کد خبر: ۳۴۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 12
رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک‌های کشور گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها بر عفونت‌های ویروسی بی‌تاثیر هستند و منجر به بهبود نمی‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>محمدحسین متولی با اشاره به آنتی بیوتیک‌ها بعنوان پرمصرف‌ترین داروها در کشور، حجم زیادی از آن را مربوط به مصرف خودسرانه افراد ارزیابی و اظهار کرد: بیشترین آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در 6 ماهه اول سال 1402 آزیترومایسین، سفکسیم، مترونیدازول، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سیپروفلوکساسین، سفازولین، لووفلوکساسین بوده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین:وی ادامه داد: بر خلاف تصور عموم، آنتی بیوتیک‌ها بر عفونت‌های ویروسی بی‌تاثیر هستند و منجر به بهبود نمی‌شوند؛ به همین دلیل در این عفونت‌ها مصرف آنتی بیوتیک بی اثر و استفاده از انواع دیگر آن برای اثربخشی پرضررتر است.

رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو گفت: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌ها فرصت می‌دهد مکانیسم‌های دفاعی را برای مقاومت در برابر داروها فعال‌تر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس و مفید بدن از بین می‌روند اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می‌کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: