کد خبر: ۳۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 14
شفاآنلاین-رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس‌ از بروز معضل اجتماعی برای نابینایان با نام زانوهای زخمی خبر داد و گفت: امروزه نصب موانع فلزی برای جلوگیری از تردد متور سواران در پیاده‌روها منجر شده تا رفت وآمد برای نابینایان با مشکلات زیادی همراه شود.

به گزارش شفا آنلاین،فاطمه آلیا  با انتقاد از اینکه معابر شهری برای معلولان مناسب‌سازی نشده است، افزود: صحبت در مورد معلولان یعنی توجه به نیازهایی برای توانمندسازی، رشد و پیشرفت این افراد که بخشی از آن به محیط خانواده و بخشی دیگر به محیط اجتماعی باز می‌گردد.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات واسلامشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: مقدماتی و ابتدایی‌ترین نیاز برای معلولان، مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی است زیرا امروزه یکی از درخواست‌های جدی معلولان عبور و مرور راحت در سطح شهر و بهره‌مندی از امکانات است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مناسب‌سازی اماکن شهری و بین راهی موضوعی است که در معرض دید عموم بوده و مردم به راحتی این اقدام را ارزیابی می‌کنند،‌ تصریح کرد: مناسب‌سازی موضوعی نیست که تنها با ارایه گزارشات مکتوب بتوان آن را پیگیری کرد بلکه اقدامی در سطح جامعه است که مردم به راحتی می‌توانند مشاهده کنند که مسئولان تا چه اندازه توانستند در جهت بهبود اوضاع حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در تهران تنها معابر منطقه 17 برای تردد معلولان مناسب سازی شده است، گفت: در این منطقه تلاش شده تا از علائمی برای معلولان استفاده شود، از سویی دیگر در ادارات نیز محل‌هایی برای تردد راحت‌تر این افراد در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد اقدامی در خور توجه است همچنین در شهرستان‌های قم و مشهد نیز فعالیت‌های مثبتی در این میان انجام شده است.

آلیا با تاکید بر اینکه متولی اصلی مناسب‌سازی اماکن بین راهی برای معلولان وزارت کشور است،‌ یادآور شد: متاسفانه امروزه معلولان جسمی- حرکتی یا معلولان نابینا از عملکرد انجام شده در مناسب‌سازی راه‌ها رضایت‌مندی چندانی ندارند.

وی به بروز معضلی به نام زانوهای زخمی معلولان نابینا در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد هستیم که در اغلب پیاده‌روها برای جلوگیری از تردد موتورسواران موانع فلزی نصب شده که عبور و مرور را برای معلولان نابینا سخت و طاقت‌فرسا کرده است به گونه‌ای که پدیده زانوهای زخمی برای معلولان در برخورد با این فلزها به وجود آمده است؛ این درحالی است که برای جلوگیری از تردد موتورسواران می‌توانستند از اعمال قانون استفاده کنند.

 

تنها 30 درصد معابر عمومی برای معلولان مناسب‌سازی شده است

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ساخت پلکان‌ مترو برای عبور و مرور معلولان جسمی- حرکتی،‌ ادامه داد: امروزه بخشی از جمعیت معلولان، از خدمات مترو محرومند زیرا پلکان این وسیله حمل ونقل شهری برای معلولان مناسب‌سازی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ درباره پیگیری‌های مجلس برای بهبود اوضاع، تاکید کرد: ما به عنوان نماینده مردم تذکر می‌دهیم و پیگیر رفع این معضل  هستیم اما مسئولان دولتی اقدامی برای حل آن نمی‌کنند به گونه‌ای که اکنون در اماکن عمومی تنها 30 درصد مناسب‌سازی معابر صورت گرفته است.

رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر شهرداری نیز باید در مجوز دادن برای ساخت مجتمع‌های مختلف در سطح شهر، مناسب‌سازی اماکن برای معلولان را مدنظر قرار دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: