کد خبر: ۳۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 14
شفاآنلاین-رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای برنامه های واکسیناسیون و ارائه مکمل های غذایی به سالمندان خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین، «پریسا طاهری» روز یکشنبه در نشست خبری تصریح کرد: 89 درصد سالمندان کشور، واکسن آنفلوانزا و 94 درصد سالمندان نیز واکسن پنوموکوک(ذات الریه) را تزریق نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برنامه ریزی های تزریق واکسن آنفلوانزا و پنوموکوک در اجرای برنامه تحول بهداشت دیده شده است.

طاهری با بیان اینکه درصدی از سالمندان کشور به سوءتغذیه مبتلا هستند، گفت: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا مولتی ویتامین و ویتامین «دی» به سالمندان ارائه شود.



** 8،2 درصد جمعیت کشور سالمند است

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت یادآور شد: طبق آخرین سرشماری سال 90، جمعیت ایران ، 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر بوده که شش میلیون و 159 هزار و 676 نفر آنان معادل 8،2 درصد جمعیت کشور، سالمند هستند.

وی گفت: 70،8 درصد سالمندان، متاهل و 27،6 درصد آنان بیوه و مطلقه هستند و 9 درصد سالمندان کشور نیز تنها زندگی می کنند که تنهایی عامل خطر مهمی برای ابتلا به انواع بیماری ها به شمار می رود.

طاهری افزود: 36 درصد سالمندان حقوق بازنشستگی دارند و درصدی از آنان نیز نه حقوق بازنشستگی و نه درآمد شخصی دارند.



** تمرکز جمعیت سالمند جهان در کشورهای درحال توسعه

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون 800 میلیون سالمند در جهان زندگی می کند، گفت: این میزان تا سال 2050 میلادی به دو میلیارد نفر می رسد.

طاهری افزود: 60 درصد سالمندان در سال 2000 میلادی در کشورهای درحال توسعه زندگی می کردند که این میزان در سال 2050 میلادی به 80 درصد می رسد، بنابراین اغلب سالمندان جهان در کشورهای درحال توسعه متمرکز می شوند.

وی تاکید کرد: جمعیت سالمندان 60 سال به بالا در جهان از 1980 میلادی تاکنون، دو برابر شده است.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: از اکنون تا سال 2050 میلادی جمعیت سالمند 80 سال به بالا در جهان به چهار برابر و به 395 میلیون نفر می رسد.

طاهری افزود: اکنون برای نخستین بار در جهان تعداد افراد بالای 65 سال از تعداد کودکان کمتر از پنج سال پیشی گرفته و در سال 2050 میلادی از تعداد کودکان زیر 14 سال، پیشی خواهد گرفت.



** خاکستری شدن جمعیت ایران

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به سالمند و خاکستری شدن جمعیت ایران گفت: خاکستری شدن جمعیت فقط مختص ایران نیست و در همه جای جهان اتفاق می افتد.

طاهری گفت: اکنون تعداد افراد 60 سال به بالای کشور با تعداد کودکان صفر تا چهار سال برابری می کند که نشان دهنده لزوم برنامه ریزی گسترده برای ارائه خدمات منسجم جهت ارتقای سطح سلامت سالمندان است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی و سیاستگذاری برای سلامت سالمندان در این وزارتخانه گفت: تمام ارائه کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی در بخش های مختلف دولتی و غیردولتی موظف هستند از خط مشی وزارت بهداشت در این زمینه پیروی کنند.



** بیماری های درمان نشده احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی آلزایمر (30 شهریور) گفت: درمان نشدن بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، افسردگی، کمبود ویتامین ب 12 ، کمبود ویتامین د، کم کاری و پرکاری تیروئید احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

طاهری افزود: افزایش سن به تنهایی عامل خطری برای ابتلا به بیماری های مختلف از جمله آلزایمر به شمار می رود.

وی ادامه داد: 47 درصد افراد بالای 85 سال احتمال دارد که به آلزایمر مبتلا شوند و این مساله نشان دهنده لزوم توجه جدی به سلامت سالمندان است.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در چند سال پیش، هر هفت ثانیه یک نفر به دمانس(نوعی بیماری زوال عقل) مبتلا می شود درصورتیکه اکنون این رقم به هر چهار ثانیه رسیده است.

طاهری گفت: زمینه ژنتیکی، سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر و سابقه ضربه به سر -که منجر به کاهش سطح هشیاری شده باشد - از دیگر عوامل ابتلا به آلزایمر به شمار می روند.

وی از مردم خواست برای پیشگیری از ضربه به سر از کمربند ایمنی و کلاه کاسکت استفاده کنند.

طاهری افزود: مصرف سیگار و الکل و ضعف ارتباطات اجتماعی نیز در بروز آلزایمر تاثیر گذار هستند.



** انتشار کتاب سیمای سالمندان

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت از انتشار کتاب سیمای سالمندان خبر داد و گفت: نتایج اولین تحقیق گسترده در سالمندان - که دو سال روی آن کار شده - در این کتاب به چاپ رسیده است.

طاهری افزود: در این کتاب به مشکلات اجتماعی، مالی، جسمانی و روانی سالمندان پرداخته شده که به تصمیم گیری و سیاستگذاری های مسوولان برای سالمندان کمک می کند.



**چالش های موجود بر سر راه ارائه خدمات به سالمندان

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سالمندان کار بسیار سختی است، زیرا 66 درصد جمعیت سالمند کشور ، بیسواد بوده و برقراری ارتباط با آنان به سختی انجام می شود.

طاهری افزود: آموزش به سالمندان باید «چهره به چهره» بوده که کاری هزینه بر، انرژی بر و زمان بر است.

وی گفت: همچنین اغلب سالمندان مبتلا به چند بیماری از جمله دیابت و فشارخون یا آرتروز و بیماری های قلبی و عروقی بوده که انتقال آنان به مراکز بهداشتی و درمانی را سخت می کند.



** ایران مرجع برنامه های سلامت سالمندان در منطقه مدیترانه شرقی

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، برنامه های سلامت سالمندان ایران به عنوان فوکال پوینت(مرجع) منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شده است.

طاهری افزود: البته ادعا نمی کنیم که همه خدمات را به سالمندان ارائه می دهیم اما در این جهت تلاش خواهیم کرد و کشورهای دیگر می خواهند از سند سلامت سالمندان و تجربیات ما در این زمینه استفاده کنند.

وی ادامه داد: بطور مثال بیش از 15 بیماری در برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمندان غربالگری می شود که مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفته است.



** شایع ترین بیماری ها و مشکلات سالمندان

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت از مشکلات سلامت دهان و دندان به عنوان شایع ترین مشکل سلامت سالمندان نام برد.

طاهری گفت: بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مفاصل و استخوان و اختلالات خواب به ترتیب بعد از مشکل سلامت دهان و دندان از شایع ترین بیماری های سالمندان به شمار می روند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: