کد خبر: ۳۴۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۳ - 2024July 08
قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین گفت: بیماری‌های مرتبط با بانوان در پیاده‌روی اربعین در این کنگره بررسی و نحوه پیشگیری و مراقب به مردم آموزش داده می‌شود.
شفاآنلاین:سلامت>فاطمه رضوان‌مدنی، قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین   با اشاره به اینکه بزرگترین تجمع در حال حرکت انبوه جهان را در اربعین داریم، گفت: جمعیت شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین حتی از جمعیت حاضر در حج نیز بیشتر است؛ البته در حج فقط چند کیلومتر راهپیمایی برای انجام اعمال حج وجود دارد اما در اربعین همه زائران حداقل ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:وی به خدماتی که به صورت خودجوش از سوی مردم در پیاده‌روی اربعین ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: در این مسیر طبیعی است که زائران به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند و آن بیماری‌ها در بسیاری از افراد چه بزرگسال باشند و چه کودک، چه خانم باشند و چه آقا تفاوتی ندارد. بیماری‌های تنفسی، سرماخوردگی، بیماری‌های گوارشی و ... جزو این بیماری‌ها هستند.

قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین افزود: هدف از برگزاری این کنگره این بود که تمام بیماری‌هایی که در ایام اربعین زائران به آنها مبتلا می‌شوند و یا مخاطراتی که زائران را تهدید می‌کند بررسی و برای آنها راهکار به صورت علمی، پژوهشی و آموزشی ارائه شود.

رضوان‌مدنی از دریافت مقالات مختلفی در حوزه بیماری‌های شایع در اربعین خبر داد و گفت: بیش از ۱۷ کمیته در این کنگره فعال هستند که یکی از کمیته‌ها، درمان است که طی آن بیماری‌های مختلف شایع در اربعین بررسی می‌شود. بخشی از این بیماری‌ها، بیماری‌هایی است که صرفاً بانوان را درگیر می‌کند.

وی عادات ماهیانه و خونریزی‌های غیر مترقبه‌ای که امکان دارد برای بانوان پیش بیاید، شرایط خاص حضور بانوان باردار در این مراسم(البته توصیه این است که ترجیحاً بانوان باردار در مراسم اربعین شرکت نکنند مگر با تأیید پزشک)، عفونت‌ها، عفونت‌های ادراری یا عفونت‌های دستگاه‌ تناسلی را از بیماری‌ها و مشکلاتی دانست که بانوان زائر ممکن است در اربعین با آن مواجه شوند و گفت: برای این مشکلات نیز در کنگره امسال مقاله‌هایی ارائه شد که دستاوردهای این مقالات در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا قبل از راهپیمایی اربعین به اطلاع مردم رسانده شود.

رضوان‌مدنی در پاسخ به این سؤال که چه مسائل بهداشتی و سلامتی بیش از دیگر موضوعات باید مورد توجه زائران اربعین باشد، گفت: بحث تغذیه در راهپیمایی اربعین، رعایت مسائل بهداشتی و بهداشت فردی، تجهیزاتی که زائران باید همراه دارند مثل کوله‌پشتی و کفش استاندارد، عینک ضد‌آفتاب، کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های خنک و نخی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اینکه نوشیدن مایعات به چه صورت باشد، استفاده از غذاها به چه صورت باشد، بهداشت محیط چطور رعایت شود، نحوه شستن دست، استحمام، استراحت و زمان راهپیمایی چطور باشد و همچنین استفاده صحیح از دارو توسط افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و ... همه نکاتی است که در کنگره اربعین به کادر درمان آموزش داده می‌شود تا در زیارت اربعین به زائران ارائه خدمت کنند. 

قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین در پاسخ به این سؤال که یافته‌های این کنگره چگونه به زائران سایر کشورها ارائه می‌شود تا به ارتقای سلامت تمامی زائران اربعین از سرتاسر جهان منجر شود؟ گفت:  ۳۵ سخنران خارجی از پنج کشور ترکیه، کویت، عراق، پاکستان و لبنان، یعنی عمده کشورهایی که زائران آنها در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند در کنگره چهارم حضور داشته و سخنرانی کردند. همچنین بسیاری از مسئولان اربعین عراقی نیز در کنگره ما حضور داشتند و هر ساله بعد از کنگره ایران در کشور عراق نیز کنگره دیگری برگزار و مباحث علمی، بهداشتی و پزشکی در آن مطرح می‌شود. ترجمه سخنرانی‌ها و مقالات کنگره سلامت در اربعین نیز به عربی و انگلیسی ترجمه می‌شود تا مورد استفاده همه زائران از همه کشورها قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: