کد خبر: ۳۴۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024July 10
دستگاه‌های سونوگرافی نقشی مشابه گوشی‌های پزشکی پیدا کرده‌اند و می‌توانند در شرایطی بدون اشعه مضر ایکس در تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌ها ازجمله درمان درد به پزشک کمک کنند.

شفاآنلاین:سلامت>درد از آن تجربه‌هایی است که معمولاً در طول زندگی بارها تجربه کرده‌ایم؛ تجربه‌ای ناخوشایند که می‌تواند خواب شبانه را از آدمی بگیرد و روزی بی‌کیفیت برای او بسازد.

به گزارش شفا آنلاین:برخی از این دردها موقتی اما برخی دیگر مزمن هستند و متأسفانه فرد بیمار باید سال‌ها این وضعیت دردناک را تحمل کند. طبق آمارها بیش از ۱,۵ میلیارد نفر در سراسر جهان با درد مزمن به زندگی خود ادامه می‌دهند. این آمار بسیار چشم‌گیر است و به ما یادآوری می‌کند که دردهای مزمن تا چه میزان شایع هستند. در ایران نیز دردهای مزمنی مانند درد استخوان و درد مفاصل بسیار رواج دارند.

محمود رضا آل‌بویه متخصص بیهوشی و فوق تخصص درد اظهار کرد: درد یک علامت حیاتی است و امروزه در کنار دمای بدن، ضربان قلب، فشارخون و میزان تنفس، درد را به‌عنوان پنجمین علامت حیاتی می‌شناسند.

وی بابیان اینکه عمر رشته فوق تخصصی درد به کمتر از ۵۰ سال در دنیا می‌رسد، افزود: در ایران نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است که دوره‌های آموزشی این رشته در گروه‌های بیهوشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه می‌شود.

آل‌بویه ادامه داد: کار فلوشیب‌های درد «شناسایی، مدیریت و درمان» دردهای مزمن و حاد، دردهای عصبی و دردهای ناشی از سرطان‌ها است که البته این‌ها خود به انواع درد تقسیم می‌شوند و با توجه به وضعیت بیمار اقدام ویژه‌ای باید انجام شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کنترل درد، شرایط روحی و روانی بیمار است، بنابراین توجه به این موضوع و کنترل افسردگی و اضطراب احتمالی بیمار در درمان دردهای مزمن بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی داریم که با بررسی وضعیت جسمانی به دلیلی برای بروز درد نمی‌رسیم و تنها دلیل درد اختلال سایکوسوماتیک یا همان روان‌تنی است. در این شرایط روان‌پزشکان ورود می‌کنند تا مشکلات روانی که باعث درد شده‌اند را پیدا و درمان کنند.

آل‌بویه با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: امروزه دستگاه‌های سونوگرافی نقشی مشابه گوشی‌های پزشکی پیداکرده‌اند و می‌توانند در جهت تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌ها به پزشک کمک کنند.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین دستگاه‌های سونوگرافی در اختیار رادیولوژیست‌ها بود اما در حال حاضر اکثر رشته‌ای پزشکی بسته به شرایطشان از این فناوری استفاده می‌کنند و در رشته درد نیز همین‌گونه است و ما در هدایت سوزن و تعیین محل دقیق تزریق دارو از سونوگرافی استفاده می‌کنیم.

این فوق تخصص درد بابیان اینکه دستگاه‌های سونوگرافی باکیفیت از برندهای معتبر جهانی در کشور وجود دارد و در اختیار پزشکان با تخصص‌های مختلف قرار دارد، افزود: نیاز بازار پزشکی به فناوری‌های تخصصی، تولیدکنندگان سونوگرافی را به این سمت سوق داده که دستگاه‌هایی با ویژگی موردنیاز هر تخصص را تولید کنند.

وی یادآور شد: در مواردی که برای بیمار منعی وجود دارد که حتماً از اشعه ایکس دور بماند، دستگاه‌های سونوگرافی کمک می‌کنند که در وضعیتی ایمن، درمان بیمار انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: