کد خبر: ۳۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 15
شفاآنلاین-پرویز دریایی در نشست خبری که به مناسبت برپایی کنگره جراحان عمومی از دوم تا چهارم مهر گفت: این کنگره در رابطه با جراحی‌های اورژانسی قبل و پس از عمل، نحوه درمان و تشخیص بیماریها در کشور، آموزش جراحی، وضعیت انتقال بیمار به شهرستان‌ها، جراحی عمومی و سرطان‌ها، جراحی در سالمندی و جراحی‌های سرطان در زنان برگزار می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،پرویز دریایی در نشست خبری به مناسبت برپایی کنگره جراحان عمومی از دوم تا چهارم مهر گفت: این کنگره در رابطه با جراحی‌های اورژانسی قبل و پس از عمل، نحوه درمان و تشخیص بیماریها در کشور، آموزش جراحی، وضعیت انتقال بیمار به شهرستان‌ها، جراحی عمومی و سرطان‌ها، جراحی در سالمندی و جراحی‌های سرطان در زنان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های حوزه جراحی‌های عمومی ترس از جراحی کردن بیمار، عوارض پس از آن مانند محکومیت و زندانی شدن پزشکان است چرا که طبق قانون جدید برائت پزشک به دنبال کوتاهی در تشخیص درست زیر سؤال است و این مسائل پزشکان را به سازمان پزشکی قانونی می‌کشاند از طرفی اگر بیمار را درمان نکند به فوت می‌انجامد. موارد این چنینی بسیار بوده و اگر جراحی را انجام دهد دچار ترس از جراحی می‌شود.

دریایی گفت: پزشک درمانگر دچار مشکل شده است و تصمیم قانونگذاران و پزشکی قانونی به نوعی است که دست و پاگیر و سوال‌برانگیز شده است. این سوال مطرح است که اگر در پی خسارت وارده از پزشک دیه گرفته می‌شود دیگر زندانی شدن معنی ندارد.

وی افزود: تمام این مشکلات در نهایت به این برمی‌گردد که سلامت جامعه به خطر می‌افتد باید قانون متعادل‌تر شود در حالی که دست و پاگیر شده است. نمی‌گویم از سوی پزشکان خلافی سر نمی‌زند اما قانون به دنبال شاکی است و از طرفی پزشکان هم نباید زیرسؤال بروند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی گفت: همان گونه که منشور حقوق بیمار وجود دارد در حال تدوین منشور حقوق پزشکان هستیم که البته هنوز کامل نشده است این در حالی است که بیمار ایرانی هنوز نمی داند پزشک معالجش کیست و این مشکلات حاشیه‌ای بسیاری ایجاد می‌کند و بیمار سرگردان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت مناسب است گفت: با این وجود باید پزشک خانواده داشته باشیم و اولین قدم برای بیمار، پزشک خانواده است.

وی با انتقاد از عملکرد جراحان پلاستیک گفت: مفهوم اصلی پلاستیک، بازسازی است د رحالی که این حوزه به امپراطوری تبدیل شده و آن را از تمام حیطه جراحی عمومی جدا کرده‌اند. در حالی که انجام تزریق ژل و بوتاکس کاری است که یک پزشک عمومی می‌تواند با گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت گواهی انجام دهد یا انجام آندوسکوپی توسط یک جراح عمومی شدنی است.

دریایی گفت: حد و مرز گذاشتن در بسیاری از حیطه‌های جراحی جایی ندارد. پیشنهاد می‌کنم در اتاق‌های عمل دوربین نصب شود و فاصله تعرفه بیمارستان دولتی و خصوصی کم شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: