کد خبر: ۳۴۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۹ تير ۱۴۰۳ - 2024June 29
بیماری کبد چرب غیر الکلی مراحل یا گریدهای متفاوتی دارد و هر گرید تاثیرات مختلفی روی بدن می‌گذارند. اگر این بیماری در گریدهای پایین شناسایی شود، خطر جدی ندارد. اما اگر به گریدهای پیشرفته تبدیل شود، می‌تواند خطرناک باشد.
شفا آنلاین:سلامت> بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک اصطلاح کلی برای طیف وسیعی از بیماری های کبدی است که بر افرادی که الکل مصرف می‌کنند یا اصلا الکل مصرف نمی‌کنند تاثیر می‌گذارد. همانطور که از نام آن پیداست، مشخصه اصلی کبد چر‌ب غیر الکلی چربی بیش از حد ذخیره شده در اطراف کبد است.
مراحل کبد چرب غیر الکلی
کبد چرب غیر الکلی در ۴ مرحله اصلی توسعه می‌یابد. اکثر مردم فقط مرحله اول را تجربه می‌کنند، بدون اینکه متوجه آن باشند. این بیماری در تعداد کمی از موارد، اگر تشخیص داده نشود و مدیریت نشود، می ‌واند پیشرفت کند و در نهایت منجر به آسیب جدی کبدی شود. مراحل اصلی کبد چرب غیر الکلی عبارتند از:

۱. کبد چرب ساده (استئاتوز یا کبد چرب گرید یک)
کبد چرب ساده یا کبد چرب گرید ۱ زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های کبد شروع به تجمع چربی می‌کنند، اگرچه در این مرحله هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد. اغلب در این مرحله اولیه هیچ علامتی وجود ندارد، بنابراین بسیاری از افراد از داشتن کبد چرب بی اطلاع هستند. برای بسیاری از افراد، کبد چرب دیگر رشد نمی‌کند و با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌توان چربی اضافی سلول های کبد را کاهش داد. تصور می شود که تقریباً ۲۰٪ از افراد مبتلا به کبد چرب ساده، به استئاتوهپاتیت غیر الکلی یا NASH مبتلا می‌شوند.

۲. استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید ۲)
مرحله دوم کبد چرب غیر الکلی یعنی کبد چرب گرید ۲ زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد. تصور می‌شود که این مرحله ۵ درصد از جمعیت یا از هر ۲۰ نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. التهاب زمانی رخ می‌دهد که کبد در حال ترمیم بافت آسیب دیده است. اگر مقدار بافت آسیب دیده افزایش یابد، کبد ممکن است در نهایت برای ترمیم سریع آن تلاش کند و بافت ملتهب می‌تواند به عنوان یک اسکار باقی بماند. هنگامی که بافت اسکار شروع به رشد می‌کند، این به عنوان فیبروز شناخته می‌شود.


Non-alcoholic-fatty-liver-2
۳. فیبروز کبد (کبد چرب گرید ۳)
فیبروز کبدی یا کبد چرب گرید ۳ زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در فیبروز، کبد هنوز هم می‌تواند به خوبی کار کند، و از بین بردن یا درمان علت التهاب ممکن است از پیشرفت بیشتر جلوگیری کند یا حتی برخی از آسیب را معکوس کند. با این حال، اگر با گذشت زمان، بافت اسکار شروع به جایگزینی بسیاری از بافت‌های طبیعی کبد کند، عملکرد کبد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اتفاق می‌تواند منجر به سیروز شود.

۴. سیروز کبدی (کبد چرب گرید ۴)
در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علائمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم، و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود. بافت اسکار در سیروز کبدی به سختی برداشته می‌شود، اگرچه اگر علت آسیب کبدی از بین برود، می‌توان پیشرفت بیشتر را متوقف کرد.
علائم کبد چرب غیر الکلی چیست؟
گاهی اوقات بیماری کبد چرب غیر الکلی را بیماری کبد خاموش می‌نامند. این به این دلیل است که می‌تواند بدون ایجاد هیچ علامتی اتفاق بیفتد. اکثر افراد مبتلا به NAFLD با چربی در کبد خود زندگی می‌کنند بدون اینکه آسیب کبدی ایجاد کنند. تعداد کمی از افرادی که در کبدشان چربی دارند دچار مراحل بالای کبد چر‌ب غیر الکلی می‌شوند. علائم کبد چرب عبارتند از:

خستگی شدید
ضعف
کاهش وزن
زرد شدن پوست یا چشم
عروق خونی عنکبوتی مانند روی پوست
خارش طولانی مدت
زمانی که کبد چرب غیر الکلی به سیروز تبدیل می‌شود می تواند علائمی مانند احتباس مایعات، خونریزی داخلی، تحلیل رفتن عضلات و سردرگمی ایجاد کند. افراد مبتلا به سیروز در طول زمان ممکن است دچار نارسایی کبد شوند و نیاز به پیوند کبد داشته باشند.

بیشتر افراد مبتلا به کبد چر‌ب غیر الکلی ساده هستند و تنها تعداد کمی از آنها مراحل جدی‌تری را ایجاد می‌کنند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا فیبروز یا سیروز ایجاد شود. بیشتر مراحل کبد چرب غیر الکلی بدون علائم هستند و تا زمانی که به مراحل پیشرفته نمی‌رسند تشخیص داده نمی‌شوند. بنابراین مراجعه مداوم به متخصص داخلی یا فوق تخصص کبد، برای تشخیص این بیماری الزامی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: