشی مربوط به معاونت درمان است. در بخش آموزشی مشکل ما این است که ظرفیت های اعلام شده برای پذیرش در دانشگاه ها مخصوصا در مقطع کارشناسی باید کاهش پیدا کند. این ظرفیت به خصوص در دانشگاه های آزاد در شهرهای کوچک بیشتر از نیاز جامعه است. ظرفیت اعلام شده با نیروی کار مورد نیاز سنخیت نداشته و در نتیجه کارشناسان تغذیه بیکار می مانند.

او در خصوص مشکلاتی که با معاونت درمان دارند، افزود: همین اواخر بعد از اینکه گروه مشورتی (شامل ۱۱ هیئت علمی) استانداردهای تغذیه سرپایی را نوشتند و به معاونت درمان تحویل دادند و در آخر به اداره استاندارد رفت، خودشان بندی اضافه کردند که بر اساس آن پزشکان بالینی دوره دیده هم می توانند کار رژیم درمانی و تغذیه انجام دهند. این در حالی است که متخصصین تغذیه به اندازه ای هستند، که مسائل تغذیه و رژیم درمانی را پوشش دهند و نیازی نیست که یک پزشک عمومی که هزینه بسیاری برای تربیت آن شده است وارد مباحث تغذیه شود. پزشک عمومی برای تغذیه و رژیم درمانی آموزش های لازم را به اندازه کافی ندیده است؛ درحالی که کارشناس تغذیه آموزش های لازم را در ارتباط با تمام مباحث تغذیه به مدت ۴ سال گذرانده است.  

در بیمارستان هایمان از ظرفیت های مشاورین تغذیه استفاده نمی شود

وی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت های مشاورین تغذیه در بخش بیمارستانی، گفت: در بخش تغذیه بیمارستانی در هر صد تخت بیمارستان، نیاز به یک کارشناس تغذیه داریم ولی متاسفانه این مسئله در بیمارستان های ما انجام نمی شود. کارشناسان تغذیه در بیمارستان هایمان  بسیار کم هستند و معمولا در مدیریت بخش غذا و سیستم آشپزخانه نظارت دارند؛ در نتیجه بیمارانی که نیاز به مشاوره های تغذیه ای دارند، نمی توانند از مشاوره کارشناسان تغذیه استفاده کنند.

سلامت جامعه با ورود پزشک عمومی در بحث تغذیه به خطر خواهد افتاد

حکمت دوست با اشاره به مشکلاتی که می توانند متخصصین تغذیه را درگیر خود کنند، گفت: ظرفیت زیاد پذیرش کارشناسان تغذیه و راه پیدا کردن پزشک عمومی به تغذیه و رژیم درمانی علاوه بر اینکه بازار کار مشاوران تغذیه را دچار بحران می کند، می تواند سلامت جامعه را به خطر بی اندازد؛ چرا که کارشناس تغذیه برای مسائل تغذیه ای تربیت شده اند، اما پزشک عمومی هدف دیگری برای تربیت داشته است. لازم است معاونت آموزشی ظرفیت پذیرش کارشناسان تغذیه را کاهش دهد و معاونت درمان و قسمت استاندارد ها باید به نظرات کمیته مشورتی و هیئت علمی توجه بیشتری نشان داده و خود جوش گروه دیگری را برای کارشناسی تغذیه اضافه نکند. برای تربیت یک پزشک عمومی (نسبت به یک کارشناس تغذیه) هزینه زیادی شده است و این پزشک می تواند در بخش های دیگر مثل درمان، بهداشت و… مشغول به کار شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: