کد خبر: ۳۴۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 06
پدر یکی از خدمه سانچی ادعا کرد:
با وجود ارسال نامه‌ها و مدارک گوناگون برای رئیس یک سازمان اطلاعاتی و رئیس حفاظت اطلاعات این سازمان، باز هم هیچ جوابی نگرفته‌ایم و این جای تعجب و گلایه دارد.

 شفاآنلاین: جامعه>عمومیعبداله عبدالهی، پدر یکی از خدمه کشتی سانچی که همچنان پیگیر وضعیت فرزند و بردارزاده اش است درباره دلایل  پیگیری هایش ادعا می‌کند با مدارک متقن به این نتیجه رسیده که فرزندان‌شان زنده و در ایران زندانی‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: عبدالهی به انصاف نیوز گفت: شش سال از این قضیه می‌گذرد و ما به مسئولان مختلف هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی مراجعه کرده‌ایم اما هیچ پاسخی نگرفته‌ایم. بنابراین هر از گاهی چند نفر از خانواده‌ها تجمعی را برگزار می‌کنند.

او از مکاتبات خود با مسئولان ارشد یک سازمان اطلاعاتی خبر داد و افزود: با وجود ارسال نامه‌ها و مدارک گوناگون برای رئیس یک سازمان اطلاعاتی و رئیس حفاظت اطلاعات این سازمان، باز هم هیچ جوابی نگرفته‌ایم و این جای تعجب و گلایه دارد.

پدر و عموی دو تن از خدمه سانچی ادعا کرد: گروهی از بچه‌ها چند هفته پس از آن‌که از کشتی پیاده شده‌اند، یعنی حدود ۵ روز پس از غرق شدن سانچی، در فرودگاه پیام پیاده و تحویل نیروهای امنیتی شده‌اند. سوم بهمن ۹۶ هم گروه دیگری از بچه‌ها وارد فرودگاه پیام و تحویل نیروهای امنیتی شده‌اند.

او اضافه کرد: ما با آقای القاصی‌مهر دادستان وقت، آقای جهانی معاون وقت شعبه ۲۰ دادسرای ویژه بین‌المللی، آقای سیدمصطفی میراشرفی بازرس وقت و… دیدار و سپس شکایت تازه‌ای را مطرح کردیم. وقتی این شکایت مطرح شد، به ما گفتند چون موضوع تعیین تکلیف شده، قابل پیگیری نیست. منظورشان هم این بود که بچه‌ها فوت کرده‌اند. به همین دلیل و برای این‌که بتوانیم موضوع را از مراجع قضایی دنبال کنیم، اقداماتی انجام دادیم که در نهایت به ابطال گواهی فوت بچه‌ها منجر شد.

آقای عبدالهی به انتشار این خبر توسط انصاف نیوز در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: شرکت ملی نفتکش دو بار به این رای اعتراض کرده است اما دادگاه حکم اولیه را تایید کرد و بنابراین فوتی بچه‌ها از سیستم ثبت احوال برداشته شده است.

این پدر بلاتکلیف از مکاتبات خود با مرتضوی، وزیر کنونی تعاون کار و رفاه اجتماعی (تکرا) و دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور پرده برداشت و اعلام کرد از طریق دیوان عدالت اداری حکم الزام دولت به پرداخت حقوق تعدادی از خانواده‌های سرنشینان سانچی را پیگیری می‌کند.

او با بیان این جمله که ما همچنان دنبال بچه‌های‌مان هستیم، نتیجه پیگیری‌های خود را چنین تشریح کرد: دادگاه ویژه پس از مدتی، دادگاه ویژه خانواده‌ها را جمع کرد و از ما خواست یک اداره را به عنوان حَکَم انتخاب کنیم. قرار شد نتایج بررسی و تحقیق آن سازمان امنیتی مورد پذیرش همه ما قرار بگیرد و این حَکَم نتیجه نهایی را اعلام کند.

عبدالهی گفت: همان‌جا من بلند شدم و اعلام کردم اداره اطلاعات را به عنوان حکم قبول داریم. بنابراین اداره کل اطلاعات استان فارس به عنوان حکم، تحقیقات خود را آغاز کرد. ما هم ملاقاتی با مدیرکل داشتیم و مدارک خود را تحویل ایشان دادیم. تا جایی که می‌دانیم این اداره پس از ۱۴ ماه تحقیق و بررسی، گزارشی در ۱۷ صفحه نوشته و به تهران ارسال کرده است اما متاسفانه اجازه نمی‌دهند این گزارش روی پرونده قرار بگیرد.

این شهروند به ملاقات خود با رئیس دادسرای بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: قرار شد دادگاه استان فارس مستقیما از اداره اطلاعات استان فارس استعلام کند و نتیجه را به دادسرای ویژه بین‌المللی اطلاع دهد.

عبدالهی پیگیری‌های خود از دادگستری، شعب گوناگون دادگاه و ادارات مرتبط را تشریح کرد و گفت: پس از چند ماه اداره اطلاعات فارس اعلام کرد بله، تحقیقاتی صورت گرفته اما چون امکان پیگیری و تحقیق در خارج از کشور را نداشته‌ایم، نتوانستیم این گزارش را تکمیل و به دادسرای ویژه بین‌المللی ارسال کنیم.

این پدر بلاتکلیف گفت: در نهایت من نامه‌ای با تمام جزییات و مدارک برای رئیس یک سازمان اطلاعاتی نوشتم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بنابراین تصمیم گرفتیم بار دیگر تجمع کنیم.

او به تجمعات قبلی تعدادی از خانواده‌های سرنشینان سانچی اشاره کرد و ادامه داد: از دفتر رئیس جمهور، از قوه قضائیه، از وزارت خارجه و تعدادی دیگر سازمان و نهاد قول‌هایی گرفتیم اما هیچ‌کدام عملی نشده است.

عبدالهی اعلام کرد خانواده‌های معترض در پرونده سرنشینان سانچی تاکنون حتی یک ریال هم از شرکت ملی نفتکش دریافت نکرده‌اند چون معتقدیم بچه‌های‌مان زنده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز که آیا شرکت ملی نفتکش برای پرداخت اقدام کرده بود، پاسخ داد: بله، البته یک تعهدنامه بلند بالا برای ما ارسال کردند که حق هیچ‌گونه شکایتی از این شرکت در هیچ کجای جهان نداریم، فوتی بچه‌های مان بپذیریم و شکایت‌های قبلی را پس بگیریم تا آقایان پرداختی در قالب مستمری انجام دهند. یعنی حتی حاضر به برقراری حقوق بچه‌ها هم نشدند و گفتند تنها می‌توانند مستمری بپردازند.

عبدالهی همچنین گفت: وقتی احساسات بالا بود، آمدند و شعار دادند که این‌ها شهدای اقتصادی هستند و چه و چه اما حتی سه پیکری که روی عرشه سانچی پیدا شد را هم به عنوان شهید قلمداد نکرده‌اند! یعنی در این پرونده ما فقط دروغ شنیده‌ایم.

بنر اعتراضی برخی از خانواده‌های سرنشینان سانچی

خبرنگار انصاف نیوز از این پدر بلاتکلیف خواست در چند جمله حاصل همه پیگیری‌ها و خواسته امروز خود را مطرح کند. او گفت: بر اساس فیلم‌های موجود و سایر اطلاعات، مدارک و اسناد که نمی‌توانم وارد جزییاتش شوم، ما مطمئن هستیم بچه‌ها از کشتی خارج شده‌اند. بنابراین تصمیم گرفتیم با صدای بلند به مسئولان اعلام کنیم بچه‌های ما نزد شما هستند و باید زحمت بکشید و آنان را آزاد کنید!

از آقای عبدالهی سوال شد چرا بچه‌های شما را باید نگه دارند؟ او پاسخ داد: نه بچه‌های ما سیاسی بودند و نه ما سیاسی هستیم اما شاید مسائلی در کشتی اتفاق افتاده است که بچه‌ها نباید از آن اطلاع پیدا می‌کردند. شاید محموله‌ای در این کشتی وجود داشته که برای کره شمالی حمل می‌شده است. وقتی بچه‌ها می‌فهمند، تنشی با کاپیتان به وجود می‌‌آید. می‌دانید که آن زمان ترامپ در آمریکا رئیس‌جمهور بود و خیلی روی کشتی‌های ایرانی زوم کرده بود. در این شرایط امنیتی، وقتی بچه‌ها متوجه محموله می‌شوند و تنش به وجود می‌آید، دیگر مدیریت کار از دست آقایان درمی‌رود و نمی‌توانند یک داستان‌سرایی درست از کل ماجرا ارائه دهند.

عبدالهی بار دیگر تاکید کرد که ما از روز اول اعتقاد نداشتیم که بچه‌ها کشته شده‌اند.

او ادامه داد: وضعیت برخورد کشتی، این‌که از کشتی چینی هیچ‌کس کشته نشد، این‌که جعبه سیاه سانچی را درنیاوردند، این‌که ایران از کشتی چینی شکایت نکرد چون نمی‌توانست ثابت کند خدمه سانچی از بین رفته‌اند و هزار مساله دیگر هنوز مبهم مانده است. بنابراین برای این‌که انگ و برچسب هم نخوریم، از امام‌زاده صالح در تجریش تهران کمک طلبیدیم.

عبدالهی در پایان گفت: الان در ماجرای غزه، مسئولان کشور ما می‌گویند آمریکا و اروپا حق ندارند بدون مشارکت مردم فلسطین برای آنها تصمیم بگیرند اما در همه این سال‌ها در حق خانواده سرنشینان سانچی ظلم شده، هیچ‌کس به حرف ما گوش نکرده، دادخواهی ما را پاسخ نگفته و پشت درهای بسته برای ما تصمیم گرفته‌اند. من به عنوان پدر یکی از سرنشینان سانچی درخواست می‌کنم فرزندان‌مان را به ما برگردانند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: