کد خبر: ۳۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 17
رییس سازمان انتقال خون:
شفاآنلاین-رییس سازمان انتقال خون ایران گفت، تنها کشور اسلامی در منطقه مدیترانه شرقی هستیم که در کارگروه بین المللی خونهای نادر عضویت دارد.
به گزارش شفا آنلاین،«علی اکبر پورفتح اله» روز چهارشنبه در سمینار بین المللی خونهای نادر افزود: اکنون نرخ اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر یکهزار نفر بوده که این آمار بالاترین نرخ اهدا در منطقه مدیترانه شرقی است.

وی ادامه داد: ایران نخستین کشور در سطح منطقه است که به اهدای 100 درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت در سال 2007 میلادی رسید.

پورفتح اله افزود: در سال 2012 میلادی، 75 درصد خون های اهدایی در ایران از اهداکنندگان مستمر و با سابقه بوده و در ایران تمامی خون های اهدایی از جهت بیماریهای قابل انتقال از طریق خون، غربالگری می شوند.

وی در مورد سلامت خون در ایران گفت: نرخ شیوع هپاتیت بی از سال 2005 تا 2012 یک چهارم و نرخ شیوع هپاتیت سی به یک سوم کاهش یافت، میزان شیوع «اچ.آی.وی» نیز در میان اهداکنندگان در سال 2012، سه هزارم درصد(پایین ترین نرخ در منطقه) است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت نیاز به تامین خون نادر برای برآوردن نیاز بیماران دارای آنتی بادی های گروه های خونی غیر معمول افزود: دستور العمل هایی برای استاندارد سازی از جمله آزمایش ها، برچسب گذاری و نقل و انتقال خون های نادر و به روز رسانی بانک اطلاعاتی با همکاری آزمایشگاه بین المللی مرجع گروه های خونی در جهت تامین خون تدوین شده است.

پورفتح اله ادامه داد: اکنون جهت برآوردن نیاز بیماران دارای گروه های خونی نادر، سازمان انتقال خون بطور منظم نمونه های اهداکنندگان خون را برای شناسایی انواع نادر خون غربالگری می کند و تا به امروز بیش از 20 هزار نمونه خونی با استفاده از تجهیزات اتوماتیک پیشرفته مورد شناسایی قرار گرفته است.

پور فتح اله تصریح کرد: همچنین آزمایشگاه مرجع ایمونو هماتولوژی سازمان انتقال خون تا به حال یک بانک اطلاعاتی ملی متشکل از یکهزار اهدا کننده خون نادر فعال جمع آوری کرده که 31 مرکز انتقال خون استانی در این پروژه مشارکت دارند و فعالیت های برنامه ملی خون های نادر در ایران را حمایت می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: