کد خبر: ۳۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 14
معاون انتظامي نظام پزشكي كشور درگفتگوي اختصاصي با شفاآنلاين خبرداد:
شفاآنلاين -معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور گفت :سال 1392، 4177 پرونده شكايت در دادسراهاي انتظامي نظام پزشكي كل كشور تشكيل شده كه از اين تعداد رضايت 26 درصد از آن‌ها با گفت‌وگو و مشاوره حضوري جلب شده است.
دكتر علي فتاحي درگفتگوي اختصاصي با شفا آنلاين ،ضمن اعلام اين خبر گفت: حدود يك سوم از شاكي‌ها در مصاحبه اوليه و پس از ارائه اطلاعات كافي از طرف دادياران در رابطه با بيماري و اقدام‌هاي درماني انجام شده از شكايت صرف نظر نموده‌اند.

وي افزود:اين در حالي است كه آمار اوليه بيانگر اين است كه يكي از علل مهم شكايت از جامعه پزشكي عدم اطلاع كافي بيماران از بيماري، نحوه درمان، عوارض احتمالي اقدامات درماني و... است. البته اين ناآگاهي نيز به علت توجيه نشدن بيماران از بيماري و نحوه درمان از طرف كادر پزشكي است كه خود داراي علل فراواني است كه جاي بحث دارد.


عضو هيات مديره نظام پزشكي تهران خاطرنشان كرد:پس از تشكيل پرونده و برگزاري جلسات كارشناسي با متخصصان مربوطه و با حضور شاكي و مشتكي عنه در دادسرا، 58 درصد از پرونده‌ها و شكايت بيماران به علت اين‌كه قصوري متوجه پزشك معالج و كادر درماني نبوده قرار منع تعقيب صادر و براي 42 درصد از پرونده‌ها با تشخيص احتمالي قصور، كيفرخواست صادر و براي بررسي نهايي و صدور رأي متقضي به هيأت بدوي ارسال شده است.

معاون رييس كل نظام پزشكي كشور تصريح كرد:نگاه اجمالي به آمار مراجعان به دادسراهاي عمومي و انقلاب بيانگر اين است كه در كل كشور درسال 92نسبت به سال 91 حدود 20 15 درصد افزايش تعداد شكايت از كادر درماني را داشته‌ايم. ولي در دادسراي انتظامي نظام پزشكي با حدود 5 درصد افت شكايت روبه‌رو بوده‌ايم كه جاي تأمل و بررسي دارد.

دكتر فتاحي گفت :از مجموع كيفرخواست‌هاي صادر شده توسط دادسراي انتظامي تهران كه به هيأت بدوي بررسي ارسال شده است حدود 77 درصد توسط هيأت تأييد و منجر به صدور رأي شده است. از مجموع منع تقيب‌هاي صادره توسط دادسرا كه مورد اعتراض شاكي قرار گرفته است نيز 86 درصد توسط هيأت بدوي تأييد و 14‌درصد قرار منع تعقيب دادسرا نقض شده است.

به گفته وي ،از مجموع پرونده‌هاي ثبت شده در دادسراي انتظامي تهران نيز 47 درصد مربوط به بيماران سرپايي و 53 درصد مربوط به بيماران بستري بوده است.همچنين از كل پرونده بيماران سرپايي در دادسراي تهران 76 درصد شكايت ها مربوط به مطب پزشكان، 15 درصد مربوط به كلينيك‌هاي خصوصي و 3 درصد مربوط به كلينيك‌هاي دولتي بوده است.

به گفته دكتر فتاحي ،با توجه به اين كه 80 درصد اقدامات درماني سرپايي در بخش خصوصي صورت مي‌گيرد اين آمار قابل توجيه است.همچنين از مجموع پرونده بيماران بستري شهر تهران نيز 61 درصد مربوط به بيمارستان‌هاي خصوصي و مراكز جراحي محدود است. كه از مجموع بيماران بخش خصوصي 26 درصد به دي‌كلينيك‌ها و 74 درصد مربوط به بيمارستان‌هاي خصوصي بوده است.  34 درصد نيز مربوط به بيمارستان‌هاي دولتي و يا نهادها (نيروي انتظامي، سپاه، تأمين اجتماعي ...) است . از مجموع اين بيماران سهم بيمارستان‌هاي نهادها 44 درصد و بيمارستان‌هاي دانشگاهي و ساير بيمارستان‌هاي دولتي 56 درصد بوده است.

وي تصريح كرد :با توجه به تعداد تخت بيمارستان‌هاي دولتي و نهادها در مقايسه با بيمارستان‌هاي خصوصي اين آمار قابل توجه و بررسي است.

نحوه توزيع شكايت در بيمارستان‌هاي نهادها نيز به ترتيب عبارتند از:

1‌- بيمارستان‌هاي بنياد شهيد 26 درصد

2- بيمارستان‌هاي نيروي انتظامي و ارتش 26 درصد

3- بيمارستان‌هاي شركت نفت 22 درصد

4- بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي 17 درصد

5- بيمارستان‌هاي سپاه پاسداران 9 درصد

معاون انتظامي نظام پزشكي كشور درپايان خاطرنشان كرد:با توجه به اينكه معيار مداخله‌گر و تأثيرگذار از قبيل نحوه و ميزان پرداخت هزينه‌هاي درماني، عوامل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، بيمارستان ملكي و غيرملكي تعداد تخت بيمارستان‌ها، نوع اقدامات درماني و فراوان آن و ... در ميزان و نحوه شكايت بيماران نقش دارد و چون اين پارامترها در آمار ارائه شده قابل حذف نيست لذا براي تحليل آماري و مقايسه دقيق نياز به آمارهاي پايه و اساسي است كه متأسفانه دسترسي به آن‌ها ميسر نشد.

گفتگو:فرزانه سعيدي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: