کد خبر: ۳۴۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 11
کارشناس طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هرچند حجامت یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری و درمان در طب ایرانی است اما انجام آن برای افراد زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال ممنوع است و برای سایر گروه ها باید با مشورت پزشک انجام شود.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر مریم محمدیان افزود: حجامت موجب تنظیم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش علایم و تسریع بهبودی در بیماریهای ویروسی، بهبود جریان خون در بدن، کاهش چربی خون و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تنظیم هورمونها در بدن می شود و در درمان در برخی از بیماریهای زنان، مسمومیت ها و آلرژیها نیز مهم است.

به گزارش شفاآنلاین:وی فاصله تکرار حجامت را بسته به نظر تخصصی پزشک متفاوت دانست و اضافه کرد: در فاصله انجام حجامت علاوه بر نظر پزشک، نوع بیماری، طبع فرد و منطقه جغرافیایی سکونت بیمار نیز حائز اهمیت است.

کارشناس طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت در بیماری های نارسایی کلیه و کبد کاربردی ندارد و اگر هدف از انجام آن، پیشگیری است، بهتر است در فصل بهار و پاییز انجام شود. همچنین توصیه می شود در سرما و گرمای شدید و روزهای ابری و توفانی، حجامت انجام نشود.

دکتر محمدیان ادامه داد: در اول و آخر ماه قمری و ۲۳ آذر تا ۲۳ دی حجامت ممنوع است و از ۲۲ مهر تا ۲۲ آبان کمتر انجام می شود. همچنین برای درمان غلبه خون یا همان پرخونی، بین ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری زمان بهتری برای حجامت است.

وی توصیه کرد: افرادی که تصمیم به انجام حجامت دارند باید حدود ۲ هفته قبل چیزهایی مانند آب انار یا شربت مصفای خون مصرف کنند تا حجامت نتیجه بهتری داشته باشد.

محمدیان تصریح کرد: حجامت نباید در چاقی و لاغری شدید، کم خونی، خون خیلی رقیق یا غلیظ، سوءمزاج سرد و یا بلغمی، ضعف قلب، ضعف کبد و معده، حجامت در حالت تب، ضعف عمومی، عصبانیت، برخی مشکلات خونی مانند هموفیلی و فشارخون پایین انجام شود.

حجامت، یکی از زیر مجموعه‌های پزشکی جایگزین است که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین است. این روش با انجام مکش یا گرم کردن و ایجاد نوعی خلأ با کمک وسیله‌ای که مانند کاسه است، بر روی نقاط خاصی از پوست بدن اعمال می‌شود. انجام این روش به‌صورت عمده در آسیا انجام می‌شود، با این‌حال در بخشهای شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شیوع دارد و به عنوان شبه علم شناخته می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: