کد خبر: ۳۴۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 29
آخرین وضعیت روان جامعه ایرانی؛
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند
شفا آنلاین:سلامتبیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهدکه ایرانیان نسبت به دهه شصت غمگین تر، ناامید تر، عصبانی تر افسرده تر هستند، آنهم درحالی‌که در این دهه خبری از جنگ نظامی نیست و حاکمیت مدعی پیشرفت‌های فراوان است.
به گزارش شفا آنلایندر همین رابطه مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین استاندارد برای اعلام میزان اختلالات روان در جامعه، پیمایش ملی سلامت روان است.مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است. اگرچه نتیجه نهایی این پایش هنوز منتشر نشده اما آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.به گفته کارشناسان در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.همچنین بر اساس آخرین پایش ها تهران با بیشترین تعداد ابتلا به افسردگی در صدر استان‌های کشور قرار دارد و گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.
افسردگی بیماری است که تاثیر زیادی در زندگی روزمره مبتلایان و اطرافیان آنها دارد، این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، به عنوان مادر بسیاری از بیماری های جسمانی نیز شناخته شده و از این رو در منابع پزشکی بر توجه بیشتر به این اختلال و لزوم برطرف کردن آن پیش از اقدام به درمان بیماری های جسمی تاکید شده است.خستگی بیش از اندازه، پایین آمدن سطح تمرکز، غمگین بودن برای مدت طولانی، بی‌علاقه بودن نسبت به کارهایی که علاقه‌مند به انجام آنها بودیم و … همگی می‌توانند نشانه‌هایی از افسردگی باشند. افسردگی اختلالی است که با چند روز مراقبت از خود برطرف نمی‌شود بلکه برای درمان نیاز به پایش و مراقبت طولانی مدت و مداوم است.افسردگی، بر روی عواطف، رفتار و افکار ما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند با مشکلات هیجانی و جسمی نیز همراه باشد؛ اما جای نگرانی نیست زیرا همه می‌توانند افسردگی را شکست دهند.هر چه ما زودتر به فکر درمان باشیم می‌توانیم مدت بیشتری را از زندگی خود لذت ببریم. شناخت علائم افسردگی اولین گام برای درمان این بیماری و جلوگیری از نوع شدیدتر آن است.افسردگی انواع مختلفی دارد، تشخیص افسردگی نیز امر پیچیده‌ای است، به همین دلیل دانستن اینکه یک شخص به کدام نوع افسردگی مبتلا شده است به بررسی علائم توسط پزشک متخصص و ارائه راهکار کمک زیادی می‌کند.
افسردگی انواع مختلفی دارد، تشخیص افسردگی نیز امر پیچیده‌ای است، به همین دلیل دانستن اینکه یک شخص به کدام نوع افسردگی مبتلا شده است به بررسی علائم توسط پزشک متخصص و ارائه راهکار کمک زیادی می‌کند. افسردگی انواع مختلفی دارد که در زیر اشاره‌ای به این موارد خواهیم کرد.

️افسردگی خفیف تا متوسط
افسردگی خفیف یکی از شایع‌ترین انواع افسردگی است. این نوع افسردگی در زندگی روزمره، انگیزه و احساسات فرد اختلال بوجود می‌آورد که در افسردگی از نوع متوسط شدت بیشتری پیدا می‌کند. این بیماری باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس بیمار می‌شود.

️افسردگی شدید
افسردگی از نوع شدید یکی از انواع نادر افسردگی است. در صورتی که این افسردگی درمان نشود می‌تواند منجر به بهم ریختگی زندگی فردی و آسیب‌های اجتماعی و حتی آسیب جسمی به فرد شود. این نوع از افسردگی با علائم شدید و بی امان بروز می‌کند.

️افسردگی دیستایمی (دوره‌ای مزمن)
افسردگی مزمن یا دیستایمی، نوعی افسردگی با درجه پایین است. در این نوع از افسردگی علائم فرد خفیف است اما حس دائمی بودن را دارد و گاهی ممکن است علائم برطرف شود. علائم این نوع افسردگی شدید نیست اما دوره‌ی ابتلا آن از ۲ سال
بیشتر است.
علائم دیستایمی به گونه‌ای است که فرد احساس می‌کند این علائم لایف استایل او بوده و این روحیه ضعیف و بی‌حوصله بودن جزوی از شخصیت اوست. در کنار ابتلا به دیستایمی، فرد ممکن است به افسردگی مضاعف نیز مبتلا شود که در صورت عدم درمان هر دوره از دیستایمی (افسردگی مزمن) نیز تا ۶ ماه افزایش می‌یابد.

️افسردگی فصلی
افرادی هستند که با شروع فصل زمستان و کم شدن ساعات روز به نوعی افسردگی به نام افسردگی فصلی دچار می‌شوند. این نوع از افسردگی یا اختلال عاطفی، در بین زنان و جوانان بیشتر دیده می‌شود البته لازم به ذکر است که افسردگی فصلی تنها ۱ تا ۲ درصد این افراد را درگیر می‌کند. علائمی از قبیل ناامیدی، غم، استرس و بی‌حالی در افسردگی فصلی دیده می‌شود.

️افسردگی آتیپیک (غیرمعمول)
یکی از زیر مجموعه‌های افسردگی معمول، افسردگی آتیپیک است. اگر در شروع این نوع افسردگی به درستی تشخیص داده شود می‌توان با دارو و روش‌های درمانی، به درمان سریع‌تر آن پرداخت. افرادی که مبتلا به افسردگی آتیپیک هستند اگر اتفاق خوبی را تجربه کنند احساس خوشی موقتی به آنها دست می‌دهد و سپس به حالت ناراحتی خود برمی‌گردند.
افزایش اشتها، افزایش وزن، خواب آلودگی، احساس سنگینی در دست و پا و حساس بودن به طرد شدن توسط دیگران از علائم شایع افسردگی آتیپیک است.

️افسردگی بعد از زایمان
به طور معمول بعد دو هفته از انجام زایمان فرد دچار افسردگی و به مرور علائم مشاهده می‌شود. این نوع افسردگی از افسردگی معمول جدی‌تر است و علائم آن غم و اندوه، اضطراب و بی‌حوصلگی است که امور رسیدگی به فرزند را برای مادر سخت و دشوار می‌کند.

️افسردگی سایکوتیک
افسردگی سایکوتیک در افرادی رخ می‌دهد که فرد دارای یک بیماری روانی شدید مانند توهم باشد./جمله

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: